• Pancakes

Hur "farligt" är det att träna som gravid om man tidigare fått ett missfall?

Jag fick missfall i våras i min första graviditet och är nu gravid igen och går in i vecka 6 idag. Jag är aerobicsinstruktör på fritiden och är van att träna ungefär fem gånger i veckan. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Mår inte dåligt av att träna men är livrädd för att få missfall igen. Läkarna säger att det inte är nån fara eftersom jag redan är vältränad. Men är ändå livrädd. Skulle helst bara vilja ligga på soffan till vecka 12 men då måste jag hitta vikarier till mina aerobicsklasser och dessutom är det väl bra att röra på sig som gravid, eller? Jag kan inte "ta lugna promenader" och liknande eftersom jag leder klasser som är rätt tuffa konditionsmässigt så det är allt eller inget liksom. Jag kan dock dra ner på min övriga träning så att det bara blir mina egna klasser som är jobbiga och så kan jag köra spinning och promenader och lite skonsamma saker övrig tid.

Snälla, ge mig råd! Jag nojjar ihjäl mig känner jag.. Överdriver jag?

• Svar på tråden Hur "farligt" är det att träna som gravid om man tidigare fått ett missfall?
  • merenwen

Missfall beror inte på träning, utan på defekter på fostret.

Jag hade ett tidigt missfall. Blev gravid igen något halvår senare. Och jag tränade på som vanligt (styrketräning + löpning). Är nu i v.38.

Och ja, det är bra att röra på sig när man är gravid. Men man ska ju inte överdriva heller. Stenhård träning, eller ökad träningsdos är kanske inte det bästa. Men att köra på så som kroppen är van vid och lyssna på kroppen - det är bra.

• Pancakes

Tack för din input! Ja, så är det säkert.  Ska inte öka träningen, snarare trappa ner men vill inte sluta helt heller. Läste nånstans att när man kommer upp högt i puls så går blodet åt till det istället för till livmodern när det behövs. Men det kanske är när man tar i så man dör nästan. På mina pass blir jag rejält svettig och kommer upp i hög puls, men är å andra sidan van vid det. Har lett klasser flera gånger i veckan i många år.

• svirvel

Du överdriver inte, utan du är bara ärlig angående hur du känner dej

Jag har samma uppfattning som läkarna som du själv också hänvisar till Det är inte farligt att träna.
    Ett missfall beror väldigt sällan på något mamman gör, det är fostret som inte var "ämnat' att bli ett barn... Men jag förstår mycket väl din oro ändå. Jag skulle antagligen känna likadant.

Du ska alltså göra det som känns bäst för dig. Du kan inte påverka missfallsrisken destomera, men du kan se till att du själv mår bra med ditt beslut. Det är också viktigt för barnet!

Lycka till och GRATTIS! 

• merenwen
    Pancakes skrev 2010-10-01 10:17:05 följande:
    Tack för din input! Ja, så är det säkert.  Ska inte öka träningen, snarare trappa ner men vill inte sluta helt heller. Läste nånstans att när man kommer upp högt i puls så går blodet åt till det istället för till livmodern när det behövs. Men det kanske är när man tar i så man dör nästan. På mina pass blir jag rejält svettig och kommer upp i hög puls, men är å andra sidan van vid det. Har lett klasser flera gånger i veckan i många år.
    Ja, det där med alltför hög puls oroade jag mig, faktiskt, också för lite. Men det gäller tydligen om man ligger och nöter väldigt länge på maxpuls. Testa med pulsklocka så kanske du känner dig lite tryggare. Det gjorde jag.

För övrigt så ökar du både syre- och näringstillförsel till fostret genom träning. Glad
  • Pancakes
    merenwen skrev 2010-10-01 10:23:12 följande:
    Ja, det där med alltför hög puls oroade jag mig, faktiskt, också för lite. Men det gäller tydligen om man ligger och nöter väldigt länge på maxpuls. Testa med pulsklocka så kanske du känner dig lite tryggare. Det gjorde jag.

För övrigt så ökar du både syre- och näringstillförsel till fostret genom träning. Glad
    Häromdagen försökta jag gå omkring i salen och klappa händerna och ropa "kom igen" till motionärerna när det är som jobbigast så mycket som möjligt. Så maxpuls kom jag nog aldrig upp i. Men rejält svettigt blir det så klart. Fast inte som att jobba uppför en backe i full fart så att man stupar direkt.
  • Pancakes

Förresten, vem orkar ligga och nöta väldigt länge på maxpuls? Tack för tipset om pulsklocka, det ska jag prova. Vilken puls ska jag ligga på tror du? Jag tror att jag ligger på typ 140-150 när det är jobbigt i mina pass.

• merenwen

Svettigt och jobbigt är helt okej. Jag löptränade fram till ca v.25. Och det gick bra.
    Det där med puls är ju lite individuellt beroende på hur vältränad man är. Men det jag fick höra var att man helst inte ska ligga över 140-160 under för lång tid. Men det gör man ju sällan. Pulsen går ju lite upp och ner, och då verkar det vara helt okej.

• Pancakes

Tusen tack, nu känner jag mig lugnare! Tror inte missfallet berodde på träning sist faktiskt. Jag kör med pulsklocka nästa gång och hamnar jag för högt går jag och justerar volymen eller nåt :)

Vad duktigt att du löptränade fram till vecka 25! Skönt att höra att det gått bra för andra som fått missfall.

• Krillan9

Träna på så länge det känns bra. Kroppen säegr ifrån när den inte orkar mer. Jag tränar själv flera gånger i veckan o har gjort så i min tidigare graviditet också och jag mådde bara bra av det.
    Lyssnade på vad många i min vänskapskrets sa om att ta det lugnt o vila o tränade inte alls i några veckor nu.
    men det resulterade bara i att jag kände mig rastlös och inte vart jag piggare för det. Så nu kör jag på som vanligt.

Lycka till :) 

• Pancakes
    Krillan9 skrev 2010-10-01 11:31:18 följande:
    Träna på så länge det känns bra. Kroppen säegr ifrån när den inte orkar mer. Jag tränar själv flera gånger i veckan o har gjort så i min tidigare graviditet också och jag mådde bara bra av det.
    Lyssnade på vad många i min vänskapskrets sa om att ta det lugnt o vila o tränade inte alls i några veckor nu.
    men det resulterade bara i att jag kände mig rastlös och inte vart jag piggare för det. Så nu kör jag på som vanligt.

Lycka till :) 
    Sa vännerna så för att det är som allra känsligast i början eller?
  • Krillan9
    Pancakes skrev 2010-10-01 11:59:28 följande:
    Sa vännerna så för att det är som allra känsligast i början eller?
    Nä, jag tror att de mer syftade på att jag var ( och är ) så trött o illamående. Men eftersom jag inte blir sämre när jag tränar utan att illamåendet tom lättar lite så kör jag på som vanligt nu sen 2 veckor tillbaka.
    Tror faktiskt inte att missfall beror på att man tränar.... Om man nu inte kör boxning eller nått annat som faktiskt kan skada barnet...
  • Pancakes

Tränade idag och fick lite molvärk i magen, på ena sidan typ som ägglossningsvärk känns. Usch, vad nojig jag blir. Alla säger, även BM,  att det inte är nån fara och jag mår ju inte dåligt av det varken konditionsmässigt eller styrkemässigt. Men är så orolig att det ska gå fel igen. Är i vecka 6 nu, det var då som den "dog" sist men det visade sig inte förrän i vecka 11.

Svar på tråden Hur "farligt" är det att träna som gravid om man tidigare fått ett missfall?