• Anonym

försenad momsdeklaration

vad händer om man inte lämnar in sin momsdeklaration i tid? får man en varning och blir sedan anmäld för skattebrott eller är den processen lång?
    har inte kunnat lämna in den för min revisor är på semster men kommer tillbaka i veckan.

• Svar på tråden försenad momsdeklaration
  • ModestyB

Kan du inte ändra din redovisning till kvartalsvis? Det har varit mer praktiskt för oss...

• Anonym

Visst är det bra om du hör av dig till skatteverket, men förseningsavgift blir det nog säkert ändå då semester inte är något godtagbart skäl, akut sjukdom kan dock vara det

• ModestyB

Såg nu att du lagt ner företaget redan...
    Om du inte haft någon större omsättnng så kan du garanterat (och helt lagligt) redovisa bort vinsten så du inte behöver frukta någon ekonomisk smäll. Be din revisor om hjälp.

• Anonym
    ModestyB skrev 2010-10-02 21:51:33 följande:
    Såg nu att du lagt ner företaget redan...
    Om du inte haft någon större omsättnng så kan du garanterat (och helt lagligt) redovisa bort vinsten så du inte behöver frukta någon ekonomisk smäll. Be din revisor om hjälp.
    är det lagligt att redovisa bort sin vinst? det låter ju konstigt om det är så. Då kan ju folk fuska hur som helst.
    (om jag nu fattade rätt)
  • Anonym

Om det är deklarationen som skulle varit inne i augusti borde du redan ha fått övervägande, skickats ut i början av september  och i såfall bör beslutet komma nu i början av oktober. För om det är momsen för augusti ska den väl inte vara inne förrän 12 oktober

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-02 21:57:42 följande:
    Om det är deklarationen som skulle varit inne i augusti borde du redan ha fått övervägande, skickats ut i början av september  och i såfall bör beslutet komma nu i början av oktober. För om det är momsen för augusti ska den väl inte vara inne förrän 12 oktober
    det är momsdeklaration

förlåt jag var otydlig :(

märks att jag inte skulle ha startat ett företag. jag är okunnig.
  • Anonym

alltså förfallodatumet var 17 augusti

• Anonym

Då borde du har fått ett övervägande om förseningsavgift, om du har e-legitimation kan man gå in och komma om det finns något beslut om förseningsavgift 500 kr som förfaller under oktober månad,  funkar inog inte nu under helgen då skattekontot håller på att stämmas av utan vänta till helgen du kan ju även ringa skatteupplysningen på måndag för de kan ju se om du kommer att få någon förseningsavgift..

• Anonym
    Anonym skrev 2010-10-02 22:14:15 följande:
    Då borde du har fått ett övervägande om förseningsavgift, om du har e-legitimation kan man gå in och komma om det finns något beslut om förseningsavgift 500 kr som förfaller under oktober månad,  funkar inog inte nu under helgen då skattekontot håller på att stämmas av utan vänta till helgen du kan ju även ringa skatteupplysningen på måndag för de kan ju se om du kommer att få någon förseningsavgift..
    jag har e-leg. under vilket i listan ska jag logga in på ? momsdeklaration?
  • ModestyB
    Anonym skrev 2010-10-02 21:54:15 följande:
    är det lagligt att redovisa bort sin vinst? det låter ju konstigt om det är så. Då kan ju folk fuska hur som helst.
    (om jag nu fattade rätt)
    Du ska ju alltid dra av dina faktiska omkostnader. Har du bara drivit företaget 3 månader är sannolikheten att du skulle gå med stor vinst ganska liten (om jag ser till statestiken på tid-vinst). Din revisor vet vad du kan dra av och vad som är faktiska omkostnader. Har du gått med vinst ska du givetvis betala, men det behöver ändå inte bli så mycket.
    Fusk är inget jag någonsin skulle rekommendera, jag är ruskigt anti sådant, men att planera ekonomin för att få ett mindre företag att gå runt är en helt annan sak och inom alla lagliga ramar, men det är bäst att revisorn har koll så man inte gör några onödiga missar.
  • Anonym (AB)

Är det inte en stigande skala ju senare den blir?

När jag har varit sen har jag sprungit iväg till skattekontoret, bett om en ny blankett, nollat och lämnat in för att sedan göra en ändring när jag har tid att sätta mig med siffrorna.

• Anonym

jag loggade in på skattekontot det stod att den är försenad men det stod inget om någon avgift

• Micael 345

Man kan alltid skicka in en momsdeklaration själv, vet man inte siffrorna så kan man göra en fuling och hitta på några siffror, ta i i underkant så momsen inte blir för hög, sedan när revisorn kommer tillbaka kan man skicka in en rättelse.

• Micael 345

Sedan skulle jag rekommendera att byta revisor, en revisor får inte bara dra på semester och inte göra klart sådana viktiga saker... klantigt rent ut sagt, får du några avgifter föreslår jag att du fakturerar din revisor för dom eftersom det är han som ställt till det.

Svar på tråden försenad momsdeklaration