Inlägg från: CoolJen |Visa alla inlägg
  • CoolJen

Pralintillverkning!

Jag var på en kurs förra veckan och har nu letat upp denna tråden.
    Ska beställa formar och choklad så fort jag vet att lönen kommer räcka till det, sen ska här pralintillverkas

Jag brukar annars göra massa olika julgodis så har ju lite vana inne med praliner oxå.

Synd bara att allt ska bli så dyrt

• CoolJen
    FannyN skrev 2010-11-23 13:33:58 följande:
    Vilken är fördelen med en siliconform egentligen?
    På kursen jag var på så rekommenderades INTE silkionformar, har dock själv aldrig provat.
    Vore kul med svar från folk som provat bägge!

Vad jag vet om hårdplast är att man verkligen kan banka ut bubblor, att formen håller väldigt väldigt länge, att man lätt kan 'banka' ut pralinerna.

Däremot så såldes formarna på kursen till ett väldigt överpris
  • CoolJen
    FannyN skrev 2010-11-23 15:42:12 följande:
    Var gick du kurs då och vad kostade formarana där?
    380:- st, och det är samma formar som från pralinformar.se

gick kurs i väsby
  • CoolJen
    FannyN skrev 2010-11-23 15:41:22 följande:

Ja det skulle vara spännande att veta skillnaden för som sagt prisskillnaden är rätt stor. Men det är säkert en del beroende på att de finns ett stort utrymme för prissättningen. Jag betalade 80 kronor för mina i silikon som är det där märket på filmen på youtube och sen ser jag samma form för 239 på en internetshop.

På bagaren och kocken finns ju billiga i silikon och riktigt billiga i plast. Om de där formarana för 29 i plast funkar bra så fattar jag inte vilka som köper de för 239 faktiskt.

Jag vet med mig att jag kommer att vilja ha massor med formar på en gång och det kan tydligen gå på mellan 500 och flera tusen...lite skillnad. Varje gång jag börjar med något nytt vill jag ha allt på samma gång liksom.

Det ska bli kul med kursen, t ycker jag om det ska jag gå många kurser jag älskar att gå på kurs!

Jag är orolig för chokladtempereringen för jag har ingen skiva utan vill göra i bunkar hoppas man får lära sig det också.

Det är riktigt kul att läsa om er och vad ni gör och det är roligt att ni och tråden finns!!

Vi fick på kursen lära oss att temperera utan marmorskiva och det blev kanon.
    Jag har även gått bagerikurs i gymnasiet där vi tempererade på marmor, vilket jag kan tycka var jobbigare/kladdigare
  • CoolJen
    FannyN skrev 2010-11-23 16:57:55 följande:
    Spännande! Kan du inte göra en tutorial för absoluta dummies? 
    skitlätt.

Micra chokladen i ca 30 sek åt gången, ta ut rör om och mät hur varmt efter 3 ggr, fortsätt micra i mindre omgångar tills chokladen har mellan 48-50 grader.

Kyl sen ner i vattenbad genom att röra runt, speciellt i kanterna och botten tills chokladen är 28 grader.

Micra sen en kort stund igen, typ 10 sek tills den är 31 grader.

Man behöver en digital termometer!
  • CoolJen

Nu har jag lagt en beställning på 3 formar och 3 olika sorters choklad från pralinformar, dyrt men förhoppningsvis bra

• CoolJen
    FannyN skrev 2010-11-23 16:15:10 följande:

Ja det är det jag misstänker att de lägger på riktigt mycket i vissa näthandla och även på kurser då. Jösses!

Det är samma sak om man håller på med smycken. Ett lås kan kosta 5 kronor på billigaste stället och 35 på nästa.

Frågan är nu då vad som skjiljer de formar du menar mot dem i plast för tex 29 som bagaren och kocken har?

Förstår inte vilka formar du menar från bagaren och kocken...de i silikon?
    Silikonen förstår jag att man inte kan banka ut bubblor lika bra, eller banka ut pralinerna
  • CoolJen
    FannyN skrev 2010-11-24 13:38:08 följande:

My bad. jag har blandat ihop det lite. Jag menar dessa, de är ju riktigt billga om de är bra!

kostar hälften av vad de i hårdplast gör och är även hälften så små. De som jag har beställt rymmer 30-32 praliner, de i silikon 14 st om jag minns rätt.
    Om de oxå håller hela livet och underlättar pralintillverkningen så blir det kanske inte så mkt dyrare?

Ingen som har provat både hårdplast och silikonformar?
  • CoolJen
    Shaun the sheep skrev 2010-11-25 11:11:35 följande:
    Åh, det är ju precis de formarna jag vll ha! Tyvärr är det inget som ekonomin tillåter just denna månad,
    inte med julklappar och inköp av min första diskmaskin!
    det verkar finnas många auktioner så chansen finns säkert nästa måmnad oxå, eller så får du hinta någon om julklapp till dig
Svar på tråden Pralintillverkning!