• Anonym

Inte kär längre :-(

Jag lever ihop med min man och två underbara barn på tre och fem år. Vi har varit tillsammans i nio år. Det sista året har varit upp och ner för mig känslomässigt. Jag vet inte vad jag känner för min man längre. Jag har NOLL sexlust, det känns som om jag inte tänder på honom längre. Tycker inte han tar hand om sig själv, han har gått upp i vikt och bryr sig inte hur han ser ut. Det låter ytligt, men jag tycker att man ska anstränga sig för varann.  Självklart vill jag ha sex, men just nu känns det som om jag inte vill ha det med just honom. Jag dagdrömmer om att träffa någon annan, eller att bara vara själv med barnen. Men samtidigt så känner jag att jag älskar honom, men kanske mer som en bästa vän? Han är bra och ställer upp för mig och bryr sig. Men jag är ändå för det mesta bara irriterad på honom. Irriterad för att han inte är lika delaktig i vardagen och med barnen som jag är. Att han inte hjälper till hemma osv. Jag känner ju att jag drar ett tungt lass. Försöker prata med honom ibland, men det slutar alltid med att han blir förbannad och säger att han är värdelös. Vi kommer liksom ingenstans med att prata. Det västa är att min irritation på honom går ofta ut över barnen. Om vi ska iväg någonstans och jag är stressad eftersom jag har fixat allt hemma, packat, gjort ordning barnen plus mig själv (och han bara har sig själv att tänka på) gapar jag på barnen att nu måste vi iväg och att dom ska skynda sig osv. Känns inget bra!
    Han tycker inte att vi har några problem, och säger varje dag att han älskar mig.
    Vet inte vad jag känner eller vill längre! Några bra råd mottages hemskt gärna!
    Ledsen fru

• Svar på tråden Inte kär längre :-(
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Du tar upp några viktiga områden där ni har svårigheter. Det är alltid betydelsefullt att ta varandras frågor och upplevelser på allvar. Du tycker att ni har problem med arbetsfördelningen i hemmet och att ni inte kan prata med varandra. Han möter inte upp utan säger att ni inte har några problem och han blir arg och känner sig värdelös när du vill prata med honom. Du säger också att det bekymrar dig att han inte bryr sig om hur han ser ut. Jag håller med dig om att det är viktigt att man anstränger sig för varandra. Alla de här sakerna sammantaget gör att du tappar lust och intresse och det är inte konstigt utan lätt att förstå. På något sätt måste ni komma till tals med varandra, det finns inga andra alternativ. Du måste nog betona allvaret i situationen för honom. Försök att visa honom att du bryr dig om honom och er relation och hur han mår så att han inte känner sig anklagad då du skall prata med honom. Om det inte alls går, sök hjälp på familjerådgivningen.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Inte kär längre :-(