Inlägg från: Mysanochmimer |Visa alla inlägg
  • Mysanochmimer

Pralintillverkning!

Har följt eran tråd lite diskret och kände att jag bara MÅSTE testa praliner själv

Det blev två smaker i samma form
    Fyllda med jordgubbsmousse och fyllda med mörk tryffel smaksatt med Baileys mint

bröllopspraliner.JPG

Använde IKEA's isbitsform (som jag såg att ni diskuterat)
    Var lite meckigt och lärde mig ett och annat, såg till att jag hade fått loss formarna en gång innan jag fyllde dom och det tror jag var rätt för av 36 formar fick jag 20 hela, sen drog jag inte över locket utan fyllde dom 1 och 1.

Men det gav mersmak och nu har jag beställt "riktiga" formar

• Mysanochmimer
    Shaun the sheep skrev 2010-11-07 19:01:39 följande:
    Hej och välkommen! Kul att du också blivit inspirerad!
    Aha, det här är nog trevlig info för Snuttjulla, hon ville ju så gärna testa isformarna
    Fast om jag inte missminner mig så har eller ska hon beställa "riktiga" formar.

Jag tycker de såg jättefina ut! Kul med olika färger
    Ja, har aldrig testat det här med att gjuta praliner, har gjort mycket godis i mina dagar både på jobbet och som julklappar varje jul dom senaste åren (jag och min bästa Evelina har som tradition att ge bort stora välfyllda korgar varje jul ).

Ja det vart snyggt med tvåfärgade tycker jag själv .-)
    Penslade först i vit choklad lite slarvigt och penslade sen med mörk choklad.
    Penslar du också i formarna eller häller man liksom runt den?
  • Mysanochmimer
    Snuttjulla skrev 2010-11-09 09:34:41 följande:
    Ser fint ut, nu vill jag ju verkligen prova, men jag har lagt det på is ett tag, har annat jag måste ta itu med innan. Sen velar jag, ska jag beställa pralinformar från england, eller ska jag strunta i det? Obestämd
    Jag beställde faktiskt pralinformar frå Tårtdecor, dom borde komma idag eller imorgon *längtar*
  • Mysanochmimer
    Snuttjulla skrev 2010-11-09 10:17:43 följande:
    de ser ut att vara i hårdplast, typ sån där som är i chokladkalendrar, är det så?
    Vill gärna ha en rapport om hur de blir, så jag hoppas du provgör nåra på en gång... glöm inte bilderna... ;)
    ja jag tyckte det såg så ut, men dom var juh billiga så tål att testas
    jajamen, men troligtvis blir det först nästa vecka, dåligt med tid den här
  • Mysanochmimer
    krikkelin skrev 2010-11-09 10:41:00 följande:

Jag annvänder marabous mörka choklad som skal till mina praliner, den funkar jättebra för mig. Skalen blir släta, glansiga och goda!  Jan Hedh rekomenderar i sina böcker marabou som ersättare om man inte vill annända den dyrara valhrona chokladen så man måste inte köpa dyrare choklad.

Jag använder Odense till allt jag gör med choklad, eller ska erkänna att till monstertillverkningen av julgodis där mycket bara är smälta och blanda köper jag den billigare varianten på WILLYS, för att vara snäll mot plånboken.

Men Odense funkar kanon bra, 19 kr för 200 gr tror jag.
  • Mysanochmimer

Oj, här sitter jag väldigt impad på Tårtdecor för idag hämtade jag ut mitt paket, la beställningen i söndags

Pralinformarna är som sagt i tunn hårdplast, tänk chokladkalender, och vi får se hur dom funkar..
    Få som om jag kanske hinner på nått test ikväll, Arvids moster kommer förbi så jag kanske får några minuter över

• Mysanochmimer
    praliner.JPG

Det blev som synes praliner idag
    Vart bara ett hastverk och nått måste blivit galet med tempereringen för dom är flammiga.
    Tycke inte det gick bra att spritsa, försökte dock med flaska och ej påse kanske var det?, så penslade istället.
    Fyllde dom med mörk tryffel med hallon, så smaken var det inget fel på

Dom släppte iaf kanonlätt och fint ur formarna från tårtdecor!
  • Mysanochmimer
    pensé skrev 2010-11-09 23:53:07 följande:
    Hoppar in i tråden. Har aldrig gjutit praliner men känner att det kliar i fingrarna :)
    Baci ovan har jag testat ett par ggr - de är jättegoda men inte lika snuýgga som de ni andra har gjort :)

Kan man få receptet på dom här ovan med hallon och choklad? Vore jättesnällt!
    Oj, recept, haha

Hmm, gick nog åt ca 100 gr mörk choklad till skal + botten
    Sen gjorde jag tryffel på typ 0,5 dl grädde som jag kokade upp, hade i ungefär 50 gr finhackad mörk choklad, sen rörde jag i ett par hallon (orkade inte pureea och ta bort kärnorna)
Svar på tråden Pralintillverkning!