• Nallepuhmamma

Min 3 veckors bebis sover inte/otröttslig

Min tre veckors lilla flicka har nu sen igår bara gråtit då man lagt henne i sängen, lagt henne i sittern brevid oss eller i vagnen (Liggdelen) brevid oss.

Hon blir aldrig nöjd utan efter en min max så går larmet igen och man får ta upp henne i famnen men även där kan hon börja gnälla ibland nu.

Ger henne bröstet OFTA och hon äter och där är mat då jag var rädd för att det kanske börjat sina men det kommer mycket och hon får direkt hicka efteråt. Hon får dessutom upp överflödet alltid efter amningen, men sen dröjer det bara ett tag till och hon måste åter tas till bröstet.

Jag får gå med henne i bärselen nu hela dagarna sen igår då hon är lugnare iaf.

Igår kväll höll jag på hela kvällen från kl 18 till ca 22 för att få henne lugn och ta henne till bröstet hela tiden.

Jag har mjölk och kan pumpa ut massor men vet inte varför hon är såhär nu?

Är hon bara kanske i behov av närhet såhär extremt mycket nu? Går det över sen? Eller är det annat?

Hon har iaf ingen feber.

• Svar på tråden Min 3 veckors bebis sover inte/otröttslig
  • kakmamman

Man kan ha mycket mjölk, tyvärr så kan det vara så att den inte är tillräckligt fet och "bra" så att barnet håller sig mätt... Du kan ju prova med modersmjölkersättning och kolla om det blir någon skillnad.

Verkar det som att hon har ont i magen?

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Nallepuhmamma
    kakmamman skrev 2010-10-02 13:58:42 följande:
    Man kan ha mycket mjölk, tyvärr så kan det vara så att den inte är tillräckligt fet och "bra" så att barnet håller sig mätt... Du kan ju prova med modersmjölkersättning och kolla om det blir någon skillnad.

Verkar det som att hon har ont i magen?
    Men mätt borde hon vara för när hon väl kommer i bärselen kan hon somna där direkt och sova upp till 3 timmar. men såfort jag tar bort henne så blir hon ledsen.
    Vi var nyss hos BVC och hon går upp i vikt jätte bra så bvc tykte det räckte med var annan veckas vgning nu då hon följer sin kurva jätte bra.
  • lövet2

Det där låter helt normalt för en 3-veckorsbaby. Det ni sysslar med på kvällarna kallas populärt för "maratonamning" och är egentligen en bra grej. Dels ökar mjölkmängden och dels laddar babyn upp för att kunna sova mer sammanhängande på nätterna.
    Mitt råd är att du glömmer alla "goda" råd om ersättning, eftersom du faktiskt har alldeles tillräckligt med mjölk. Det som händer om du ger ersättning, är att din egen mjölk minskar ...

• Alcarinque

Båda mina har behövt extra närhet runt den tiden (även om de inte har ammats). Det kommer och går

♥ Alva 060307 ♥ Nova 100802 ♥
  • Nallepuhmamma
    lövet2 skrev 2010-10-02 14:21:16 följande:
    Det där låter helt normalt för en 3-veckorsbaby. Det ni sysslar med på kvällarna kallas populärt för "maratonamning" och är egentligen en bra grej. Dels ökar mjölkmängden och dels laddar babyn upp för att kunna sova mer sammanhängande på nätterna.
    Mitt råd är att du glömmer alla "goda" råd om ersättning, eftersom du faktiskt har alldeles tillräckligt med mjölk. Det som händer om du ger ersättning, är att din egen mjölk minskar ...
    Ja det är just det jag är rädd för att min mjölk ska mnska eller sina

Hur länge brukar dom vara inne i den där maratonamningen?
  • kakmamman
    Nallepuhmamma skrev 2010-10-02 14:11:53 följande:
    Men mätt borde hon vara för när hon väl kommer i bärselen kan hon somna där direkt och sova upp till 3 timmar. men såfort jag tar bort henne så blir hon ledsen.
    Vi var nyss hos BVC och hon går upp i vikt jätte bra så bvc tykte det räckte med var annan veckas vgning nu då hon följer sin kurva jätte bra.
    Ja ok =) dåså..
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • lövet2
    Nallepuhmamma skrev 2010-10-02 14:23:43 följande:
    Ja det är just det jag är rädd för att min mjölk ska mnska eller sina

Hur länge brukar dom vara inne i den där maratonamningen?
    Vanligen håller det på några kvällar åt gången. Det kommer och går under de första 2-3 månaderna. En bekväm TV-soffa, många kanaler eller DVD-filmer att välja på och en uppmärksam sambo/make som springer ärenden är guld värda under den tiden ...
  • Toppen9

Det låter som om hon är inne i en tillväxtperiod då hon behöver massor med mat och närhet. Ge henne det så tror jag att det går över om några dagar eller så. Se bara till att äta och dricka ordentligt så att du får energi.

Min lille ammade en gång i timmen under nån tillväxtperiod när han var ca 1-2 månader, fullt normalt men lite jobbigt för en själv Jag gjorde som så att jag struntade i att gå ut de dagarna som var värst och tillbringade all tid för honom hemma i sängen. Hade leksaker, blöjor osv bredvid och sen "bodde" vi i dubbelsänge eftersom jag blev så trött.

• lillblobb

Inte säkert att det hjälper, men vår dotter har också haft dagar då hon varit otröstlig då vi lagt ner henne. Det jag märkt har varit att hon behövt bli av med gaser/bajsa ordentligt, så då har det hjäpt lite om vi lagt henne på skötbordet med öppen blöja och "vikt upp" benen mot magen (typ som skräddar läge) och hjälpt till att trycka dem lätt mot magen, släppa ner, trycka mot magen och hålla på så lite. Då har hon antingen fisit massa eller bajsat lass beroende på vad som känts mest jobbigt för henne... Sen efter det har det gått lättare att lägga ner henne så hon somnat mätt och "nyventilerad".
    Sen är det ju som andra sagt, 3 veckor då är de i en tillväxtfas, och dels så ökar de amningsbehovet för att öka på produktionen, så kan de ju med bli lite extra närhetskrävande. Det blir förmodligen bättre snart.

• emmiz01

Jag känner igen det där, det kommer gå över.. det är bara hålla ut!

• Melly

Efter dom första veckorna blir dom mera vakna och att då så ökar deras behov utav närhet. Det är helt normalt att en 3 veckors inte går att lägga ifrån sig. Skaffa en bärsjal så att du kan bära henne intill dig om dagarna Sjal är mera ergonomiskt för ryggen än vad bärsele är.

• EmmAhh

Min pojk är snart 4 månader, de första 3 månaderna sov han så gott som bara i selen. På kvällen när jag la mig så smög jag av selen och lät han ligga kvar ovanpå mig. Nu går det bättre, han somnarvanligen  i sin egen säng på kvällarna, men får använda selen på dagarna ibland fortfarande.

• josefina73

Min lilla tjej som är drygt fyra v har varit precis likadan. Men är övertygad om att det är en tillväxtperiod som hon har och att hon har ett otroligt närhetsbehov. Så jag ammar jätteofta, maraton!, och jag måste bära henne nästan hela tiden. Men vad jag har förstått så är detta helt normalt så håll ut bara! Jag tror absolut inte att din tjej behöver tillägg om hon växer och går upp i vikt som hon ska. Kolla med din bm tycker jag om du är osäker.

Älskade tjej 100829
  • Lunamamma

Min minsta ville vara i famnen de första fem månaderna, nu vid sex månader kan jag lägga ner henne i spjälsängen efter amningen på kvällen. Ni får turas om med bärsele/sjal och samsova tills hon är redo.

• Matillin

Det är normalt beteende för nyfödda, dom gillar sällan att vara själva Min yngsta dotter gnällde alltid kvällstid och var otröstlig det höll i sig några veckor och började nog runt 3-4 v ålder. Det är heller inget ovanligt, bebisar kan vara lite gnälliga kvällstid innan dom somnar för natten.

• MissEllie

Hej,

Min 3 veckors är exakt likadan. Vi kom dock på att ammningskudden är guld värd!

Har en med små kulor i som formar sig efter kroppen. Med hjälp av den kan jag ha henne i knät och inte enbart i famnen samt på nätterna så ligger hon nästan på kudden men ändå tajt (om ni förstår vad jag menar) och det gör att hon känner sig omsluten och jag får vila från allt bärandet. 

• UmeåElin

Tänk också på att ladda dig själv med vila, rejäl mat och vätska. Då ger du bebisen bästa mjölken och då sover hon bättre också. Du  behöver inte äte fet mat, men riktig mat, slarva inte. Och ät regelbundet under dagen, mellanmål med en banan eller smörgås är inte fel.

• glockenbach

Det här funkade KANONBRA på våran dotter. Fick tips från en amerikan som lånade ut en hel DVD. Du behöver en liten filt och gör sedan som i videon.

Jag har tipsat alla mina kompisar om det och flar har sagt att det hjälpte jättemycket. ( Inte alla.) Prova!

• Matillin

Glockenbach -gud det där hade jag ju velat testa på min yngsta men det är några år försent ny Får testa på nästa om det blir någon

Svar på tråden Min 3 veckors bebis sover inte/otröttslig