• Glass

Klädsel under hajj, vallfärden inom islam?

Jag läser religion nu och det uppkom en diskussion i klassrummet angående kvinnors klädsel då de är i mecka och be på den där platsen som jag helt har glömt av namnet på. 
    Den mest heliga platsen av alla där man går 7 varv motsols.

Har kvinnorna svarta eller vita kläder på sig?
    Är barn med där inne?
    Får bara muslimer komma dit?
    är kvinnor och män blandade? 

• Svar på tråden Klädsel under hajj, vallfärden inom islam?
  • Nami08

Den ritual du menar heter Tawaf al-ifada, man går sju varv runt Kaba,och får utföras i de vanliga kläderna alltså den vita "dräkt" man bär under hajj behövs inte.
    Barn får vara med under hajj men eftersom det är väldigt många som går nära kaba för att göra tawaf så är det nog bäst att inte ha barnen med där. Man kan göra sina sju varv längre bort så att säga och oftast gör de äldre tillexempel så.
    De har på senare år byggt väldigt mycket i området, byggt ut och förnyat för säkerheten och för att anpassa till att  många människor ska få plats, det finns mer plats att gå på, de har byggt nya "gångvägar"
    Det är inte direkt inomhus då Kaba är i mitten och inte har tak över sig, du kan ju se på bilder hur det ser ut.
    Bara muslimer får komma in i mecka  och män och kvinnor är blandade under hajj.
    Hoppas du fick svar på dina frågor.

• Glass
    Nami08 skrev 2010-10-01 01:25:38 följande:
    Den ritual du menar heter Tawaf al-ifada, man går sju varv runt Kaba,och får utföras i de vanliga kläderna alltså den vita "dräkt" man bär under hajj behövs inte.
    Barn får vara med under hajj men eftersom det är väldigt många som går nära kaba för att göra tawaf så är det nog bäst att inte ha barnen med där. Man kan göra sina sju varv längre bort så att säga och oftast gör de äldre tillexempel så.
    De har på senare år byggt väldigt mycket i området, byggt ut och förnyat för säkerheten och för att anpassa till att  många människor ska få plats, det finns mer plats att gå på, de har byggt nya "gångvägar"
    Det är inte direkt inomhus då Kaba är i mitten och inte har tak över sig, du kan ju se på bilder hur det ser ut.
    Bara muslimer får komma in i mecka  och män och kvinnor är blandade under hajj.
    Hoppas du fick svar på dina frågor.
    åh tack!

Min lärare sa att alla hade vita kläder på sig eller över sina vanliga och då sa en elev att kvinnorna hade svarta kläder och fick hålla till på ett speciellt ställe.
    Jag googlade massor om det, men kunde inte hitta något som bekräftade det. Lite svårare när man inte kom på vad det hette, dessutom

Jag har sett bilder, det måste vara en otrolig upplevelse att vara där! 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

Det finns inga speciella klädfärger för kvinnor för att utföra hajj men en sak som de skall göra, de som har niqab skall ta av sig den under hajj-ritualerna. Däremot skall männen klä sig i vit. Klädnaden för männen skall inte vara sydda. Det är två vita lakan. Den ena skall man vira runt på under kroppen och som skall fästas med ett osytt snöre (bälte är inte tillåten). Den heter Izar. Den andra skall man ha på över kroppen som heter Rida´. kolla bilden
    http://www.awamia.com/media/lib/pics/1229026423.jpg

Barn får vara med i hajj men många väljer att vänta tills de växer upp för att antingen ta med dom eller lämna dom hos släktingar. Det är både billigare och bekvämare.

Enligt islam är det helt okey att kvinnor och män är blandade så länge de håller sig till islamiska klädsel och moral. Detta gäller överallt, inte bara i Kaba.

I Mecka och Medina får bara muslimer vistas där men även icke-muslimer som jobbar där får de också vara i dessa städer.  

• Kaf Ha Ya Ain Sad

Tillägger att männen inte får bära silke kläder. De får inte bära smycke heller även om det är av silver som de i vanliga fall får bära. De får inte parfymera sig som de annars bör göra enligt sunna och vid moskébesöken. En av ritualerna under hajj skall männen raka sitt huvudhår. Sista ritualen i hajj är att tvaga sig, parfymera sig, klä sig i vanliga kläder för att utföra den sista tawaf runt Kab´a som kallas för Tawaf Al-Wada´a och som man sedan bär sig hem.

• Nami08
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-10-01 08:52:53 följande:
    Det finns inga speciella klädfärger för kvinnor för att utföra hajj men en sak som de skall göra, de som har niqab skall ta av sig den under hajj-ritualerna. Däremot skall männen klä sig i vit. Klädnaden för männen skall inte vara sydda. Det är två vita lakan. Den ena skall man vira runt på under kroppen och som skall fästas med ett osytt snöre (bälte är inte tillåten). Den heter Izar. Den andra skall man ha på över kroppen som heter Rida´. kolla bilden
    www.awamia.com/media/lib/pics/1229026423.jpg

Barn får vara med i hajj men många väljer att vänta tills de växer upp för att antingen ta med dom eller lämna dom hos släktingar. Det är både billigare och bekvämare.

Enligt islam är det helt okey att kvinnor och män är blandade så länge de håller sig till islamiska klädsel och moral. Detta gäller överallt, inte bara i Kaba.

I Mecka och Medina får bara muslimer vistas där men även icke-muslimer som jobbar där får de också vara i dessa städer.  
    Jag måste fråga dig angående det du skrev om att man får blanda män och kvinnor överallt inte bara i Kaba. Jag vet att det finns motsättningar om detta och undrar bara rent allmänt om du vet mer om det synsättet. Dvs vad de som följer det baserar det på? Har försökt få några svar irl men det känns bara som att ingen vill svara, det är tydligen känsligt ämne.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Nami08 skrev 2010-10-07 00:37:35 följande:
    Jag måste fråga dig angående det du skrev om att man får blanda män och kvinnor överallt inte bara i Kaba. Jag vet att det finns motsättningar om detta och undrar bara rent allmänt om du vet mer om det synsättet. Dvs vad de som följer det baserar det på? Har försökt få några svar irl men det känns bara som att ingen vill svara, det är tydligen känsligt ämne.
    Jag tror de som gör det följer en fiqh-regel om lyder "sadd al-dhara¨i" som du kan läsa om här
    http://www.witness-pioneer.org/vil/Books/SH_Usul/sadd_al_dharai_and_hukm_sharii.htm

Frågan är varför en blandning av män och kvinnor vara okey i Ka´ba men inte på andra platser? Om man säger att i Ka´ba så var det inga förbud mot sånt i profetens tid kan vi då säga att det även får gälla på andra platser. Och skulle man säga nej att man skall följa sadd al-dhar¨i ja då bör Ka´ba vara först att tillämpa den regeln där. Vad är skillnaden liksom? 
  • Nami08
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2010-10-08 07:09:03 följande:
    Jag tror de som gör det följer en fiqh-regel om lyder "sadd al-dhara¨i" som du kan läsa om här
    www.witness-pioneer.org/vil/Books/SH_Usul/sad...

Frågan är varför en blandning av män och kvinnor vara okey i Ka´ba men inte på andra platser? Om man säger att i Ka´ba så var det inga förbud mot sånt i profetens tid kan vi då säga att det även får gälla på andra platser. Och skulle man säga nej att man skall följa sadd al-dhar¨i ja då bör Ka´ba vara först att tillämpa den regeln där. Vad är skillnaden liksom? 
    (Förlåt Ts om det blir lite OT här men detta är så intressant samt att det har ju lite med hajj att göra faktiskt :)

Tack, jag hann inte läsa hela men jag läste biten om sadd-al-dharai. Nu förstår jag lite mer hur de tänker, det handlar om att undvika synder innan det sker.
    För mig känns det lite som att avskärma sig och inte lita på sig själv, sin tro och sitt löfte till Gud.
    "Om jag håller för öronen och blundar så finns det inga dåliga saker" ungefär.
    Jag tycker det är mer jihad att vara utsatt för "synder" men att vara så stark i sig själv och sin tro att man kan avstå med vilja. Sen finns ju fortfarande waswas, men man måste någonstans börja ta ansvar för sina handlingar, det är så jag lärt mig islam.
Svar på tråden Klädsel under hajj, vallfärden inom islam?