• Tygbiten

Använda skolans foton på Facebook?

Upptäckte av en slump att ett foto av vår 16 årige son taggats på FB. Detta fotot är taget av en lärare i klassrummet och det är utlagt på lärarens profil på Facebook.
    Jag protesterade omdelbart för sonen VILL inte bara med på bild på den profilen.
    Jag har fått tillbaka av en annan lärare att eftersom bilden ligger på skolans hemsidan så är den offentlig men ger det lärare rätt att använda dem "privat"? 

Så vad tycker ni 
    är det okej att lärare lägger ut bilder på elever från skolan på sin Facebookprofil?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-01 14:05
    Ska man dra detta lite ytterligare så kan man ju funderara på detta, det tas kort i mer eller mindre offentliga sammanhang och det laddas upp men...

...Får jag som affärsbiträde i en butik ta kort på kunder och lägga ut på privat FB, blogg eller hemsida?

... Får jag som vårdpersonal ta bilder i väntrummet för att visa vad mycket vi har att göra och lägga ut på privata sidor?

... får dagis/förskolepersonal ta bilder på barnen och lägga ut på FB

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använda skolans foton på Facebook?
  • tamate

du får inte använda några bilder utan fotografens eller bildägarens samtycke, så gäller även bilder på nättidningar och andra offentligare sidor

och nej jag tycker bara man lägger upp privata bilder på sin sida  

• Frontline
    tamate skrev 2010-10-01 00:37:22 följande:
    du får inte använda några bilder utan fotografens eller bildägarens samtycke, så gäller även bilder på nättidningar och andra offentligare sidor

och nej jag tycker bara man lägger upp privata bilder på sin sida  
    Läs TS igen...

Det är läraren som har tagit kortet och även läraren som har lagt upp bilden så han samtycker nog med sig själv...

Om det sen är rätt eller fel vet jag inte, men det finns så många andra som lägger upp bilder på folk så jag tror nog att det är helt i sin ordning...

Kolla in alla vimmelbilder från olika barer där folk är onyktra, där lägger baren upp bilderna på sin hemsida och jag tror inte dom frågar personen ifråga om det är ok då det är deras egna bilder...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • tamate
    Frontline skrev 2010-10-01 01:22:44 följande:
    Läs TS igen...

Det är läraren som har tagit kortet och även läraren som har lagt upp bilden så han samtycker nog med sig själv...

Om det sen är rätt eller fel vet jag inte, men det finns så många andra som lägger upp bilder på folk så jag tror nog att det är helt i sin ordning...

Kolla in alla vimmelbilder från olika barer där folk är onyktra, där lägger baren upp bilderna på sin hemsida och jag tror inte dom frågar personen ifråga om det är ok då det är deras egna bilder...
    jo men hon hade ju fått svar från en annan lärare att det är ok att använda bilden för den ligger ute och är offentlig på skolans hemsida och det stämmer inte att offentliga bilder får användas bara för dom är offentliga.

och bara för andra gör så betyder det inte att dom får göra så. man får inte lägga ut bilder hursom på folk, inte ens som proff fotograf. varför tror du annars det ofta förekommer att biler och filmer på tv har blur över vissa ansikten, det är för dom personerna inte har gett sitt samtycke. sedan är det ju en hårfin linje om man filmar på gator och torg så är det ju svårt att fråga 100 pers om medtycke  

och spec då det gäller en lärare som lägger ut bilder på dens elever så borde ju läraren tänka sig för tycker man men alla har ju olika åsikter, vad som är ok för en är helt fel för någon annan 
  • LjubaviMoja

Men brukar man inte skriva på ett kontrakt vad gäller foton? Alltså att man godkänner att bli fotad och att det kan komma ut till allmänheten.

Personligen ser jag det inte som en "big deal".

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Pyris

Vi får skriva på ett papper om vi ger vårat samtycke att namn och bild publiceras på skolans hemsida.

• Tygbiten

Vi har också skrivit på ett papper där vi säger att det är okej att lägga upp bilder på skolans hemsida.

Förvaltningen har svarat i ett brev att självklart ska skolan vara rädd om detta förtroende och inte lägga upp bilder på privat FB men en del lärare är av annan åsikt.

Läraren som publicerade fotot på sin profil har i skrivit i presentationen att vill man inte vara med på bild så ska man säga till så tar han bort den. Nu är det inte så lätt att se om han har gjort detta för bara hans vänner, 189 stycken som kan se dem och så om eleven blir taggad förstås.

Vår son vill inte vara vän med läraren, han gillar honom inte.

Jag har alltid varit positiv och godkänt att foton på våra barn finns på hemsidan men nu börjar jag fundera. Jag vet att det är lätt att hämta bilder på hemsidor och ladda upp någon annanstans men jag trodde inte att en lärare skulle använda foton tagna i klassrummet på sin FB.

Ska man dra detta lite ytterligare såkan man ju funderara på detta, det tas kort i offentliga sammanhang och det laddas upp men...

...Får jag som affärsbiträde i en butik ta kort på kunder och lägga ut på privat FB, blogg eller hemsida?

... Får jag som vårdpersonal ta bilder i väntrummet för att visa vad mycket vi har att göra och lägga ut på privata sidor?

... får dagis/förskolepersonal ta bilder på barnen och lägga ut på FB

Jag kommer skriva till skolan (sonen har slutat där) och meddela att enligt hans önskemål så ska alla bilder som finns på honom på hemsidan tas bort. 14 åringen vill vara kvar på hemsidan men jag kommer förtydliga att han inte vill förekomma på lärares FB också hans önskemål.
    När dottern (nu 10 år) börjar där så får hon ta ställning till hur viktigt det är för henne.

När jag publicerar på FB eller min blogg frågar jag alltid barnen om det är okej, mina söner är mycket restriktiva och de tycker jag att de har  rätt till.

• BillyX

Kämpa på! Den läraren verkar ha dåligt omdöme, som blandar samman privatlivet med sitt arbetsliv och inte frågar sina elever.

• Reglementet

Varför lägger en lärare upp bilder på sina elever? Är han störd på något sätt?

*Kommersiellt budskap*
  • jådåsåatt

Låter som en ganska omdömmeslös lärare. Extra stört att han/hon inte tar bort den när du klagar.

• Kelly1994

Varför vill människan lägga ut en bild på en elev på fb? Konstigt att vilja blanda privatliv och arbetet.

Svar på tråden Använda skolans foton på Facebook?