Inlägg från: neenoo |Visa alla inlägg
  • neenoo

Pralintillverkning!

oj här trillar jag oxå in lite.

Så roligt att läsa om lite pralintilverkning!

Jag har testat lite och använt panduros plast formar och gjort passionstryfflepraliner.
    Idag slängde jag ihop lite saffranstryfflar och trilling nötter.

Men jag är ju sjukt dålig på att temperera chokladen. Jag lyckas ju aldrig med det. Förstår inte riktigt vad jag gör för fel. Är så sugen på att gå en ordentlig kurs för att lära mig temperera!

• neenoo
    Snuttjulla skrev 2010-11-27 12:50:25 följande:
    den här att fylla skalen då? www.kakburken.se/product_info.php?products_id...
    visserligen är den slut i lager, men den finns på massa andra ställen och är så värd pengarna, köpte en förra året till ischoklad och knäck...!
    jag har en sådan mer är inte helt nöjd. Jag gillar inte att den rinner extra när den stängs. Men det kan ju vara vanesak. Får väl öva lite mer och se om det ger sig. Men väljer nästan alltid engångsprits påsar då det känns enklare.
  • neenoo
    Mysanochmimer skrev 2010-12-22 10:52:08 följande:
    Fanns nån sån här receptbroschyr från dr.otker och där var det med

Koka 1½ dl socker, 3 msk glykos, 4 dl vatten till 122 gr.
    tillsätt färg, smaksättare och 10 gelantinblad som har varit blötlagda.
    Häll upp i isbitsformar och låt stelna i rums.temp ett par timmar.

Använde mina isbitsformar från IKEA därav hjärtan

tyvärr funkade det inte att vända dom i socker som jag hade velat för sockret bara smälte, men men, man kan inte få allt
    Gelé hjärtan finns även i "vinternssöta" Där rekomenderar systrarna att hjärtana ska torka till dagen efter innan man vänder dem i socker. Det gjorde inte jag utan jag väntade några timmar och vände dem i en blandning av socker och citronsyra, de serverades omgående så blev ok, men de som blev över smälte.
    Super gott med lite syra till de annars så super söta hjärtana.
  • neenoo

Måste bara berömma alla era fantastiska skapelser! Ni är ju urbra!

Jag måste köpa riktiga formar!

• neenoo

Det där med chokla, kola, nöt och tosca verkar ju vara en hit, det ska jag komma ihåg till sommarens kakkalas.

Svar på tråden Pralintillverkning!