Tips på litteratur!
Hej!
Jag och min man är familjehem och har just nu en liten kille på 2 år som bor hos oss. Att vara familjehem och ta hand om ett barn som i sin unga ålder redan varit med om mer än många vuxna varit med om är inte alltid helt lätt. Nu när han bott hos oss i snart 6 månader så ser man mer och mer att han levt ett tufft liv och har fått klara sig mycker själv. Man ser hur dåligt han kan må på insidan efter tex ett umgänge.
Jag skulle vilja ha tips på littertur som man kan läsa angående hur man bemöter barn i svåra situationer. Jag kan känna att kärlek och omsorg inte räcker utan man kanske behöver hjälpa den här pojken att bearbeta vad han varit med om.
Vi har en inbokad tid med en barnpsykolog från BUP framöver, men det har vi som familjehem fått tjata oss till, eftersom de tycker att vår lilla kille verkar må alldeles utmärkt, då han alltid är väldigt glad, social och utåtriktad. Men de ser inte hans oroliga ögon efter ett umgänge, eller hur lågmäld eller speedad han kan bli, eller när han blir ledsen och kryper upp i famnen och lägger sig i fosterställning och säger att "bebisen är ledsen"...
Tack på förhand!