• tankar2009

Kolik - när gick det över?

Min lille son har kolik... Jag har hållit mig ifrån all mjölkprotein de senaste två och en halv vecka men han får fortfarande riktiga skrikperioder när han är näst intill otröstlig, så jag misstänker att det inte är mjölken som spökar. Har faktiskt idag ätit både grädde och ost så jag lär väl märka imorgon kanske om det blir ännu värre än vad det redan är. Vi misstänker nu att det rör sig om vanlig "tremånaders-kolik" på grund av att hans tarmar ännu inte är utvecklade. Vad jag nu vill veta är när era barns kolik försvunnit. Hur märker man när koliken gått över? Blir det en jätteskillnad eller bara lite skillnad?

Det känns nämligen som att han aldrig kommer att bli av med sina magproblem och att han kanske är ett "skrikit" barn... även om jag ju självklart inte vill tro det. När han inte verkar ha ont har han perioder där han är jätteglad, skrattar och jollrar för fullt. Han är nu 7 veckor och har hört att den värsta perioden är när barnet är mellan 6-8 veckor. Stämde det för er??

Ge mig lite hopp, snälla!! 

• Svar på tråden Kolik - när gick det över?
  • Blå Flygare

Första barnet blev bra några dagar efter mjölkfri kost, sonen någon vecka efter skonkost och det visadesig vara rå vitlök, fisk, skaldjur och ägg han reagerade på.
    För andra jag känner är det antingen kosten eller akupunktur som hjälpt.

• tankar2009
    Blå Flygare skrev 2010-10-02 19:03:49 följande:
    Första barnet blev bra några dagar efter mjölkfri kost, sonen någon vecka efter skonkost och det visadesig vara rå vitlök, fisk, skaldjur och ägg han reagerade på.
    För andra jag känner är det antingen kosten eller akupunktur som hjälpt.
    Skonkost? vad är det? Åt du fortfarande lök, bönor, starka kryddor, fibrer och annat sånt som ger gasig mage?
  • Näset

När märkte du att han hade kolik? Märktes det tidigt?

• höst

På sonen blev det bra när han var ca 6 månader och dottern vid 5 månader ungefär.

För mammans mjölkfria kost tar det ca två veckor fick jag veta innan allt  är ur kroppen och det ger reaktion på barnet..

Lycka till

• Blå Flygare
    tankar2009 skrev 2010-10-02 19:07:41 följande:
    Skonkost? vad är det? Åt du fortfarande lök, bönor, starka kryddor, fibrer och annat sånt som ger gasig mage?
    Skonkost består av vitt ris, vitt bröd, potatis (ej färsk), gurka, sallad (ej ruccula), kött, kyckling, banan, melon (ej galia), vatten, örtkryddor, salt, peppar, olja, mjölkfritt margarin, te och kaffe. Tror inte jag glömt något...
  • tankar2009

Alltså, om man tänker tillbaka så vet jag att vi tyckte att det var så märkligt för han var totalt omättlig de första veckorna och BVC-sköterskan tyckte vi skulle pröva ge mer och mer mat plus extra ersättning... men när vi vid ett tillfälle hade gett honom närmare 200 ml vid ETT mattillfälle (bröstmjölk + ersättning) tänkte jag att det kan inte vara normalt att ett spädbarn äter så mycket. Till det kom ju att han skrek nästan ännu mer och kräktes (självklart gjorde han ju det eftersom det ju var på tok för mycket mat). När han var 4-5 veckor blev det ännu värre och vid 6 veckors ålder gick vi till barnakuten och läkaren diagnostiserade det som kolik. 

• tankar2009
    Blå Flygare skrev 2010-10-02 19:16:50 följande:
    Skonkost består av vitt ris, vitt bröd, potatis (ej färsk), gurka, sallad (ej ruccula), kött, kyckling, banan, melon (ej galia), vatten, örtkryddor, salt, peppar, olja, mjölkfritt margarin, te och kaffe. Tror inte jag glömt något...
    Åt du bara detta ovan på en vecka och sen blev det bättre? I så fall är det ju värt att prova... 

Bara mjölkfritt margarin eller även andra mjölkfria produkter?? 
  • Blå Flygare
    tankar2009 skrev 2010-10-02 19:35:42 följande:
    Åt du bara detta ovan på en vecka och sen blev det bättre? I så fall är det ju värt att prova... 

Bara mjölkfritt margarin eller även andra mjölkfria produkter?? 
    En eller två veckor ätar man det - tills magontet går överoch är konstant i några dagar. Sen läggar man till en sak i taget för att komma fram till vad barnet reagerar på.

Bara mjölkfritt margarin. Vissa tillsatser är ok, så skinka utan natriumglutamat brukar funka. Eller gurka på mackan.
    Jag åt mycket grillat (det var ju sommar) som sätter lite smak, och smaksatte med bacon. T.ex. köttfärs med bacon och pasta till (vit pasta glömde jag ju), lite peppar, salt och örter till.

I mitt fall var det klartvärt det eftersom jaginnan testat utesluta vissa saker utan att det blev bättre. Blir ju sällan bättre förän man tagit bort allt som inte tåls.
  • Blå Flygare

Och glöm inte ta bort tillskott heller. Sötningsmedel ger oftareaktion, och jag som åt omega-tillskott åt ju "fisk" varje dag

• tankar2009

Usch jag blir så himla trött på allt detta... Har ju som sagt kört mjölkfritt i två och en halv vecka och tänker verkligen på att inte äta sådant som är gasbildande såsom lök, kryddor, fiber, bönor, grönsaker och frukt. Så många gånger jag tyckt att det blivit lite bättre och vi har tänk att nu äntligen har det vänt... och så kommer bakslagen. Känns så otroligt misströstande... och jag mår verkligen inte bra av den här fattiga kosten. Vanligtvis är jag sån som äter mycket frukt, grönsaker, fibrer och mjölk... så denna diet känns verkligen. Och det utan att visa resultat också. Blir så ledsen... Dessutom sägs det ju att man absolut inte får banta och gå ned för mycket i vikt när man ammar för då kommer gifter ut i bröstmjölken, men det är ju en omöjlig ekvation ju! Vill ju dessutom kunna njuta av min lille prins när han är så här liten men många gånger känns det bara jobbigt när han är så missnöjd hela tiden och bara skriker och gnäller... Någon som kan ge mig lite pepp? Gråter

Svar på tråden Kolik - när gick det över?