• Anonym (kissig)

hostar så jag kräks och samtidigt kissar jag på mig!

Jag har ett stort problem just nu. Har haft en hemsk hosta i en vecka pga förkylning. Egentligen är hostan det största symtomet på förkylningen + lite nästäppa.

Problemet är att jag känner mig kry nu förutom några enstaka hostattacker. Vid dessa attacker får jag hemska urin trägningar och typ kissar på mig var och varannan gång. Ibland behöver jag få upp slem och när jag då hostar upp det så rinner dte mellan benen på mig...

Detta har inträffat de två senaste dagarna då hostan börjat ge vika. kunde alltså hålla tätt när jag hostade som värst.

Känner mig nu kry nog att jobba men är livrädd att kissa på mig och lukta kiss.

Ringde igår vc pga hostan och nämnde att jag kissar på mig men fick bara rådet att ta Noskapin mot hostan och dricka vatten. fick även rådet att vända mig till sjukgymnast för att få hjälp att träna upp bäckenmuskelaturen.

Man vad hjälper detta mig nu?

Hur ska jag göra för att få hjälp nu? är livrädd att kisset ska rinna vi varje hostning...

• Svar på tråden hostar så jag kräks och samtidigt kissar jag på mig!
  • strojes

Jag hade nyligen en hemskt hosta i samband med förkylning. Var till vc och fick cocilliana (eller hur det nu stavas) som är dämpande och molipekt (slemlösande) och hostan försvann helt på en vecka.
    Under tiden jag hostade hade jag troskydd för att slippa läkage i trosorna. Och när jag kände att en kraftig hostattack var på väg så stannade jag upp och korsade benen för att lättare kunna hålla emot neråt.

• Anonym (kissig)

tack för dit svar. tyvärr räcker inte inkontinensskydden från affären för mig... har just nu tena´s största binda man kan få tag i på vanlig affär och apotek utan hjälpmedelskort.

får kanske 5-6 ordentliga hostattacker om dagen nu och 3-4 av dessa så rinner det bara ut ur mig.

varför har det börjat så nu? hostan är ju mindre i omfattning nu än i början av veckan.

får kanske ringa vc igen....

• Trixxa

Köp tena trosskydd, mot urinläckage, de hade jag och kände mig mycket tryggare med det.  Om du haft ordentlig hosta blir bäckenmusklerna "trötta" och det blir svårare att knipa ihop. Jag hade världens hosta i slutet av min senaste graviditet. När hostan var borta och det gått ett tag upplevde jag att musklerna t om  blivit bättre, kanske pga allt knipande under tiden jag hade hostan ?!

• Ppetra

Lämna urinprov, det kan vara tecken på en urinvägsinfektion.

• Anonym (kissig)
    Trixxa skrev 2010-09-30 12:14:09 följande:
    Köp tena trosskydd, mot urinläckage, de hade jag och kände mig mycket tryggare med det.  Om du haft ordentlig hosta blir bäckenmusklerna "trötta" och det blir svårare att knipa ihop. Jag hade världens hosta i slutet av min senaste graviditet. När hostan var borta och det gått ett tag upplevde jag att musklerna t om  blivit bättre, kanske pga allt knipande under tiden jag hade hostan ?!
    ja så är det nog. att musklerna är trötta nu efter en vecka av hosta.
  • Anonym (kissig)
    Ppetra skrev 2010-09-30 12:16:07 följande:
    Lämna urinprov, det kan vara tecken på en urinvägsinfektion.

tror inte att det är uvi då jag hade det för två veckor sedan.

• Ppetra
    Anonym (kissig) skrev 2010-09-30 12:19:33 följande:

tror inte att det är uvi då jag hade det för två veckor sedan.

Desto större anledning att kolla upp det.
  • Anonym (låter jobbigt)

Usch, det låter jobbigt! Det har hänt mig också i samband med kraftig hosta och graviditet men då bara enstaka droppar.
    Brukar du ha besvär eller är det bara nu? Försök att göra knipövningar så ofta du kan emellan hostattackerna. Kan du inte gå och sätta dig på toa när du känner att de värsta hostattackerna är på väg? (Om det funkar med ditt jobb dvs.) Alt. kissa ofta så att det inte finns så mkt att läcka. Det är inte bra att kissa alltför ofta, men just nu när det är såhär så kanske det kan hjälpa?
    Ring VC igen och säg att du behöver större skydd utskrivna nu på en gång? Eller lägg en liten barnblöja i trosorna?

• Anonym (kissig)
    Anonym (låter jobbigt) skrev 2010-09-30 13:35:17 följande:
    Usch, det låter jobbigt! Det har hänt mig också i samband med kraftig hosta och graviditet men då bara enstaka droppar.
    Brukar du ha besvär eller är det bara nu? Försök att göra knipövningar så ofta du kan emellan hostattackerna. Kan du inte gå och sätta dig på toa när du känner att de värsta hostattackerna är på väg? (Om det funkar med ditt jobb dvs.) Alt. kissa ofta så att det inte finns så mkt att läcka. Det är inte bra att kissa alltför ofta, men just nu när det är såhär så kanske det kan hjälpa?
    Ring VC igen och säg att du behöver större skydd utskrivna nu på en gång? Eller lägg en liten barnblöja i trosorna?
    Jag har inga barn och brukar i vanliga fall ha några enstaka läckage per dag vid skratt och så. Ska verkligen ta itu med detta nu men det är just hur jag löser det förstunden.

ska försöka gå på toa så ofta jag kan vid hostan. 

en sak jag märkt är att vid mens så har jag aldrig läckage.... hmm mysko
Svar på tråden hostar så jag kräks och samtidigt kissar jag på mig!