Shaun the sheep skrev 2010-11-17 19:57:48 följande:
Är det vanligt tryffelsmet? Ungefär en timme brukar det väl stå i recept, men jag tycker det är bäst över natten. Fast om det funkar som med ganache kan man kanske ha den i frysen i bara några minuter för att få den att stelna snabbare? Hm, jag vet inte, jag lämnar över ordet till någon annan

Ja, egentligen har du rätt i att den hade nog behövt stå över natten, men jag lät den stå i nästan tre timmar i alla fall innan jag rullade, men då var den fortfarande så att den blev för mjuk och smälte lite om jag inte rullade tillräckligt snabbt. Men det gick bra om jag ställde in smeten i kylen igen och väntade ett tag när jag rullat några stycken så den kunde kylas ner igen.. Tänkte på frysen men vågade inte göra något som inte stod i receptet då jag aldrig lyckats med det
Resultatet blev jätte gott, både jag och min sambo mumsade i oss. Här är receptet om någon vill ha
www.kokaihop.se/recept/baileys-tryffel-2
När pralinformen kommer är jag sugen på att göra flera olika! Hallon och passionsfruktspraliner som jag redan hittat recept på, fast allt står i vikt enhet vilket gör det lite krånligt då jag inte har köksvåg.. får se om jag hittar någon på loppis i helgen eller om det finns andra recept.
Sen ska jag göra lite juligare också, en med saffran och en men pepparkakssmak !
Har ni börjat planera inför julen än, vilka smaker har ni då tänkt er?