Inlägg från: Queequeg |Visa alla inlägg
  • Queequeg

Pralintillverkning!

Mysanochmimer skrev 2010-11-18 20:23:51 följande:

Åh herre min gud va goda praliner jag har lyckats med!
    klippte i lite marshmallows sen fyllde jag dom med kola, dvs Leilas kolasås från A piece of cake som fick koka lite längre...

Ååhh så gott det blev, kanske inte så vackra eftersom jag fuskade med tempereringen idag.
    Sen har jag kommit på ett fel jag gör för att få botten bra, jag fyller dom för mycket, men gött blev det

pralin 101118 (2).JPGpralin 101118.JPG

Ser goda ut.

Ska också göra en variant på kolafyllda praliner men det blir inte för än till jul. De är en av de sorter som kommer ingå i årets julpraliner som jag ger bort varje år.

Många praliner blir det att göra då, det blir runt 8 sorter ungefär och uppskattningsvis 80-100 st av varje. Det är många som vill ha. Sedan så ska jag göra olika sorters kola att ge bort blir nog 6 sorter samt att jag även ska göra fransknougat samt gelégodis.
  • Queequeg
    Mysanochmimer skrev 2010-11-20 19:38:48 följande:
    Jag igen, känns som jag bildbombar er

"paketen" är fyllda med kola och hallon
    och dom andra med bara kola.

Testade at dekorera lite, blev sådär
    Ser väldigt goda ut
  • Queequeg

När jag gör skalet på praliner så häller jag bara i chokladen med en slev och vänder sedan formen upp och ner över bunken igen så överflödig choklad rinner ut, sedan skrapar jag av resterande choklad med en skrapa.

Gör på sammaa sätt när jag gör bottnarna med, förutom att jag inte vänder formen  upp och ner utan bara skrapar av överflödig choklad

• Queequeg
    CoolJen skrev 2010-11-24 13:48:22 följande:
    kostar hälften av vad de i hårdplast gör och är även hälften så små. De som jag har beställt rymmer 30-32 praliner, de i silikon 14 st om jag minns rätt.
    Om de oxå håller hela livet och underlättar pralintillverkningen så blir det kanske inte så mkt dyrare?

Ingen som har provat både hårdplast och silikonformar?
    Jag har både formar i hårdplast och i silicon och jag föredrar helt klart de i hårdplast.  Dels ryms det mindre praliner i siliconformarna, den är otymplig att arbeta med då formen är mjuk.
  • Queequeg
    krikkelin skrev 2010-12-01 07:42:41 följande:
    Här är mina senaste praliner jag gjort, fyllda med mintchokladkola. Det belv väldigt gott!
    I skalen skvätte jag först lite vit choklad innan jag fyllde på med den mörka chokladen.
    Vilka fina praliner
  • Queequeg
    Mysanochmimer skrev 2010-12-01 09:34:38 följande:

Hade lite tryffellekstuga här hemma igår inför jul...

Verkar väldigt smarriga
  • Queequeg
    CoolJen skrev 2010-12-02 13:13:24 följande:

Dessa godsaker har jag gjort de senaste dagarna.
    De vita är fyllda med mjölkchokladkrisptryffel(smet )
    Till höger om dem är vanlig trillingnöt
    Hjärtan är fyllda med mörkchoklad/lingontryffel
    De till höger längst ner är fyllda med mörkchoklad/whiskeytryffel.
    Jättefina praliner, ser verkligen goda ut
  • Queequeg
    Honey1982 skrev 2010-12-02 21:06:13 följande:
    Kan man köpa färdiga skal på nån webshop och sen fylla?
    Finns bla att köpa på chokladfabriken
  • Queequeg

Har gjutit vita och mörka skal idag. De vita ska fyllas med vithallontryffel och de mörka ska fyllas med en äppel och rosmarintryffel, mem jag kommer inte fylla dem för än i morgon.

Senare i veckan  ska jag bla  göra karamellpralin med smak av havssalt, och praliné

• Queequeg
    CoolJen skrev 2010-12-13 19:25:27 följande:
    Jag gillar den pralinen(från chokladask) som är fylld med marsipan, så funderar på att göra en pralin med mandelmassafyllning.
    Vad tror ni man ska blanda ut med för att få den spritsbar?
    Vill man ha lite smaksättning på mandelmassan är det väldigt gott att blanda i lite sprit. som tex rom, cognac eller vad man nu tycker om. Mandelmasan får då också en lite lösare konsitens
Svar på tråden Pralintillverkning!