Inlägg från: Mysanochmimer |Visa alla inlägg
  • Mysanochmimer

Pralintillverkning!

Hormonella skrev 2010-12-02 18:53:59 följande:
    Hej pralinmakare! Jag gjorde goda praliner inför förra julen och gav bort. Skyllde då på hormonellt inducerad huslighet (var i 8e månaden), men har lust att göra om det i år igen. Ska läsa tråden från början, men tänkte höra om ni har några tips på bra böcker med pralinrecept? Finns ju ett antal chokladböcker om man tittar på t ex Adlibris. 
    Men att jag inte tänkt på det, skyller på mosig amningshjärna
    Har nog ett par chokladböcker i köket, ska undersöka detta!
  • Mysanochmimer
    Shaun the sheep skrev 2010-12-03 14:16:22 följande:
    Åh, det låter finfint! Hur funkar mango med mörk choklad?
    Jag tänkte göra en massa olika fruktpraliner till min syster, då tänkte jag göra en mangopralin med vit choklad..
    Svårt det där. Sen tänkte jag även göra mörk choklad och hallon, och massa andra smaker. Tiden vid jul kommer vara superstressig
    Hmm, skrev ett svar till dig igår men det finns tydligen inte :-S

Aj

Mango funkar kanon med mörk choklad, tycker i princip all frukt funkar med mörk choklad, vit kan jag inte uttala mig om riktigt för är inte så förtjust i vit själv.

Känner igen mig i det där med stressen
  • Mysanochmimer
    guppyn skrev 2010-12-09 10:13:15 följande:
    Hur länge håller ni formarna upp och ner för att låta chokladen rinna ur?
    Tror ni att man kan göra en tryffelsmet för att frysa ner och göra praliner av senare?
    Nu står det inte längre instruktioner om pralintillverkning och temperering på pralinformar.se hemsida, det var synd.
    Det går kanon bra att göra tryffelsmet, rulla och frysa in.
    tina i kyl över natten och sen rulla i kakao lr liknande.

bra att veta om man har dålugt med tid
  • Mysanochmimer
    Söker skrev 2010-12-10 01:07:55 följande:
    Hur länge håller pralinerna sig färska? Jag tänker speciellt på de med grädde i. Har blivit så sugen på att göra några efter att läst denna tråden. =)
    Som ShautheSheep sa 2-3 veckor.
    När du gör t.ex. tryffel så kokar du juh grädden (lika med kola) så då får du an längre hållbarhet
  • Mysanochmimer
    Mysanochmimer skrev 2010-12-13 12:02:06 följande:

En fråga mina pralintillverkand vännerv

En pralin fylld med kola (gjord på grädde, socker, sirap), kan den förvaras i rumstemp eller kräver den kyl? :-/

Men ååååå, klickade iväg innan jag var klar :-P

Själv känner jag att pga sockermängden som juh blir konserverande så borde den klara rumstemp.
  • Mysanochmimer
    CoolJen skrev 2010-12-13 18:14:56 följande:
    Går det att fylla med kolafyllning? Tänker mest på att sån smet är bara rinnande när den är varm
    nej det går kanon
    Kokar Leilas kolasås (fast  minus kakaon) och kokar den lääääänge så den blir riktigt seg och god, sen rör jag den tills den blir lite svalare och spritsar i den.
    Den blir seg och god

Tror nog jag la in bild längre bak på kolafyllda praliner...
Svar på tråden Pralintillverkning!