• TessieTupp

Exfrun från helvetet, det är inte alltid bonusförälderns fel!

Jag har på köpet fått 2 bonus barn och exfrun från helvetet.

Fri uppfostran heter det! Jag som har läst Barn & Fritid på gymnasiet har fått lära mig att barn mår bra av regler. Vad hände med det?

Min sambos äldsta son på 8 år vill att han skall ligga i hans säng tills han har somnat för så gör hans mamma. När mammans nya kille jobbar på annan ort så sover pojkarna i hennes säng. Detta i sin tur har medfört otaliga kvälls snack om detta och den älsta sonen säger till sin mamma att hon skall säga till pappa hur han skall göra. 

Mat är ett annat problem, man äter i stort sätt ingenting och när man är hos sin mamma så får man mackor 1 timma efter det att man har ätit middag om man inte tycker om maten.  Man skall även ha med sig mackor till skolan varje dag om man inte tycker om maten i Bamba. Vad jag vet så finns det alltid potatis, pasta, ris, sallad, knäckebröd och mjölk i bamba som man kan äta om man nu inte tycker om det som serveras till. Skall man växa upp på mackor????

Den här exfrun har så många knepiga ideer för sig så att jag blir tokig, släpper iväg barnen till skolan fastän dom har obehandlade löss mm.

Vad skall jag göra? Det här skapar stor irritation i hemmet och middagarna är rent olidliga, dom sitter och håller för näsan för att dom skall svälja och bara konstrar. Låt mig då säga att varken jag eller min sambo serverar mackor för att dom inte äter upp! Men vad skall jag som bonus förälder göra? Jag har försökt säga att vi i vårat hem har regler som gäller här och sen finns det "regler" som gäller hos mamma.

• Svar på tråden Exfrun från helvetet, det är inte alltid bonusförälderns fel!
  • TessieTupp
    SaramedM skrev 2010-09-30 13:54:51 följande:
    nej varför skulle du? jag är varken bonusmamma eller har någon till mina barn
    Men jag förstår inte riktigt varför de två sakerna du tar upp i TS är nått problem

Skolmaten är verkligen vedervärdig i många fall och om barnet inte äter så tycker jag att det är en bra ide att skicka med macka

vad är bamba?
    Bamba är en skolmatsal!

Det kanske inte är ett problem för dig som inte lever med det dagligen. Efter 3½ år av detta hade du oxå tröttnat!
    Det är inte bara bamba maten som är ett problem, dom vill ju inte äta något av det som serverars här hemma heller och det spelar ingen roll om det är jag eller pappan som lagar maten.  Vi har försökt med att få dem att hjälpa till och det blir inte bättre, dom får säga vad dom vill ha till mat, då blir den ena sur för att den andra har valt osv. Dom får lägga upp mat till sig själva.
    Jag slänger mer mat än vad dom äter upp. Hur kul är det????
  • SaramedM
    TessieTupp skrev 2010-09-30 14:00:24 följande:
    Bamba är en skolmatsal!

Det kanske inte är ett problem för dig som inte lever med det dagligen. Efter 3½ år av detta hade du oxå tröttnat!
    Det är inte bara bamba maten som är ett problem, dom vill ju inte äta något av det som serverars här hemma heller och det spelar ingen roll om det är jag eller pappan som lagar maten.  Vi har försökt med att få dem att hjälpa till och det blir inte bättre, dom får säga vad dom vill ha till mat, då blir den ena sur för att den andra har valt osv. Dom får lägga upp mat till sig själva.
    jaha, jag har aldrig hört det ordet förrut

lägg upp åt dom då, så slipper du slänga så mycket
    Jag har 6 års erfarenhet av matproblem och det sista man ska göra är att reta upp sig över det, det märker barnet och så blir det ännu värre
  • Thuleslapper
    TessieTupp skrev 2010-09-30 14:00:24 följande:
    Bamba är en skolmatsal!

Det kan jag förstå att det känns jobbigt. Jag skulle aldrig skicka med barnen mackor till skolan. Det finns nog med urval i matsalen som man kan bli mätt på...
    Tycker du gör helt rätt som försöker att involvera dem i matlagningen samt fråga vad de vill ha för mat. Lägg upp LITE på deras tallrikar så får de äta vad de vill.
    Vill de sen inte äta så får de väl lägga sig utan mat. Det kanske kan få de på bättre tankar?

Hoppas att det löser sig för er.
    Vi har ju lite liknande problem... vi försöker att få barnen att förstå att här gäller våra regler och vad som är hos mamma är upp till henne och vice versa 

• sextiotalist
    TessieTupp skrev 2010-09-30 13:34:09 följande:
    Men ger man dom macka hela tiden så vill dom ju aldrig prova ngt nytt.
    Varför vill inte ditt barn äta pasta, ris och potatis i bamba. Jag fattar att skolmaten inte alltid är den roligaste men det går faktiskt att äta pasta, potatis, ris, mos, sallad, knäckebröd osv. det äter dom ju hemma. Det åt jag när jag inte tyckte att det som serverades i bamba inte var någon höjdare. Vad är problemet? På vissa skolor finns det till och med filmjölk man kan äta?
    Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan tycka att det är bättre att leva på mackor! Vad lär man barnet om man skickar med det mackor hela tiden?
    Mitt barn är äldre nu och eftersom vi inte bor i Göteborg så har han aldrig ätit i en Bamba. Han har alltid varit väldigt kräsen, men jag tror också miljön runtomkring påverkade också. Han fick en chock när han började skolan, för han hade aldrig ätit industrilagad mat innan (dagiset hade egen kokerska).
    Nej, de serverade nästan ingan grönsaker i skolan som han åt, inte heller smör till smörgåsarna, fil (även om han inte äter det) det har nog aldrig serverats som extra.

Nu är du väldigt anti mackor, men du behöver bara gå utanför Sverige så kommer du se att mackor till lunch är väldigt vanligt i våra grannländer (det är väl bara Finland som har fri skollunch)
    Själv anser jag att det är inget fel på mackor, jag har periodvis levt på mackor, eftersom jag var väldigt kräsen och jag gick ut med toppbetyg och är smal....
  • Belleles

Är som makens ex,  hon och jag kommer väldigt bra överens på många plan men ibland undrar jag hur hon tänker.

Efter Lionels dop nu för några veckor sen som var en söndag skulle vi skjutsa hem bonusen till hennes mamma. Vi lämnar över henne runt 5-6 tiden på em, det första mamman gör är att ge dottern en stor Gott och Blandat påse. (hon är 3 år) Jag påpekar att hon kanske kan behöva något "matigare" att äta då det var ett tag sen hon åt hos oss pga dopet.  Aja det blir nog bra får jag till svar. Sen ringer hon och gnäller på oss att dottern hade somnat efter 11 på kvällen. Hon påstår att det var för att hon hade somnat i bilen på vägen hem. Men det konstiga är att hon brukar somna i bilen då vi hämtar henne på dagis och då är det aldrig några problem att lägga henne.

• pluppfamiljen

Jag tycker att alla plastmammor där ute är små hjältinnor och gör ett sju helsikes bra jobb. (Det är ju bara då  exet vill ha sina barn) När han träffar en plastis mammis som ids ta hand om dem. Sen om hon får skit varje dag för att han inte är riktigt frisk är ju inte mitt fel. Men skönt att ni finns så jag får lite avlastning då och då. Kämpa på alla plastmammor och tack för att ni förstår att en kvinnas sopor blir en annan kvinnas dröm prins. Solig 

5 barns mamma
  • cloudberry79

Vad för regler vill du ha?

1) Du får aldrig sova med dina föräldrar

2) Om du inte äter det som du anser vara oaptitligt får du svälta

Det kan jag i alla fall utläsa från din TS. Konstiga regler måste jag säga. Vi har inte någon fri uppfostran, vi har regler, som att man ska borsta tänderna varje dag, att man inte sitter naken vid matbordet och många andra saker som jag tycker är viktiga. Men inte tusan tvingar jag mitt barn att äta mat han inte tycker om och sedan undanhåller all näring som straff. Inte heller nekar jag  honom att sova i min säng, det kommer jag aldrig göra. Varför ska han ligga och vara otrygg i sin egen säng, det lär ju INTE uppmuntra att man mår bra och trivs i sitt eget rum/sin egen säng.

If you love me - please don't feed me!
  • linjes

Fri uppfostran betyder ju inte att det inte finns några regler direkt och man kan inte gå efter vad man har läst på gymnasiet heller eftersom verkligheten inte alltid funkar som i teorin...

Jag har 2 barn 3 bonusar och ja det kan bli lite lätt kaos ibland

Varför vill du inte ha barnen i eran säng?

Det kanske inte är ok att småäta hela tiden men vad dom gör hemma hos mamman behöver ju inte ni lägga er i

Ni kör ju era egna regler,klarar barnen av det så får ju mamman oxå göra det vare sig hon vill eller ej

• TessieTupp
    Thuleslapper skrev 2010-09-30 18:00:33 följande:

Det kan jag förstå att det känns jobbigt. Jag skulle aldrig skicka med barnen mackor till skolan. Det finns nog med urval i matsalen som man kan bli mätt på...
    Tycker du gör helt rätt som försöker att involvera dem i matlagningen samt fråga vad de vill ha för mat. Lägg upp LITE på deras tallrikar så får de äta vad de vill.
    Vill de sen inte äta så får de väl lägga sig utan mat. Det kanske kan få de på bättre tankar?

Hoppas att det löser sig för er.
    Vi har ju lite liknande problem... vi försöker att få barnen att förstå att här gäller våra regler och vad som är hos mamma är upp till henne och vice versa 

Tack! Många verkar inte förstå problemet, men då vet jag attt vi inte e ensamma i alla fall och att jag inte tänker helt knasigt!
Svar på tråden Exfrun från helvetet, det är inte alltid bonusförälderns fel!