Inlägg från: Blåklockan79 |Visa alla inlägg
  • Blåklockan79

Pralintillverkning!

Shaun the sheep skrev 2010-11-22 08:09:11 följande:
    Vinkyl eller sval är bästa temperaturen. Annars har jag hört i burk med tätslutande lock i kylen, eller i rumstemeratur. Vet dock inte hur länge den håller. Det är ju mest grädde, så några dagar kanske.
    Chokladfabriken i sthlm som jag tror bara använder riktiga råvaror i sina praliner, inga kons.medel och sånt, alltså som vi gör hemma har en hållbarhet på 2 veckor. Eller de håller ju betydligt längre, men man känner ju på smaken när de är aldeles nya och när de börjar bli lite äldre.
  • Blåklockan79
    Shaun the sheep skrev 2010-11-22 09:39:44 följande:
    Jaha, är det sant? Trodde inte det kunde hålla så länge. Grädde brukar ju bli lite äckligt sådär efter ett par dagar.. Men är det i rumstemperatur eller kyl? :)
    Choklad ska inte förvaras så kallt som kylskåp, de kan bli missfärgade. Eg. är rumstemp för varmt, så sval/skafferi eller vinkyl är bäst... Själv kör jag på rumstemperatur, visst händer det att de blir missfärgade, men har ingen annan bra stans att förvara min choklad. Gör dock bara tryfflar till jul men har alltid ett stoooooort lager blandade chokladkakor och ibland (rätt ofta) praliner hemma
  • Blåklockan79

Snygga. Själv har jag gjort tryffelsmet som står och väntar på att jag Ska hinna rulla dem. Är ledig idag så dottern är hemma så det blir nog till kvällen!

• Blåklockan79

Måste bara tipsa om en smak so; jag fick igår. Vitchokladtryffel med saffran i. Supergott. Gillar inte Vitchoklad i vanliga fall, men detta var supergott!

Svar på tråden Pralintillverkning!