Inlägg från: strojes |Visa alla inlägg
  • strojes

Pralintillverkning!

För er som bor i Stockholmstrakten så finns pralinkurser i Upplands Väsby, www.iderika.com/ . Har själv gått pralinkurs där och vi fick göra supergoda praliner med kardemummatryffel som fyllning.
    Om jag inte minns fel så har tempereringen en viktig roll när det gäller att få blanka praliner.

Jag har tyvärr inte köpt mig några pralinformar än, ska leta nu inför julen för det är ju så mycket enklare än att rulla. Hittills har jag rullat och det är receptet med kardemumma jag gjort än så länge.

Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • strojes
    Shaun the sheep skrev 2010-10-28 16:22:11 följande:
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=530...

Vad tror ni om denna för 29 kr? Jag vet, jag är SÅ snål, men jag använder inte termometer till något annat direkt.
    Det står ju inget om choklad, men eftersom den går till 90 grader så borde den funka, eller? :)
    Jag skulle nog satsa på en digital termometer för choklad tempning.
    Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • strojes
    Shaun the sheep skrev 2010-10-31 18:07:58 följande:
    Tack för svaret!
    Då blir det en tripp till Clas Ohlson imorgon, de hade visst en digital termometer för 129 :-

Dom blev ju jättetuffa! Visste inte att det fanns röd choklad!
    har också sett den och ska köpa den för tempereringen. jag hoppas att mina pralinformar kommer nu i veckan så jag kan prova snart.
    frågade maken vad han skulle vilja ha för smaker till jul och hans svar var nått med sprit i wiskey eller punsh eller nått... Skrattande
  • strojes
    Shaun the sheep skrev 2010-11-01 17:01:07 följande:
    Blä, jag har precis insett att termometern jag köpte från Clas Ohlson inte funkar i micron
    Skit också, jag har aldrig lyckats få till bra smält choklad i vattenbad, det är ju helt värdelöst.

Ja, vad gör man nu? Typiskt alltså! :(
    När jag gick chokladkursen värmde vi chokladen lite i taget typ 20-30 sek och och rörde lite mellan. När den började bli rinnig så stoppade vi i termometern i bunken utanför micron och hade den då nått rätt temp så ställde vi bunken i en lite större bunke som vi hade kallvatten i och rörde med termometern i och sen in i micron igen för samma prosedur till rätt temp, värma lite i taget och kolla så att inte rätt temp passerades eftersom det är viktigt med graderna. Och så hålla på så tills hela tempereringen är färdig.
  • strojes

Nu är pralinerna färdiga, bara bottnen som ska stelna. Snart dags att få loss de ur formen.... Tempereringen gick bra iaf. Jag körde i vattenbad så jag kunde ha termometern hela tiden och direkt ta bort från värmning/kylning vid rätt temp.

• strojes

Det blev total pannkaka av alltihop när de skulle lossna.... bläääääääääää. Jag fick ur 13 av 21 praliner ur formen med våldsamt bankande och då var endast 2 av de hela. Kardemummatryffel (mjölkchoklad som fylning och mörk choklad som skal. Hade köpt marabous 200g mörk choklad (brukar använda 100 grams kakorna annars) så jag vet inte om det var den eller vad. Formen var helt ny, kanske skulle ha smörjt den eller nått innan användning. Den är köpt på pralinformar.se

Brukar ni temperera chokladen till bottnarna också? Det gjorde inte jag, tänkte att den är ju inte synlig iaf sedan så jag orkade inte hålla på en gång till med det.

• strojes
    myskatt skrev 2010-11-07 16:49:38 följande:
    Trist!

Nej, jag brukar inte tempa till locket. Däremot skulle jag inte använda Marabou choklad alls till skalen. Gjorde det en gång, fick sitta på golvet och banka livet ur den stackars formen och fick ut fem hela. Sen anmälade jag mig till en kurs .
    Nåja, goda blev de iaf. Bra att jag testade med den chokladen nu och inte när jag skulle bjuda på dem.
    Har ett recept på vit chokladtryffel med limesmak. Ska nog testa det nästa gång. Tycker det låter mums.
  • strojes
    Ängelii skrev 2010-11-07 20:19:42 följande:
    Någon som kan tipsa om en bra termometer att använda när man smälter choklad?
    Jag har köpt en digital på Clas Ohlson för 129:-. Den funkar bra och lätt att läsa av exakta grader när den är digital.
  • strojes
    Ängelii skrev 2010-11-07 20:19:42 följande:
    Någon som kan tipsa om en bra termometer att använda när man smälter choklad?
    strojes skrev 2010-11-07 20:46:13 följande:
    Jag har köpt en digital på Clas Ohlson för 129:-. Den funkar bra och lätt att läsa av exakta grader när den är digital.
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx
  • strojes

Denna helgen blir det inga praliner här, möjligen på söndag om jag orkar och hinner. Imorgon står pepparkaksbak på schemat hela dagen, degen är gjord och står på diskbänken och vilar över natten.

• strojes

Ni som gjort praliner med vit choklad, vilken choklad använder ni? Jag kikade lite häromdagen i affären och såg enbart vitchoklad med vaniljsmak, finns det inte ren vitchoklad? Smakar det mycket vanilj om den chokladen?
    Jag tänkte göra citrontryffel som fyllning och vill ju inte ha andra smaker som kan ta överhand eller störa tryffelsmaken.

• strojes
    Mysanochmimer skrev 2010-11-14 12:04:20 följande:
    Du tittade i godis hyllan?

Kolla bland bakgrejerna istället
    Jag använder Odense, tycker den är kanon både som mörk, ljus och vit
    Jag har slutat titta i bakhyllan när det gäller choklad (blockchokladen tex innehåller ju knappt någon kakao...). Men det kanske är annorlunda när det gäller den vita chokladen. Ska kolla när jag ska handla till pralinerna.
Svar på tråden Pralintillverkning!