• kakau

Pralintillverkning!

Jag har beställt formar igår, hoppas de kommer innan helgen så jag kan göra lite praliner för i helgen. :)

Håller just nu på att göra Bailys tryfflar, chokladröran står i kylen för att stelna. Stod att det skulle ta några timmar innan de var redo för att rullas i kakao. Hoppas de blir goda i alla fall, rädd att de ska bli för starka då det är bailys med kaffesmak som jag tycker är starkare än den vanliga..

Min sambo lär nog uppskatta den i alla fall, han är inte lika känslig mot alkoholsmak som jag själv är

• kakau

Hur länge tror ni de behöver stå i kylen föresten? Jättesugen på att provsmaka!

• kakau
    Shaun the sheep skrev 2010-11-17 19:57:48 följande:
    Är det vanligt tryffelsmet? Ungefär en timme brukar det väl stå i recept, men jag tycker det är bäst över natten. Fast om det funkar som med ganache kan man kanske ha den i frysen i bara några minuter för att få den att stelna snabbare? Hm, jag vet inte, jag lämnar över ordet till någon annan
    Ja, egentligen har du rätt i att den hade nog behövt stå över natten, men jag lät den stå i nästan tre timmar i alla fall innan jag rullade, men då var den fortfarande så att den blev för mjuk och smälte lite om jag inte rullade tillräckligt snabbt. Men det gick bra om jag ställde in smeten i kylen igen och väntade ett tag när jag rullat några stycken så den kunde kylas ner igen.. Tänkte på frysen men vågade inte göra något som inte stod i receptet då jag aldrig lyckats med det Tungan ute

Resultatet blev jätte gott, både jag och min sambo mumsade i oss. Här är receptet om någon vill ha Glad
    www.kokaihop.se/recept/baileys-tryffel-2

När pralinformen kommer är jag sugen på att göra flera olika! Hallon och passionsfruktspraliner som jag redan hittat recept på, fast allt står i vikt enhet vilket gör det lite krånligt då jag inte har köksvåg.. får se om jag hittar någon på loppis i helgen eller om det finns andra recept.

Sen ska jag göra lite juligare också, en med saffran och en men pepparkakssmak ! Skrattande

Har ni börjat planera inför julen än, vilka smaker har ni då tänkt er? Glad
  • kakau
    Vemi skrev 2010-11-18 21:17:21 följande:
    har inte läst hela tråden, orkar inte ;) Men mina favoriter när det kommer till praliner (jag gjort själv) är hallon/basilika, saffran och chai...  snart blir det att starta inför julen, perfekt ge-bort-present jue :)
    Låter jättegott :)
    Kan ni inte när ni skriver om era favorit praliner skriva med receptet? Blev så sugen att prova dom där.. eller lite skeptisk mot hallon/basilika då jag inte är så förtjust i basilika, timjan och andra sådanna "mat-kryddor" i praliner :P
  • kakau
    myskatt skrev 2010-11-18 16:48:02 följande:
    Har gjort ett långt inlägg om min planering i bloggen . myskatt.com/cake.
    Jag såg det, tack för inspiration! Tyst oj vad mycket planer du har!
  • kakau

Jag har haft problem med att få ut mina praliner ur formen.. vad kan jag ha gjort för fel då? Skrikandes

Svar på tråden Pralintillverkning!