-
Päroncognac är så gott och är riktigt super ihop med mörkchoklad.FannyN skrev 2010-12-14 18:37:25 följande:Idag har gjort massor av nya praliner! Vad kul det är! dagens smaker är päroncognac,baileys och coiantreu. De var drömgoda och päronkonjaken var helt enkelt fantastisk! -
Fina praliner.Mysanochmimer skrev 2010-12-14 22:34:52 följande:

2 st olika (till utseendet) kola-fyllda praliner
Fattar inte vad som blir fel dock, tempererar men får ändå flammig choklad, är det för att jag använder Odense? Är det så enkelt?

Och här är mango/mörk choklad-tryfflarna från här om helgen.
Svägerskan fick dessa och en burk saffransskorpor när hon fyllde år och hon sa att det var en riktigt "fräsch" tryffel
Tror att jag också kommer att få flammiga praliner, verkar som att jag misslyckades med tempereringen för första gången med mina äppel och rosmarin praliner.
Gjorde skalen igår, och sparade chokladen som blev över för att använda igen den chokladen ser lite flammig ut tycker jag. Har inte knackat ut pralinerna än, men har inga direkt förhoppningar om att skalen är blanka och fina som de brukar.
Det kom igen vatten eller ånga i chokladen temperaturen blev rätt, så jag förstår inte riktigt varför chokladen i bunken ser ut att vara lite flammig. -
Sockerfri choklad brukar finnas bland godiset och chokladen i butiken. Köpte ljus sockerfrichoklad igår som jag hade tänkt smaksätta med lite apelsin och göra sockerfria praliner medSnowprincess skrev 2010-12-15 23:08:20 följande:Vilka fina praliner ni har gjort!

Är det någon som vet om man kan göra sockerfria praliner? GÅR gör det säkert....men vad ska man stoppa i? Och var får man tag på sockerfri choklad?
-
Cognac tycker jag funkar som smaksättning till de flesta tryfflar. GJorde får ca två år sedan en vit chokladtryffel smaksatt med cognac och det funkade super, den blev jättegod. Sedan passar cognac både till mörk och ljus choklad, samt även i matlagning och dricka som den är.
-
Själv är jag klar med all choklad och annat godis. Imorgon ska jag ta och paketera allt i fina kartonger och cellofanpåsar efter som det ska ges bort.
Äppel och rosmarin pralin. Hade även i lite calvados (mörkchoklad)
salty caramel pralin (ljuschoklad)
Messmörpralin (ljuschoklad)
Vit hallonpralin. Blev lite misslyckad, då chokladskalet blev lite för tunt så hallontryffeln lyser igenom, använde en siliconfrom tror det beror på det då de inte är lika bra som de i hårdplast:
Praliné (ljuschoklad)
pepparkakstryffel (Mörkchoklad)
Apelsintryffel (mörkchoklad)
Kaffe och kokostryffel (mörkchoklad, doppad i vit choklad)
Sedan har jag även gjordt:
Ingefärs - och kokosfudge
cappuccinofudge
rocky road fudge
Fransk nougat
3 sorters gelé/marmeladgodis
kola, blev fem olika smaker ( choklad, pepparkaka, ingefära, apelsin och en utan tillsatt smak
vit citronkola
-
Mysanochmimer: Allt ser verkligen gott ut, skulle gärna sätta tänderna i mandelmassekonfekten då jag älskar mandelmassa och marsipan.
Kom faktiskt på att jag helt glömt bort att göra något med mandelmassa och marsipan i år. Men jag har de hemma så jag kan slänga ihop någit sådan i morgonom jag känner för det.
Men slängde ihop lite knäck ikväll. Mamma var förbi en snabbis idag och då kom det fram att hon var sugen på lite knäck i alla fall men att de inte kommer att göra någon och hon vet att jag inte har gjort någon.
Självklart gör jag då lite knäck till mamma ( vi ska fira jul där som vi alltid gör), och självklart kan jag inte låta bli att bara låta den vara så det blev två sorter. En helt vanlig knäck och en cocosknäck.
Har pakerarat all choklad och annat godis i fina kartonger och cellofanpåsar, samt gjort fina kort som ligger i askarna där sorter och innehåll finns med.
Något jag började med när jag började ge bort choklad och dyl utanför min närmaste familj, med tanke på allergier och sånt.
Nedan är ett väldigt litet urval de godsaker som jag gjort i år.
Klickbar bild
från vänster: Äppel&rosmarin, vit hallon, salty caramel, praliné -
Har samma problem med två formar som har försvunnit, något som jag inte kan begripa då jag förvarar sådant på ett speciellt ställe. Därför fick det bli samma till, äppelpralinen och salty caramel pralinen och den trista siliconformen till hallonpralinen. Tycker de i hårdplast är bäst.Shaun the sheep skrev 2010-12-22 22:58:39 följande:Ni gör verkligen superfina praliner tjejer!
Själv får jag hålla mig till tryfflarna, tills pralinformen dykt upp. Det har blivit mockatryffel och hallontryffel.
Imorgon blir det mango och apelsin. Har självklart provsmakat, det är riktigt gott! =)
Tyvärr hinner jag inte med allt jag vill göra, något som är riktigt jobbigt :/ -
Vad snällt, tack för erbjudanetCoolJen skrev 2010-12-22 23:42:36 följande:Bor ni nära mig(väsby) så är det bara att låna formar
Men jag känner mig nöjd ändå och stänger chokladverkstaden här hemma i alla fall över julen.
Ok, eventuellet så kanske jag ställer mig och gör lite godis med marsipan eller mandelmassa i morgon. -
Senast jag gjorde en kola fylling använde jag mig av dessa proportioner.
21/2 dl vispgrädde
1/2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
Blandade allt i en kastrull och lät koka tills jag var nöjd med konsistensen. Testade med att hälla lite av kolan på ett fat som fått stå i frysen en liten stund. Dessto längre kolan kokar ju längre man kokar ju tjockare blir konsistensen så koktiden beror på hur lös eler tjock man vill att fyllningen ska ha. -
Har du gjutformar så kan du göra skalet i dem och sedan fylla med kolafyllingen. Kanaka ut dem när de är klara och ha på toscatoppingen.
På en gjuten pralin så kulle jag nog bara koka toscan lite längre och lägga på toppen av pralinen, s att den är lite mjuk så den kan fästa på pralinen.
Annars skulle jag nog pensla choklad i knäck eller ischokladformar eller dyl. Låta stelna och ha i kolafyllningen, låta stå kallt en tund och hälla på ett lock med choklad.
Har skulle jag nog troligtvis baka av toscatoppingen så den blir krispig och lägga på när chokladlocket fortfarane inte har stelnat helt så att toppingen fäster. -
Återkom gärna med bild här i tråden när de är färdiga . Lycka tillKarin86 skrev 2011-03-08 22:18:57 följande:ditt förslag nr två tänkte jag mig själv, vill verkligen ha en krispig tosca som topping :)...
åå längtar till fredag då de blir praliner för fullt här hemma :D!!
Tack igen :D
-
Har du tempererat chokladen? om inte så är det därför som chokladen har svårt att lossa ur formen. Tempereringen gör bla så att chokladen kryper lite och lossar lätt ur formen.
Har du tempererat chokladen så har det blit något fel i temperaturen när du gjort det så tempereringen blev misslyckad. -
Håller på med året jul praliner och tryfflar för fullt.
De jag har gjort hitills är: Baileys tryfflar ( mörkt chokladskal och vitchokladtryffelfyllning)
Kaffe och kokos tryffel ( är gjord på mörkchoklad och doppad i vitchoklad
Mjölkhoklad tryffel med crisp ( doppad i mörkchoklad)
Praliné (doppad i ljuschoklad)
Mandel/amaretto pralin (gjuten i mörkchoklad)
De som återsr att göra är:
Hjortrontryffel (gjuten)
romrussin ( gjuten)
tiramisupralin
mintkysspralin
Bild på Baileys pralinerna, gav bort en liten påse sådana i lördags

-
Crispet till mjölkchoklad tryffelt är rice krispies. För att de inte skulle bli mjuka när de är i tryffelsmeten så gjorde jag först en caramel på 1/2 dl socker som jag smälte i en kastrull till sockret fick en karamellfärg då rörde jag ner rice krispies och lade den sedan på bakplåtspapper som jag smorde med lite olja. finhackade den hela sedan och vände ner i tryffelsmeten.krikkelin skrev 2011-12-19 21:57:51 följande:Vad roligt att det görs praliner!
Petra Sjo: daimtryffeln gjorde jag efter detta recept:
hallonblabar.blogspot.com/2009/01/daimtryffel...
Fast jag gjorde halv sats och fyllde tryffeln i gjutna skal.
Högbergarna: Romrussintryffel gjorde jag enom att lägga russin i rom några dagar. sedan gjorde jag en mörkchokladtryffel (mörkchoklad, grädde, glykos och smör) som jag blandade ner russinen i. Jag har inget riktigt recept på den för jag provade mig fram.
Queequeg: Oj vad många goda praliner du har gjort och tänker göra!
Mandel/Amaretto praliner är jag nyfiken på harr du något recept på den?
Hur gjorde du krispet till mjölkchokladtryffeln?
Mandel/amaretto är helt improviserad. Använda mig av ett tryffel recept på mörk choklad som jag har som grund.
Blandade ner finmalen mandel, lite mandelspån som jag krossade lite lätt men handen samt pyttelite bitermandelolja (det var så otroligt lite så det hade nog inte behövts) sedan smakade jag av smeten med Amaretto tills jag var nöjd. -
Har gjort likande tidigare och det har hållit sig krispigt rätt länge ca en veckakrikkelin skrev 2011-12-20 09:28:18 följande:Håller det sig krispigt? För jag gjorde något liknadnde med cornflakes men det höll sig tyvärr bara krispigt någon dag. -
En bild på några av de praliner och tryfflar osm jag gjort till denna jul.
Idag ska jag paketera alla praliner och tryfflar i fina askar. Behåller väldigt lite själv, då i princip all choklad ges bort.
Från vänster: Mandel och amaretto pralin, mintkysspralin, kaffe och kokos tryffel, mjölkchoklad tryffel med en touch av karamell och med crisp, praliné, hjortronpralin

-
Vilka fina praliner.krikkelin skrev 2011-12-27 09:32:33 följande:Här kommer en bild på mina pralinpåsar som jag gav bort.
Pralinerna som är i är:
Vit svartvinbärstryffel
Romrussintryffel med mjölkchokladskal
Apelsinmandelmassa med valnöt
Mandelnougat med rostad mandel
Daimtryffel
Apelsin & saffrantryffel
Min favorit är romrussinpralinen!
Jag gjorde också romrussinpraliner fast med mörkchoklad och de blev också väldigt omtyckta. Fast inte av mig då jag inte gillar russin.
Min favorit av de jag gjorde var helt klart mandel& amaretto pralinen
Mintkysspralinen blev också en stor favorit (av de som fick den, jag gillar inte mint tillsammans med choklad) och önskemål om att jag gjorde den nästa jul också.
Hjortronpralin samt kaffe och kokkostryffeln var andra favoriter.
Har redan börjat fundera på vad jag ska göra för praliner till nästa jul.