Enkel o god tårta till 5-årskalaset!
Ge mig receptet på en god och lättbakad tårta till dotterns 5-årskalas!
Obs, inte sylt emellan och inte marsipan på!
Vad kan jag ha, vanlijkräm, chokladkräm, ananas, hallon.......
Ge mig receptet på en god och lättbakad tårta till dotterns 5-årskalas!
Obs, inte sylt emellan och inte marsipan på!
Vad kan jag ha, vanlijkräm, chokladkräm, ananas, hallon.......
Antingen köper du tårtbottnar, eller använder receptet som finns på baksidan av Lyckeby's potatismjöl.
Som fyllning kanske du kan göra fluff av något slag? Kanske dumlefluff, det är ofattbart gott och väldigt populärt hos barn har jag märkt.
Till dumlefluff kanske du kan använda färdigköpt hallonmousse (om du inte vill göra själv förstås, jag tänkte mest eftersom du skrev att det skulle vara enkelt )
Det är tårtan som jag brukar göra till min son, som han fullkomligen älskar :)
Sen kan du täcka tårtan med vanlig grädde, och kanske dekorera med färsta hallon ovanpå, och noblesse på sidan :) Det blir jättesnyggt!
Antingen köper du tårtbottnar, eller använder receptet som finns på baksidan av Lyckeby's potatismjöl.
Som fyllning kanske du kan göra fluff av något slag? Kanske dumlefluff, det är ofattbart gott och väldigt populärt hos barn har jag märkt.
Till dumlefluff kanske du kan använda färdigköpt hallonmousse (om du inte vill göra själv förstås, jag tänkte mest eftersom du skrev att det skulle vara enkelt )
Det är tårtan som jag brukar göra till min son, som han fullkomligen älskar :)
Sen kan du täcka tårtan med vanlig grädde, och kanske dekorera med färsta hallon ovanpå, och noblesse på sidan :) Det blir jättesnyggt!
Fluff är en kombination av grädde och godis.
3 dl grädde och 180 g godis.
Häll grädden i en kastrull och sätt spisen på trean ungefär.
Lägg i dumlekolorna och låt smälta. Grädden får absolut inte koka,
därför är det viktigt att inte ha spisen på max. Du kan göra som jag och skära dumlen i lite mindre bitar,
och tänk på att röra om lite när det börjar bli varmt.
När all dumle smält så håller du över i en bunke och ställer i kylen under natten.
Dagen efter när du ska göra tårtan vispar du fluffet som vanlig grädde!
Det är riktigt, riktigt gott! Jag lovar att du inte blir besviken.
Och det funkar med annat godis också! Geisha, Marabou, det finns till och med de som provat salta fiskar och Ahlgrens Bilar! =)
Fluff är en kombination av grädde och godis.
3 dl grädde och 180 g godis.
Häll grädden i en kastrull och sätt spisen på trean ungefär.
Lägg i dumlekolorna och låt smälta. Grädden får absolut inte koka,
därför är det viktigt att inte ha spisen på max. Du kan göra som jag och skära dumlen i lite mindre bitar,
och tänk på att röra om lite när det börjar bli varmt.
När all dumle smält så håller du över i en bunke och ställer i kylen under natten.
Dagen efter när du ska göra tårtan vispar du fluffet som vanlig grädde!
Det är riktigt, riktigt gott! Jag lovar att du inte blir besviken.
Och det funkar med annat godis också! Geisha, Marabou, det finns till och med de som provat salta fiskar och Ahlgrens Bilar! =)
Min standardtårta som både stora och små gillar är enkel - marsankräm på ena lagret och tinade hallon blandat med lite vispad grädde på andra lagret. Sedan grädde med valfria dekorationer. Senast jag gjorde den fick min 6-åring dekorera och då blev det hallon, non-stop, geléhallon och strössel...och det gillades...
Hallongrädde och chokladmousse (helst pulversorten med chokladcrisp i) är annars också gott mellan tårtbottnarna. Eller hallongrädde och krossad ananas med lite vispad grädde i...jag är väldigt förtjust i hallon som fyllning...
Recept på er tårtbotten då?
Nått som är sjukt gott, enkelt och jätte billigt är maräng tårta med grädde och krossad daijm på.
Man tar bara vispad grädde och lägger på en marängbotten, tar två plastpåsar och lägger i daijm, tar en kastrull och mosar daijmen och strör över, lägger på botten nummer två och lägger på grädde och lite mer daijm...alla ungar älskar den jag lovar
Kladdkaka är det som varit mest poppis när vi haft barnkalas.
Mosad banan blandad med hackad mörk choklad är supergott för både stora och små :)
ibland brukar jag blanda ut marsanpulver med cremefraiche och lite mjölk. blir en mycket tjockare kräm men mycket godare för den blir inte så där jätte söt som de kan bli annars.
sen kan du ju bara mosa hallon och bre ut över botten öch strö öven lite florsocker så de inte blir så syrligt.
sen kan du ju ha grädde som du har några droppar röd karamell färg i så blir den ju rosa.
sen finns det fina dekorationer som är som oblat ungefär som man lägger på tårtan som ex kan se ut som nalle puh, olika disney figurer m.m. för den smälter in i grädden och bilderna blir jätte bra. :)
men då kanske grädden ska vara vanligt utan någon färg :)