• Anonym (Fy)

Är det lagligt med stackel på hund

Ja är det verkligen lagligt? Jag såg en kvinna som hade stackel på sin hund igår och det såg ut och göra ont på stackars hunden..
    Om det är förbjudet vad gör man då nästa gång man ser henne?
    Jag frågade henne om det var stackel hon hade på sin hund och hon svarade Ja och då frågade jag varför och det var för hunden drog för mycketFörvånad.

Fan va jag tyckte synd om hundenRynkar på näsan jag har inte kunnat sluta tänka på detta så därför vill jag vända mig till er om era åsikter.

Mvh

• Svar på tråden Är det lagligt med stackel på hund
  • Birgitta2

Enligt svensk lag är det förbjudet med stackel. Begriper hon inte att stacklet nyps?... och dessutom blir skinnet så småningom härdat så hunden kommer kunna dra ännu mer.

• Anonym (Fy)
    Birgitta2 skrev 2010-09-30 14:07:58 följande:
    Enligt svensk lag är det förbjudet med stackel. Begriper hon inte att stacklet nyps?... och dessutom blir skinnet så småningom härdat så hunden kommer kunna dra ännu mer.
    Ne tror inte det=( vad tycker du man ska göra?
  • Anonym

Ja, det är lagligt men SBK tillåter det inte inom sin organisation.

• Anonym (Fy)

Jaha är det lagligt?

• Birgitta2

Fel av mig. Det är faktiskt lagligt - men jordbruksverket rekommenderar att INTE använda det. SKK är också starkt emot stackel.

• Anonym (Fy)

Med andra ord kan man inte göra någonting åt det.

• Anonym (...)

From. 1/5 2008 är det förbjudet att använda stackel på hund.

13 § Stackelhalsband får inte användas. Med stackelhalsband menas ett halsband med taggar som skärper verkan av halsbandet. SJVFS 2008:5 Saknr L 102

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2010-09-30 14:29:47 följande:
    From. 1/5 2008 är det förbjudet att använda stackel på hund.

13 § Stackelhalsband får inte användas. Med stackelhalsband menas ett halsband med taggar som skärper verkan av halsbandet. SJVFS 2008:5 Saknr L 102
    Har du  missat att  det  bara är råd?
    "Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt;"
  • Anonym (Djurskydd)
    Anonym skrev 2010-09-30 20:35:44 följande:
    Har du  missat att  det  bara är råd?
    "Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt;"

Stackel är förbjudet, det är en föreskrift som är lagligt bindande. De allmänna råden står angivna i kursiverad stil och måste också dessa i regel följas då de är kopplade till en föreskrift. Däremot är man fri att tillse att föreskriften följs på ett annat sätt än det som är beskrivet i det allmänna rådet om det är möjligt.
    Vet att tråden är gammal men det är bara att anmäla och ge all information man kan och hoppas på att det går att utreda vem hundägaren är.Att strunta i att anmäla för att det inte är lönt kommer bara ge att anslagen och budgeten för djurskyddsinsatser minskar. Varje anmälan bekräftar behovet av mer resurser även om just den anmälan inte leder till ett föreläggande
Svar på tråden Är det lagligt med stackel på hund