• Anonym (ont!)

Komplikationer efter tanddragning

Snälla, snälla kära ni, finns det någon kunnig eller med erfarenhet som kan hjälpa mig?

Jag har för snart en vecka sedan dragit en visdomstand och har nu fruktansvärda, olidliga smärtor, värst är vad som känns som nervsmärtor. Har fått all hjälp jag hittills kan få av tandläkaren så jag vill höra någon positiv historia!

Jag äter rena morfintabletter+avledon+ipren, men värken sitter ändå i. Min största fasa är att detta ska bli kroniskt.

Snälla, finns det någon annan som haft olidligt ont men att det ändå gått över sedan? 

• Svar på tråden Komplikationer efter tanddragning
  • Hettie

Jag drog en infekterad visdomstand när jag var i australien. I sverige hade de med största sannolikhet behandlat infektionen först, men där drog de bara ut tanden. Det gjorde vansinnigt ont i flera dagar efteråt... Jag tror att jag mest låg uppåt en vecka efter att tanden var utdragen. Men jag hittade någon salva på apoteket där som bedövar tandkött. Så den salvan + isblåsa på sidan av ansiktet + värktabletter + regelbunden sköljning med koksaltlösning + att bara äta soppa så att ingen mat fastnar i såret gjorde att efter någon vecka typ så var det bra igen och nu har jag absolut inga men från händelsen. :)

• Anonym (ont!)

Tack tack, va skönt att höra! Är liiiivrädd för att det ska vara kroniskt. Men tdl säger att kroniska nervskador oftast ger känselbortfall som symtom.

• Hettie

Ja, det var vad jag hörde också innan tanden skulle dras. Att worst case scenario skulle vara att jag skulle förlora känsel i ansiktet... Men det kändes som en rimlig risk att ta med tanke på hur ont tanden gjorde redan innan den drogs !

Fortsätt du att behandla dig själv med värktabletter men testa också att skölja med koksaltlösning. Det kan ju ha blivit en infektion i såret som bidrar till smärtan.

Om det inte blir bättre på några dagar får du väl kontakta tandläkaren igen eller gå till en vanlig läkare.

Jag lider med dig. Lycka till !

• Anonym (ont!)

Hoppas verkligen det är som du säger. Jag känner mig som en trasa nu.

Ingen annan som varit med om detta? 

• HiHi

jag har varit me om samma sak fick gå på citodon tror jaf de hette + alvedon eller ipren
    dom hade kommit åt nervern när dom drog ut tanden va tvungen å åka in till akuten pgr av mian smärtor :(

Svar på tråden Komplikationer efter tanddragning