Inlägg från: Queequeg |Visa alla inlägg
  • Queequeg

Pralintillverkning!

Jag gör också egna praliner både gjutna , doppade och handrullade.

Brukar göra ett antal olika soret till jul som jag paketerar i fina askar och ger bort till jul. Är alltid lika uppskattat.

De smaker som brukar återkomma är bla, pepparkaka, apelsin, krokant,

En smasättning som gjordes göra året och som var väldigt god var päron, även päroncognac är otroligt god.

Har en speciell pärm där jag förvarar alla mina recept, listor på olika smakkombinationer och vilken respons de ha fått.

Gör praliner annars också men just julens har blivit något av en grej.

• Queequeg

Gör egen pepparkakskrydda som jag smaksätter med, är väldigt enkel, hur mycket jag använder av kryddan  beror på hur stor sats jag gör.
    Använder ett vanligt tryffel recept som jag gillar, brukar för det mesta bara rulla dem i kakao men har även chokladdoppat dem och gjutit dem, men just den har de flesta föredragit rullade i kakao.

Ska ta och göra äppel och rosmarin praliner i veckan som jag ska ta och ge bort.

• Queequeg
    queenofangels skrev 2010-10-29 16:57:04 följande:

ni har ju lite koll på denna tråden. vet någon av er var man kan få tag på runda chokladskal som man gör praliner i. inte formar utan chokladskalen e färdiga som man bara spritsar i tryfflen.

Vet att det bla finns att köpa på chokladfabriken, de har även en webbshop men vet inte om de säljer såna via webben.

www.chokladfabriken.com
  • Queequeg
    Snuttjulla skrev 2010-10-31 13:27:43 följande:
    Jag skulle aldrig fråga själv, har sagt att vill han heta samma som mig och barnen, får han faktiskt fria, och det snart, för att snart är det för sent, vill ju inte vara ett russin när jag gifter mig... Men tror han planerar nåt, för han har lagt till mitt väldigt unika efternamn, när de skapade nya arbetsgrejer på hans jobb, för han kan ju inte komma och ändra sen när vi gift oss, sa han...
    Nu till chokladen, jag har ju kommit på att min mammas väninna är halv-britt, och jag sprang faktiskt på henne idag, så jag pratade med henne, och hon har lovat att köpa några formar åt mig när hon åker hem nu i slutet på november, men, jag behöver ju hjälp, vilka ska jag köpa? Ska jag köpa samma märke som du har "shaun", fast hjärtat? Eller, jag hade tänkt köpa några, kanske 3-4 st, beroende på vad de kostar, men de ligger ju runt 8 pund, vilket blir 80 kr, tydligen. Har hittat denna sidan, vad tror ni?
    www.cakescookiesandcraftsshop.co.uk/acatalog/...
    Eller är det nån som vet nån annan bra, kollade på den där ebaysidan, men sånt är jag inte så bra på, så det måste vara nåt enkelt!
    Har handlat från därifrån vid ett flertal tillfällen, dock har jag aldrig köpt någon chokladform därifrån så hur de är kan jag inte svara på. Men i övrigt så är den jättebra.
  • Queequeg

Ska göra en pralin i vitchoklad, men kommer inte på någon smaksättning har ni några förslag?

Skulle vilja prova någon ny smaksättning med vitchoklad, har tidigare bla gjord med kokos, cognac, saffran, baileys, passionsfrukt, lime

Tänkte prova marabous ny choklad vintervit

• Queequeg
    queenofangels skrev 2010-11-01 14:19:22 följande:
    nougat o vit choklad e farligt gott ihop, men sen älskar ja också saffran
    Låter gott men för mig låter det som att det kan bli på tok för sött och mäktigt eller?

Ska göra en mörk pralin med hallonfyllning så det går inte annars låter vitchoklad och hallon som en väldigt god kombination
  • Queequeg
    Shaun the sheep skrev 2010-11-04 16:05:03 följande:
    Kul att du gillade det! Det är verkligen en hit
    Snuttjulla skrev 2010-11-04 15:53:34 följande:
    mjölkchoklad tror jag på, eller kanske vit choklad? hm, nää, tror på mjölkchoklad, är inget större fan av mörk, enda gången jag gillar det är ihop med mint...
    Jag tror också på mjölkchoklad. Men jag gör nog själva skalet i mörk choklad, det får ju ändå mest smak av fyllningen Ska bli så himla kul, längtar efter att få sätta igång imorgon
    När jag gör med pepparkaksmak så använder jag mörkchoklad, tycker det blir godast. Men det är ju en smaksak jag gillar mörkchoklad

Själv ska jag göra Baci praliner i helgen
  • Queequeg
    Shaun the sheep skrev 2010-11-04 21:22:35 följande:
    Det är ju så svårt, jag ska ju ge bort de flesta... Jag ska prova googla, och se hur andra gör

Vad är Baci? Skäms lite för att fråga, hehe.

Jag har tänkt göra en blandning med lite exotiska praliner till min syster. Hon dricker inte egentligen,
    det enda hon dricker nån gång då och då är Bacardi Breezer med Mangosmak. Men den innehåller ju kolsyra! Kan man vispa bort kolsyran, och sen ha den som smak tror ni? Mango och vitchoklad låter ju kanongott, eller vad säger ni?
    Baci är en Italiensk hasselnötspralin
  • Queequeg
    Shaun the sheep skrev 2010-11-04 21:22:35 följande:
    Det är ju så svårt, jag ska ju ge bort de flesta... Jag ska prova googla, och se hur andra gör

Vad är Baci? Skäms lite för att fråga, hehe.

Jag har tänkt göra en blandning med lite exotiska praliner till min syster. Hon dricker inte egentligen,
    det enda hon dricker nån gång då och då är Bacardi Breezer med Mangosmak. Men den innehåller ju kolsyra! Kan man vispa bort kolsyran, och sen ha den som smak tror ni? Mango och vitchoklad låter ju kanongott, eller vad säger ni?
    Jag skulle  inte använda Bacardi breezer, när jag har gjort praliner med mango så har jag använt mangopuré och i ditt fall tillsätta lite vanlig bacardi i så fall.
Svar på tråden Pralintillverkning!