Talfel med barn född 07
Vi använder oss av teckenstöd till vår dotter född aug-07, och detta gör också pedagogerna på hennes förskola liksom logopeden i den barngrupp som hon är med i. Varför skulle det vara något negativt? Det handlar om att barnet får ett sätt att utrycka sig på när det inte kan utrycka det i ord och meningar. När de väl lär sig ett ord så faller teckenspråket bort mer och mer. De väljer alltid att prata om de kan det före att använda teckenspråk.
vår dotter har utvecklats oerhört mkt med sitt tal pga detta och av att pedagogen hon har på dagis använder sig av flanobilder och pratar om bilar, saker, djur och dess läten med mera. Hon är efter i sin språkutveckling och det är bara att acceptera det och läsa på om hur man kan hjälpa henne att utvecklas på bästa sätt. Jag tror att du också behöver surfa runt lite på nätet om varför man använder TAKK (teckenstöd) och inte se det som något negativt. Visst är det tråkigt att inte meningarna sprutar fram, men när de är 3 år har de alla möjligheter att utvecklas och komma ikapp. Det är värre att blunda för problemet och tro att "det ordnar sig".
Jämnåriga på min dotter dagis pratar hela meningar och det gör även många av barnen på den mindre avdelningen (där barnen är yngre än 3 år) så att tro att det bara ordnar sig av sig själv tror jag är att förstöra för sitt barn. Men det är min personliga åsikt. Tycker det är jättejobbigt att erkänna för bekanta att "hon pratar inte så bra" och få snusförnuftiga svar tillbaks.