Inlägg från: Snuttjulla |Visa alla inlägg
  • Snuttjulla

Pralintillverkning!

Shaun the sheep skrev 2010-10-24 19:46:38 följande:
    Så sant som det är sagt
    Jag hade tänkt göra praliner ikväll, men jag är helt slut! Har varit full fart ända sen 12-tiden, då vi panikletade present till min sons bästa vän som hade kalas. Ja jisses! Det kanske blir imorgon. Då jobbar dessutom pojkvännen kväll, så man kan göra lite som man vill. Men jag funderar starkt på att göra en fejk-Lindor faktiskt
    Åh, du måste verkligen tala om för mig om detta är snarlikt... Jag hoppas verkligen...
    Den röda kulan är min favorit, vilken är din?
  • Snuttjulla
    Ringtail skrev 2010-10-25 12:44:20 följande:
    Jag måste bara tipsa om en jättegod fyllning till ägglikörpraliner, om man gillar sånt (det gör jag!).

www.chokladsajten.com/index.php?option=com_ga...

Jag har inte testat den som fyllning i gjutna praliner utan bara använt den i det där receptet, men det borde ju inte vara någon skillnad.  Supergod är den iallafall!
    jag tror på den där som basrecept, och byta smaksättning efter önskemål, tror ni inte?
  • Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-10-29 14:52:14 följande:
    Kanske får kolla där nästa gång vi har vägarna förbi :)
    Fast Ikea i Västerås är inte särskilt bra, det får bli när vi far iväg till familjen i Linköping
    har du också släkt där? Glad 
    HAr du kankse karlsson i e-tuna? de är väl ganska skapliga i pris, tror nog du kan hitta en där med...
  • Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-10-29 16:20:56 följande:
    Haha, ja! Du med alltså?
    Hm, jag vet inte om vi har Karlsson.. Men jag tror att det finns i Västerås! Det är ju inte så långt bort, 35 minuter ungefär. Det vore så kul att göra praliner till nästa helg, då ska vi åka till min sambos tvillingbror och hans familj. Vore roligt att ge bort praliner som man gjort själv Så, jag SKA ha tag på en termometer innan nästa helg. Helst så snart som möjligt kanske, så man hinner testa redan innan
    Åh, vilken mysig present till din svågers familj!
    kanske kan låna från nån granne? Eller vän?
    Nja, egentligen är det inte min släkt, det är min sambos, och mina barns, men eftersom han aldrig friar, så tycks det aldrig bli min släkt... Flört
    Brukar du också passa på att försöka pricka in ett besök på cloetta?
  • Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-10-29 16:49:42 följande:
    Ja, tekniskt sett är det väl samma här. Min sambo får heller aldrig tummen ur, men jag tycker bättre om hans släkt än min egen, så jag har liksom adopterat dom, haha! :)
    Ja, åh! Cloetta är underbart! Fast det tråkiga är att sist vi var där så köpte jag Polly, som är ett av mina favoritgodis. Tyvärr var det fullt av fluglarver i påsen :/ Men det är ju sånt som kan hända även de bästa. Även om jag inte åt av godiset så är jag inte lika sugen på Polly längre
    Uäääk vad äckligt... förstår dig! När jag var där sist köpte jag minipolly, de var perfekta, de ville jag ha nu till julgodiset, men jag har "råkat" äta upp hela burken, en sån där stor burk vet du... Skäms
    Men jag tycker att cloetta inte är så billiga, men jag gillar att åka dit ändå! :) Cloettaboden i gamla linköping runt jul är så mysigt också, när de sitter och gör marsipantomtar på rad...

Trist med killar som inte fattar att det är ganska viktigt det där med bröllop, iaf för vissa!
  • Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-10-31 10:08:27 följande:
    Jag har faktiskt aldrig sett Minipolly!
    Måste kolla upp det nästa gång vi är där.
    Ja, cloettaboden är så mysig! Hela gamla Linköping är helt underbart. Försöker övertala sambon att vi ska flytta dit, men han jobbar i Södertälje, så det blir väl lite väl långt kanske

Ja, men jag menar det! Snart frågar jag själv! Det är så typiskt svenskt att "bara" vara sambos :P
    Jag skulle aldrig fråga själv, har sagt att vill han heta samma som mig och barnen, får han faktiskt fria, och det snart, för att snart är det för sent, vill ju inte vara ett russin när jag gifter mig... Men tror han planerar nåt, för han har lagt till mitt väldigt unika efternamn, när de skapade nya arbetsgrejer på hans jobb, för han kan ju inte komma och ändra sen när vi gift oss, sa han...
    Nu till chokladen, jag har ju kommit på att min mammas väninna är halv-britt, och jag sprang faktiskt på henne idag, så jag pratade med henne, och hon har lovat att köpa några formar åt mig när hon åker hem nu i slutet på november, men, jag behöver ju hjälp, vilka ska jag köpa? Ska jag köpa samma märke som du har "shaun", fast hjärtat? Eller, jag hade tänkt köpa några, kanske 3-4 st, beroende på vad de kostar, men de ligger ju runt 8 pund, vilket blir 80 kr, tydligen. Har hittat denna sidan, vad tror ni?
    www.cakescookiesandcraftsshop.co.uk/acatalog/Silikomart-Heart-Silicone-Chocolate-Mould.html
    Eller är det nån som vet nån annan bra, kollade på den där ebaysidan, men sånt är jag inte så bra på, så det måste vara nåt enkelt!
  • Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-10-31 16:41:22 följande:
    Snuttjulla:

Bilden i länken var jättefin! Men som du säger kan det ju bli lite dyrt. Jag vet inte riktigt, jag hade nog satsat på Silikomarts grejer, alltså såna som jag har. Jag är så nöjd med den formen! Men det är klart, är du inte helt säker på att du kommer gilla att hålla på med praliner så kanske du inte vill lägga ut massor med pengar.

Fast om man ser det såhär: Även om du aldrig mer vill göra en pralin oefter jul, så kan jag köpa formarna av dig

(Som du kanske märker ska man inte fråga mig sånt här. Mitt andranamn är Beslutsångest!)
    men... formen jag länkade till är ju silicomarts, kände igen det från de andra formarna, såg ju din.
    Det jag egentligfen vill ha råd om är om jag ska ta sån, och det tror jag nu, eftersom du är helnöjd med din, men vilka av formarna ska jag ta? här ser ni lite bättre kanske
    www.cakescookiesandcraftsshop.co.uk/acatalog/Silicone-Chocolate-Moulds.html
    Tänkte att hjärtan är ju användbart, om gubben får ändan ur och friar, kan man ju ha små weddingfavours med såna praliner tänkte jag, och så till alla hjärtans dag, och när man bara tycker om nån, men sen såg jag nån annan fin, som var lite billigare... och då var det ta 3 betala för 2, men det blir färre praliner...
    www.cakescookiesandcraftsshop.co.uk/acatalog/Bon-Bon-Double-Twist-Mould.html

Hm, har nog lite beslutsångest  jag med, de med djuren från första länken är ju väldigt söta, men inte så användbar kanske?
  • Snuttjulla
    Ringtail skrev 2010-11-01 13:56:24 följande:
    Wohoo! Nu fick jag min pralinform med posten! Den ser sjukt mycket snyggare och proffsigare ut än vad jag hade räknat med och jag vill testa att göra praliner nu nu nu! (Men måste hålla mig i skinnet ett litet tag till...)

Allt som allt ett mycket lyckat köp. Kostade 40 spänn inklusive frakt från Hongkong. Glad
    nu känns ju mina formar jag tänkt beställa jättedyra...
    Vi vill se bilden också ju, så tycker att du allt får göra nåra praliner...
Svar på tråden Pralintillverkning!