Inlägg från: krikkelin |Visa alla inlägg
  • krikkelin

Pralintillverkning!

Shaun the sheep skrev 2010-11-06 08:22:24 följande:
    Jag har precis tagit ur dem ur pralinformen. De ser jättefina ut! Iallafall idag
    Jag har bestämt mig för att ge bort dem ändå, och förklara vad som kan hända efter några dagar,
    ifall att tempereringen misslyckats. Men tack så jättemycket för ditt svar, det ger mig hopp!

Tyvärr har jag inte tid att visa hur otroligt fina de blev, men det kanske jag kan göra senare.
    Nu måste jag skynda iväg! Ha en fin dag allihop!
    Ja du måste lägga upp en bild!
    Och hur blev pepparkakfyllningen?  Lägg gärna upp recept för jag är också sugen på att testa den smaken.
    strojes skrev 2010-11-06 16:31:09 följande:
    Nu är pralinerna färdiga, bara bottnen som ska stelna. Snart dags att få loss de ur formen.... Tempereringen gick bra iaf. Jag körde i vattenbad så jag kunde ha termometern hela tiden och direkt ta bort från värmning/kylning vid rätt temp.
    Vad gjorde du för smak på dina praliner?
  • krikkelin
    Sarah f skrev 2010-11-07 19:24:39 följande:
    Viktigast är chokladen, köp från bagaren och kocken eller kakburken. Funkar så dåligt med billig choklad, trist nog.

Jag annvänder marabous mörka choklad som skal till mina praliner, den funkar jättebra för mig. Skalen blir släta, glansiga och goda!  Jan Hedh rekomenderar i sina böcker marabou som ersättare om man inte vill annända den dyrara valhrona chokladen så man måste inte köpa dyrare choklad.

• krikkelin
    Queequeg skrev 2010-11-12 20:12:52 följande:
    Vitchokladpralin fylld med nougat

Fick tipset om vit choklad och nougat tidigare i tråden och var tvungen att testa även om jag själv tycker att det hela låter som det skulle bli väldigt sött och mäktigt. men
    Ska ge bort dem så får se vad de tycker om de

Är väldigt nöjd med dem och tempereringen blev perfekt
    Dom ser väldigt goda ut!
  • krikkelin
    Shaun the sheep skrev 2010-11-30 18:39:56 följande:
    Aha, jag har hittills använt såna där spritspåsar som det liksom redan är hål i. Såna där med munstycke eller vad det heter. Nästa gång ska jag skippa dem och bara köra på vanlig påse!
    Om jag annvänder en spritspåse som det redan är hål i så brukar jag sätta en påsklämma för hålet så finns det ingen chans att det rinner ut när man fyller påsen.
  • krikkelin
    Hormonella skrev 2010-12-02 18:53:59 följande:
    Hej pralinmakare! Jag gjorde goda praliner inför förra julen och gav bort. Skyllde då på hormonellt inducerad huslighet (var i 8e månaden), men har lust att göra om det i år igen. Ska läsa tråden från början, men tänkte höra om ni har några tips på bra böcker med pralinrecept? Finns ju ett antal chokladböcker om man tittar på t ex Adlibris. 
    Jag har Jan Hedhs bok Coklad-mer av det goda och i den finns det många pralin recept. Det är ganska avancerade recept med en del ovanliga ingridienser men jag tycker ändå att att  det är en bra bok.

Sen har jag också Choklad, praliner, marsipan & karameller av Birger Lundgren i den finns också massa pralinrecept men boken känns väldigt mycket som en lärobok så jag tycker den är tråkig och annvänder den sällan.

Vinterns söta är annars en bra bok. med en hel del pralinrecept, inte så många för gjutna chokladskal men man kan alltid göra om recepten lite om man vill annvända  formar.
  • krikkelin

Roligt att se och läsa om vad ni gjort för julgodis!
    För mig blev det detta:

saffrantryffelpraliner
    saffrankola praliner
    passionfruktstryffel praliner (dessa blev supergoda!)
    pepparkastryffel praliner
    hallontryffel

Chokladdoppad lakritskola
    apelsin&chokladknäck
    polkagrisfudge
    Rocky road fudge (denna blev också en favorit)

Recept och bilder kommer upp i min blogg snart.

Pralinerna la jag i påsar och gav bort som  julklapp!

• krikkelin

Hallå i tråden!

Är det någon som gjort några goda praliner nu till jul?
    Själv började jag i helgen med 3 olika sorter. Det blev en med romrussintryffel och mjölkchokladskal, en med daimtryffel och mörktchokladskal och en med mandelmassa smaksatt med apelsin och rostad valnöt i ett mörktchokladskal. Jag har inte provsmakat dem än men daimtryffeln verkar väldigt lovande!
    Jag har gjutit 3 skal till som jag ska fylla nu i veckan!

• krikkelin

Vad roligt att det görs praliner!

Petra Sjo: daimtryffeln gjorde jag efter detta recept:
    http://hallonblabar.blogspot.com/2009/01/daimtryffel.html
    Fast jag gjorde halv sats och fyllde tryffeln i gjutna skal.

Högbergarna: Romrussintryffel gjorde jag enom att lägga russin i rom några dagar. sedan gjorde jag en mörkchokladtryffel (mörkchoklad, grädde, glykos och smör) som jag blandade ner russinen i. Jag har inget riktigt recept på den för jag provade mig fram.

Queequeg: Oj vad många goda praliner du har gjort och tänker göra!
    Mandel/Amaretto praliner är jag nyfiken på harr du något recept på den?
    Hur gjorde du krispet till mjölkchokladtryffeln?

• krikkelin
    Queequeg skrev 2011-12-20 00:30:11 följande:
    Crispet till mjölkchoklad tryffelt är rice krispies. För att de inte skulle bli mjuka  när de är i tryffelsmeten så gjorde jag först en caramel på 1/2 dl socker som jag smälte i en kastrull till sockret fick en karamellfärg då rörde jag ner rice krispies och lade den sedan på bakplåtspapper som jag smorde med lite olja. finhackade den hela sedan och vände ner i tryffelsmeten.

Mandel/amaretto är helt improviserad. Använda mig av ett tryffel recept på mörk choklad som jag har som grund.
     Blandade ner finmalen mandel, lite mandelspån som jag krossade lite lätt men handen samt pyttelite bitermandelolja (det var så otroligt lite så det hade nog inte behövts) sedan smakade jag av smeten med Amaretto tills jag var nöjd.
    Håller det sig krispigt? För jag gjorde något liknadnde med cornflakes men det höll sig tyvärr bara krispigt någon dag.
  • krikkelin
    Queequeg skrev 2011-12-21 00:25:51 följande:
    Har gjort likande tidigare och det har hållit sig krispigt rätt länge ca en vecka
    Jaha vad bra, får prova med rice krispies då!

Igår blev tre nya parilnsmaker färdiga, det blev:

Saffran&apelsin tryffel i mörktchoklad skal (Jan Hedhs recept)
    Svartvinbärstryffel i vitchokladskal
    Hemmagjord Mandelnougat med rostad mandel i mörkt skal

Jag har bara gjort gjutna parliner i år, tycker det blir bäst för jag får aldrig till det när jag ska chokladdoppa något...
  • krikkelin
    Queequeg skrev 2011-12-23 10:51:04 följande:
    En bild på några av de praliner och tryfflar osm jag gjort till denna jul.
    Idag ska jag paketera alla praliner och tryfflar i fina askar. Behåller väldigt lite själv, då i princip all choklad ges bort.

Från vänster: Mandel och amaretto pralin, mintkysspralin, kaffe och kokos tryffel, mjölkchoklad tryffel med en touch av karamell och med crisp, praliné, hjortronpralin

Från vä, hjortronpralin
    Jätte fina!

Jag gör precis som du och ger bort det mesta, är de kvar hemma så äter jag bara upp dem och jag vill inte äta för mycket sött även fast det är gott!
  • krikkelin

Här kommer en bild på mina pralinpåsar som jag gav bort.
    Pralinerna som är i är:

Vit svartvinbärstryffel
    Romrussintryffel med mjölkchokladskal
    Apelsinmandelmassa med valnöt
    Mandelnougat med rostad mandel
    Daimtryffel
    Apelsin & saffrantryffel

Min favorit är romrussinpralinen!

Svar på tråden Pralintillverkning!