Inlägg från: myskatt |Visa alla inlägg
  • myskatt

Pralintillverkning!

Jag har gått två kurser hos Chokladskolan i Nora. Har lite bilder på www.myskatt.com/cake. På torsdag ska jag pralinera en sats till min morfars 80-årsdag är det tänkt.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • myskatt
    Shaun the sheep skrev 2010-10-26 16:33:31 följande:
    Tack så mycket för svaret! Ska kolla in hemsidan också.

Det jag tänkte på sist var att pralinerna fick en så himla ful färg efter några dagar.
    Hur ska man egentligen förvara dom? Köper man färdiga praliner så får man dom ju i cellfanpåse eller papperskartong. Men mina blev liksom fläckiga efter några dagar i rumstemperatur och såg inte alls aptitliga ut. Smaken var det dock inget fel på..
    I rumstemp, choklad skall aldrig förvaras i kyla.
  • myskatt
    Shaun the sheep skrev 2010-10-26 16:05:00 följande:

Vad händer om det blir fel vid temperering? Alltså, hur påverkar det pralinerna? Jag har aldrig lyckats hitta nån sida där man lan läsa om VARFÖR det är så viktigt, så jag tänkte att du kanske vet :)

myskatt skrev 2010-10-26 15:59:36 följande:
    Jag har gått två kurser hos Chokladskolan i Nora. Har lite bilder på www.myskatt.com/cake. På torsdag ska jag pralinera en sats till min morfars 80-årsdag är det tänkt.
    Man tempererar för att:
    1) Få en slät blank yta på pralinen
    2) Att chokladen skall krympa ordentligt så att pralinen lossnar ur formen
    3) För att få rätt "knäpp" när man bryter den, då är den både blank och har krympt som den ska.

Sen rent fysikaliskt/kemiskt har det med nåt ämne i massan som bryts ner och ombildas till något annat.
    Shaun the sheep skrev 2010-10-26 16:05:00 följande:
    Åh, jag vill också gå på deras kurser! Kanske får önska mig i födelsedagspresent

Ska kolla på dina bilder! =) Vilka smaker blir det till morfar då?

Jag fick en kurs i julklapp förra året och var där i januari i år. Sen fick jag halva nästa kurs i födelsedagspresent och lyckades faktist boka in en kurs precis på min födelsedag .

Tänkte försöka få tag på nån likör och göra en tryffel med. Svärmor brukr göra hallonlikör. Själv dricker jag inte alkohol och har aldrig nåt hemma. Annars blir det nog apelsintryffel, ska göra halloweencupcakes med apelsinskal i smeten och mocca creamcheesfrosting uppepå och då blir det saften från apelsinen i tryffeln.
  • myskatt
    Shaun the sheep skrev 2010-10-31 16:59:21 följande:
    Har en fråga till er också!

Jag har kollat lite på mumsigt.se och ser att dom har något som heter non-tempchoklad.
    Det står "tempereras ej". Betyder det att den blir lika fin ändå, även om man bara smälter den som vanligt?
    Vad tror ni? Värt att testa kanske?

Jag ska alltså göra praliner senast på fredag, på lördag åker vi till min svåger (även om jag är ogift som sagt ).

Sen funderar jag på vilken smak jag ska göra. Men det är ju bara ett angenämnt problem! :D
    Nepp, den chokladen skall endast användas till doppning. Vill man ha en blank pralin som krymper ordentligt ur formen behöver man temperera ordentligt.

Så här blev 80-årspralinerna.
  • myskatt
    Queequeg skrev 2010-11-01 19:30:06 följande:
    Låter gott men för mig låter det som att det kan bli på tok för sött och mäktigt eller?

Ska göra en mörk pralin med hallonfyllning så det går inte annars låter vitchoklad och hallon som en väldigt god kombination
    Kaffefyllning? Har för mig att den fanns/finns en snå pralin i Aladin/Paradis?
    Shaun the sheep skrev 2010-11-01 17:01:07 följande:
    Blä, jag har precis insett att termometern jag köpte från Clas Ohlson inte funkar i micron
    Skit också, jag har aldrig lyckats få till bra smält choklad i vattenbad, det är ju helt värdelöst.

Ja, vad gör man nu? Typiskt alltså! :(
    Nä, inte i micron men någon termometer? Värm lite i tagen och ta ut och rör.

Jag kyler min choklad på marmorskiva eftersom jag haft turen att ärva en, inte så enkelt att hitta en lagom stor en kanske? Har testat att tempa med metoden att smälta hälften men det tog så lång tid att få ner tempen inför uppvämningen igen.
  • myskatt
    strojes skrev 2010-11-07 15:56:30 följande:
    Det blev total pannkaka av alltihop när de skulle lossna.... bläääääääääää. Jag fick ur 13 av 21 praliner ur formen med våldsamt bankande och då var endast 2 av de hela. Kardemummatryffel (mjölkchoklad som fylning och mörk choklad som skal. Hade köpt marabous 200g mörk choklad (brukar använda 100 grams kakorna annars) så jag vet inte om det var den eller vad. Formen var helt ny, kanske skulle ha smörjt den eller nått innan användning. Den är köpt på pralinformar.se

Brukar ni temperera chokladen till bottnarna också? Det gjorde inte jag, tänkte att den är ju inte synlig iaf sedan så jag orkade inte hålla på en gång till med det.
    Trist!

Nej, jag brukar inte tempa till locket. Däremot skulle jag inte använda Marabou choklad alls till skalen. Gjorde det en gång, fick sitta på golvet och banka livet ur den stackars formen och fick ut fem hela. Sen anmälade jag mig till en kurs .
  • myskatt
    kakau skrev 2010-11-18 08:22:26 följande:
    Ja, egentligen har du rätt i att den hade nog behövt stå över natten, men jag lät den stå i nästan tre timmar i alla fall innan jag rullade, men då var den fortfarande så att den blev för mjuk och smälte lite om jag inte rullade tillräckligt snabbt. Men det gick bra om jag ställde in smeten i kylen igen och väntade ett tag när jag rullat några stycken så den kunde kylas ner igen.. Tänkte på frysen men vågade inte göra något som inte stod i receptet då jag aldrig lyckats med det Tungan ute

Resultatet blev jätte gott, både jag och min sambo mumsade i oss. Här är receptet om någon vill ha Glad
    www.kokaihop.se/recept/baileys-tryffel-2

När pralinformen kommer är jag sugen på att göra flera olika! Hallon och passionsfruktspraliner som jag redan hittat recept på, fast allt står i vikt enhet vilket gör det lite krånligt då jag inte har köksvåg.. får se om jag hittar någon på loppis i helgen eller om det finns andra recept.

Sen ska jag göra lite juligare också, en med saffran och en men pepparkakssmak ! Skrattande

Har ni börjat planera inför julen än, vilka smaker har ni då tänkt er? Glad
    Har gjort ett långt inlägg om min planering i bloggen . myskatt.com/cake.
  • myskatt

Det pratatdes om non-tempchoklad tidigare i tråden. Har fått förklarat för mig att det är en choklad utan kakaosmör utan med tillsatt cocosfett, alltså igen "riktig" choklad.

Den är bra att doppa med och ger fin yta tom på kalla praliner. Används på konditorier till tex dammsugare som skall doppas kalla.

• myskatt
    kakau skrev 2010-11-19 07:00:18 följande:
    Jag såg det, tack för inspiration! Tyst oj vad mycket planer du har!
    Knäcken och fudgen står redan i kylen och skall ätas nästa helg .
  • myskatt

Smält chokladen, häll över hela formen så allt blir fyllt, skaka ur luftbubblorna och häl skaka ur så mycket choklad som bara går.

Spritsa i tryfffeln med en engångssprits.

• myskatt
    FannyN skrev 2010-11-22 21:44:38 följande:
    Nu ska jag börja! Jag har beställt massa formar och verktyg från England och ska gå kursen i Nora i December. Det ska bli så kul!
    Härligt! Du kommer inte ångra dig, Ingela är så duktig!
  • myskatt
    FannyN skrev 2010-11-23 15:41:22 följande:

Ja det skulle vara spännande att veta skillnaden för som sagt prisskillnaden är rätt stor. Men det är säkert en del beroende på att de finns ett stort utrymme för prissättningen. Jag betalade 80 kronor för mina i silikon som är det där märket på filmen på youtube och sen ser jag samma form för 239 på en internetshop.

På bagaren och kocken finns ju billiga i silikon och riktigt billiga i plast. Om de där formarana för 29 i plast funkar bra så fattar jag inte vilka som köper de för 239 faktiskt.

Jag vet med mig att jag kommer att vilja ha massor med formar på en gång och det kan tydligen gå på mellan 500 och flera tusen...lite skillnad. Varje gång jag börjar med något nytt vill jag ha allt på samma gång liksom.

Det ska bli kul med kursen, t ycker jag om det ska jag gå många kurser jag älskar att gå på kurs!

Jag är orolig för chokladtempereringen för jag har ingen skiva utan vill göra i bunkar hoppas man får lära sig det också.

Det är riktigt kul att läsa om er och vad ni gör och det är roligt att ni och tråden finns!!

Nej, du kommer få lära dig tempa på skiva. Sen får du bege dig ut på blocket och leta skiva .
  • myskatt
    CoolJen skrev 2010-12-02 13:13:24 följande:

Dessa godsaker har jag gjort de senaste dagarna.
    De vita är fyllda med mjölkchokladkrisptryffel(smet )
    Till höger om dem är vanlig trillingnöt
    Hjärtan är fyllda med mörkchoklad/lingontryffel
    De till höger längst ner är fyllda med mörkchoklad/whiskeytryffel.
    Jättesnygga!

Har du lust att dela med dig av fyllningsrecepten?
  • myskatt
    Mysanochmimer skrev 2010-12-14 22:34:52 följande:

2 st olika (till utseendet) kola-fyllda praliner
    Fattar inte vad som blir fel dock, tempererar men får ändå flammig choklad, är det för att jag använder Odense? Är det så enkelt?

Och här är mango/mörk choklad-tryfflarna från här om helgen.
    Svägerskan fick dessa och en burk saffransskorpor när hon fyllde år och hon sa att det var en riktigt "fräsch" tryffel
    Smälter du i vattenbad? Kommer det vatten i chokladen blir den inte fin. Blir den för varm andra uppvärmningen blir den inte heller bra.
  • myskatt

Jag har bilder i min blogg.

Tänker dock inte lägga ut bild på "stora" projektet förens efter jul. Har ingen aning om vilka släktingar som snokar runt min blogg .-D.

Svar på tråden Pralintillverkning!