Mitt barn slutade andas
Anonym (barnsjukskötersk) skrev 2010-10-01 16:41:13 följande:
Förstår att det var en obehaglig upplevelse. Om man hittar sitt barn utan egen andning, så ska man blåsa in luft i barnet, det var någon som tipsat dig om att nypa barnet i foten, men det är nog inte till så stor nytta om det inte bara är en kort liten pauts barnet tagit.
Barn som inte andas skiftar fort i färg, blir blå/ grå eller bleka. Det kan vara ganska svårt att se på ett barn som sover om det andas, ibland är andetagna så ytliga att rörelsen inte syns, men om barnet inte går att få att reagera, är slapp och livlös så måste man sätta igång med mun- mot munmetoden.
Alla föräldrar borde gå en kurs i barn livräddning, där får man även lära sig hur man hanterar barn som satt i halsen, viktiga kunskaper.
tänk om man hamnar i en situation och det handlar bara om några minuter...och att vänta på hjälp känns som en evighet,med rätt kunskap kan man göra mycket!! och slippa klandra sig sj om nått händer...jag ska fan skriva upp mig på kurser...bättre att vara förberedd än att känna sig hjälplös & ångra sig sen!!