Inlägg från: krikkelin |Visa alla inlägg
  • krikkelin

Pralintillverkning!

Jag gör också egna praliner,det är så roligt!
    Jag har köpt min form på www.mumsigt.se  den var ganksa dyr men det blir väldigt fina praliner.
    senast gjorde jag en pralin med lakritskola fyllning den blev såå god!
    http://sockerblomman.blogspot.com/2010/10/lakritskola-praliner.html 

Saffran har jag också funderat på att göra till jul, eller glögg kanske det låter också spännande.

• krikkelin
    Shaun the sheep skrev 2010-10-23 12:43:38 följande:
    Åhh, vad kul! Äntligen en pralinkompis!

Ska kolla på båda sidorna, jag älskar bakbloggar och allt som hör till.

Tänkte göra praliner idag faktiskt, har dock inte bestämt smak än. Men lakritskola låter inte helt fel,
    då kanske även sambon tar sig en smakbit. Smakar den söt eller saltlakrits? =)
    Sötlakrits, jag annvänder ett lakritspulver som jag har köpt på panduro.

Just nu är jag väldigt sugen på att prova att göra en aplesinkolapralin, ja jag är helt inne på kolafyllning just nu men det blev ju så gott! Får se om jag kanske hinner imorgon..
  • krikkelin
    Jag måste bara tipsa om en jättegod fyllning till ägglikörpraliner, om man gillar sånt (det gör jag!).

www.chokladsajten.com/index.php?option=com_ga...

Jag har inte testat den som fyllning i gjutna praliner utan bara använt den i det där receptet, men det borde ju inte vara någon skillnad.  Supergod är den iallafall!

Åhh ägglikör vadv gott, det är en av mina favoriter i alladinasken, det här receptet måste jag göra!

Shaun the sheep skrev 2010-10-25 17:21:26 följande:
    Sagt och gjort! =) Fast jag har säket glömt massor, men det är några stycken iallafall.

Vad bra med länkar och vad kul att min blogg fick vara medSkrattande

• krikkelin
    Shaun the sheep skrev 2010-10-27 12:48:25 följande:
    Jag har heller inte använt termometer hittills :) Mina förra blev ju fina, fast inte efter några dagar såklart..
    Jag tänkte maila till någon på typ enlitenpralin.se och höra om dom vet vad som blev fel.

Jag hade tänkt skicka praliner till de jag inte kan träffa under jul.. Men det är ju såklart inte kul om de kommer fram fläckiga :/
    Jag tror att det är så att pralinerna blir fläckiga om chokladen inte är tempererad. Det tar ju lite tid att temperera men pralinerna håller sig snygga!
  • krikkelin
    Ägglikörspraliner

Såhär blev mina ägglikörspraliner!
    Själva fyllningen tyckte jag smakade för lite ägglikör så jag tog i dubbelt så mycket ägglikör som stod i receptet så fyllningen blev kanske lite lös men ändå okej.  Smaken blev god  men som sagt hade jag velat ha mer ägglikörsmak. Men jag tycker ändå att det blev en väldigt god pralin!
  • krikkelin
    Shaun the sheep skrev 2010-11-02 11:59:05 följande:
    Det hoppas jag

Jag kom på en annan smart idé också. Har man lite idétorka så är det perfekt att kolla in typ www.arechoklad.se och kolla på deras olia smaker. Deras strutar är ju så himla mysiga! =)
    På den sidan fanns det mycket inspiration, jag fastnade för mintchokladkola, det lät väldigt gott!

Igår blev det pralintillverkning här hemma. Jag var så sugen på att prova med apelsinkola-fyllning så jag kunde inte låta bli! Pralinerna blev  väldigt goda med den söta apelsinkolan och den mörka chokladen.
    Jag provade att pensla lite ätbart glitter i formen innan jag hällde i chokladen för att pralinerna skulle glittriga men det blev tyvärr inte så snyggt som jag hade hoppats på.
    Så här ser pralinerna i alla fall ut:

• krikkelin
    Shaun the sheep skrev 2010-11-02 22:01:46 följande:
    I like it! Och jag håller med, mintchokladkola lät verkligen inte fel.
    Undrar hur man skulle göra en sån? Typ använda Marianne eller Fazer och sen göra kola,
    antar jag. Kan vara värt att kolla upp, för jisses vad jag älskar kombinationen mint och choklad!
    Ja det kan man nog använda eller kanske  peppermintarom?
    Får kika runt lite och se om jag hittar något bra recept...

Jag är så sugen på attt beställa hem nya formar och köpa färg så att man kan färga chokladen, synd att det ska vara så dyrt...
  • krikkelin
    Shaun the sheep skrev 2010-11-05 07:10:35 följande:
    Av ren nyfikenhet, vad tror du händer...? :P
    Jag tror inte att det skulle smaka så mycket av bacardi breezern därför skulle jag också hellre använda mangopuré. Själva kolsyran tror jag inte spelar någon roll, men detta är alltså vad jag tror...
  • krikkelin
    Shaun the sheep skrev 2010-11-05 14:47:11 följande:
    Okej, nu ska jag förklara mer utförligt vad som hände.

Jag smälte chokladen till skalen, tyckte det gick så himla bra men att termometern var seg som sjutton.
    Till slut så hade nästan all  choklad smält, och då började termometern på typ 35 och tickade sakta men säkert upp till 54!!!
    Jag rörde och rörde tills det blev 48, och sen ännu längre tills det blev 28. Då värmde jag lite igen, tills det blev 32 grader och sen hällde jag chokladen i formen.

Vad tror ni, kommer det gå åt skogen? Jag får väl strunta i att ge bort nåt när vi kommer imorgon, men det hade varit så himla kanon... :/
    Jag tror inte att det är någon fara, jag råkar ofta värma chokladen till högre än 50 grader men bara man får ner temperaturen sedan till de rätta graderna så ska det nog gå bra, det har det i alla fall gjort för mig!
Svar på tråden Pralintillverkning!