• Anonym (Orolig)

Hjälp, jag tror min dotter stjäl!

Hej!
    Jag har en underbar dotter som fyller fem år nu under hösten. Hon är framåt, glad och väldigt duktig på mycket. Under ca ett år har jag vid några olika tillfällen hittat småsaker i hennes fickor. Det har varit när hon har lekt hos en kompis eller när hon har varit på förskolan. Endast små saker som ett leksaksläppstift eller ett armband etc. Ett par gånger har jag konfronterat henne och vi har pratat om det, då har hon sagt att det inte var meningen och att hon bara råkat glömma saken där. Jag blir så ledsen och orolig att hon gör det medvetet. Varför gör hon det i sådana fall? Vad kan vi göra för att få det att sluta?
    Jag och pappan lever ihop, och hon har en lillasyster på tre år. Jag tycker att det mesta fungerar bra i vår familj och att vi har det bra, men känner mig så orolig för detta. Har jag gjort något fel? Tacksam för svar!
    Orolig Mamma

• Svar på tråden Hjälp, jag tror min dotter stjäl!
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker inte att det låter som om du och din man gjort något fel med er fem-åring. Jag tror heller inte att du behöver känna dig särskilt orolig för att hon ibland tar med sig saker från sina kompisar.
    Hon är 5 år, en ålder då man håller på att utveckla sin moraluppfattning. Vad är rätt och vad är fel? Det är inte så lätt att förstå när man är 5 år och kamratens läppglans utsätter en för en oemotståndlig frestelse.
    Jag tycker ni gör helt rätt när ni pratar med henne om vad som är rätt och fel när ni upptäcker att hon "fått" med sig något hem. Hjälp henne också att lämna tillbaka det till den rätta ägaren. Men gör inte för stor sak av det. Ge henne inte dåligt samvete, konfrontera henne inte utan hjälp henne bara att återställa och tala om att man får inte ta andras saker. Den andra blir ledsen och saknar det då.
    Så sammanfattningsvis är mitt tips att inte förebrå henne för det ni tycker är fel utan hjälp och stöd henne att göra rätt. Det kommer hon mycket snart att förstå.
    MVH
    Margit

Svar på tråden Hjälp, jag tror min dotter stjäl!