strojes skrev 2010-11-14 11:44:50 följande:
Ni som gjort praliner med vit choklad, vilken choklad använder ni? Jag kikade lite häromdagen i affären och såg enbart vitchoklad med vaniljsmak, finns det inte ren vitchoklad? Smakar det mycket vanilj om den chokladen?
Jag tänkte göra citrontryffel som fyllning och vill ju inte ha andra smaker som kan ta överhand eller störa tryffelsmaken.
De allra flesta vita chokladsorterna innehåller vaniljarom. Det gör det pga av att vitchoklad egentligen inte är choklad utan bara innehåller kakosmör som inte har någon smak i sig, men vaniljsmken brukar inte vara så tydlig.
Jag använder helst kvalitetschoklad som jag köper i specialbutiker som tillverkar egna chokladpraliner och dyl.
Om jag inte gör det så brukar jag använda Lints choklad.
När det gäller vitchoklad har jag tidigare blivit tipsad om Lidls vita choklad ( fick tipset i tårttråden här på FL) fick ett antal sådana i present när jag hade en tjejmiddg och måste faktiskt säga att det var faktiskt bra för en budgetchoklad.
Odense och dyl som man kan hitta i bakhyllan använder jag aldrig då det inte är choklad för mig samt dessutom är vidrig. Undantag är just just för den vitachokladen då den inte innehåller kakaomassa utan bara kakosmör då men av princip använder jag inte gärna den heller.