Anonym (Snarkfröken) skrev 2010-10-01 18:01:50 följande:
Om du läst mycket om sömnapne i din utbildning så vet du att snarkning och sömnapne inte nödvändigtvis är synonymt. I de fall andningsuppehåll förekommer i samband med snarkning är uppehållen förorsakade av något hinder i luftvägarna, obstruktiva apneer. Förr opererades de nästan utan undantag, tyvärr var resultaten endast temporära. Idag behandlar man med cpap eller bettskena, beroende på hur svår sömnapne patienten har.
Sen finns en annan grupp med andningsuppehåll, de som inte snarkar. De som lider av centrala apneer. De borde du också ha läst om, eftersom deras behandlingen skiljer sej en del från behandlingen av snarkarna.
Man har provat med syrgas, bilevel och ventilatorer utan att riktigt lyckas.
Oavsett hur mycket du läst eller inte under din utbildning (vad den nu består av) bör man alltid ha ett visst mått av ödmjukhet. Man lär så länge man lever, och det finns ingen regel utan undantag. Är du blivande läkare eller läkare är det något som du borde anamma omedelbart.
Det jag skrivit om nu rör vuxna. Forskningen om snarkning har, såvitt jag vet, hittills enbart rört sej om vuxna, inte om barn. (Även om jag sett material med snarkande barn.)
Dessutom är det egentligen utanför TS frågeställning, Men om du vill uppdatera dina kunskaper kan du läsa
Karl Franklins forskning om sömnapne. Han har lämnat banan som lungläkare och sadlat om till kirurg, men hans forskning finns kvar.
Om du läser vad jag skriver så ser du att jag aldrig påstått att snarkningn inte är synonymnt med sömnapne.