Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Snuttjulla skrev 2010-10-30 12:37:16 följande:
    Uäääk vad äckligt... förstår dig! När jag var där sist köpte jag minipolly, de var perfekta, de ville jag ha nu till julgodiset, men jag har "råkat" äta upp hela burken, en sån där stor burk vet du... Skäms
    Men jag tycker att cloetta inte är så billiga, men jag gillar att åka dit ändå! :) Cloettaboden i gamla linköping runt jul är så mysigt också, när de sitter och gör marsipantomtar på rad...

Trist med killar som inte fattar att det är ganska viktigt det där med bröllop, iaf för vissa!
    Jag har faktiskt aldrig sett Minipolly!
    Måste kolla upp det nästa gång vi är där.
    Ja, cloettaboden är så mysig! Hela gamla Linköping är helt underbart. Försöker övertala sambon att vi ska flytta dit, men han jobbar i Södertälje, så det blir väl lite väl långt kanske

Ja, men jag menar det! Snart frågar jag själv! Det är så typiskt svenskt att "bara" vara sambos :P
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep

Snuttjulla:

Bilden i länken var jättefin! Men som du säger kan det ju bli lite dyrt. Jag vet inte riktigt, jag hade nog satsat på Silikomarts grejer, alltså såna som jag har. Jag är så nöjd med den formen! Men det är klart, är du inte helt säker på att du kommer gilla att hålla på med praliner så kanske du inte vill lägga ut massor med pengar.

Fast om man ser det såhär: Även om du aldrig mer vill göra en pralin oefter jul, så kan jag köpa formarna av dig

(Som du kanske märker ska man inte fråga mig sånt här. Mitt andranamn är Beslutsångest!)

• Shaun the sheep

Har en fråga till er också!

Jag har kollat lite på mumsigt.se och ser att dom har något som heter non-tempchoklad.
    Det står "tempereras ej". Betyder det att den blir lika fin ändå, även om man bara smälter den som vanligt?
    Vad tror ni? Värt att testa kanske?

Jag ska alltså göra praliner senast på fredag, på lördag åker vi till min svåger (även om jag är ogift som sagt ).

Sen funderar jag på vilken smak jag ska göra. Men det är ju bara ett angenämnt problem! :D

• Shaun the sheep
    myskatt skrev 2010-10-31 17:13:29 följande:
    Nepp, den chokladen skall endast användas till doppning. Vill man ha en blank pralin som krymper ordentligt ur formen behöver man temperera ordentligt.

Så här blev 80-årspralinerna.
    Tack för svaret!
    Då blir det en tripp till Clas Ohlson imorgon, de hade visst en digital termometer för 129 :-

Dom blev ju jättetuffa! Visste inte att det fanns röd choklad!
  • Shaun the sheep
    strojes skrev 2010-10-31 18:17:49 följande:
    har också sett den och ska köpa den för tempereringen. jag hoppas att mina pralinformar kommer nu i veckan så jag kan prova snart.
    frågade maken vad han skulle vilja ha för smaker till jul och hans svar var nått med sprit i wiskey eller punsh eller nått... Skrattande
    Haha! Typiskt män får man väl ändå säga!
    Det ska bli så kul att bara sätta igång! Jag kollade nyss i min favoritbakblogg, och känner mig så inspirerad!
    Det är visserligen mest tårtor och cupcakes i den,
    men det får mig att vilja sätta igång, helst igår! :D
  • Shaun the sheep

Jag tycker:

*Hjärtan
    *En ganska neutral, men ändå snygg (Typ Imperial eller Vertigo kanske)

Den i sista länken var verkligen jättefin! En sån skulle jag själv vilja ha

• Shaun the sheep
    Queequeg skrev 2010-11-01 09:45:17 följande:
    Ska göra en pralin i vitchoklad, men kommer inte på någon smaksättning har ni några förslag?

Skulle vilja prova någon ny smaksättning med vitchoklad, har tidigare bla gjord med kokos, cognac, saffran, baileys, passionsfrukt, lime

Tänkte prova marabous ny choklad vintervit
    Vit choklad med hallonfyllning kanske? Annars håller jag också på nougat
    Ringtail skrev 2010-11-01 13:56:24 följande:
    Wohoo! Nu fick jag min pralinform med posten! Den ser sjukt mycket snyggare och proffsigare ut än vad jag hade räknat med och jag vill testa att göra praliner nu nu nu! (Men måste hålla mig i skinnet ett litet tag till...)

Allt som allt ett mycket lyckat köp. Kostade 40 spänn inklusive frakt från Hongkong. Glad
    Ah, visst är det svårt tt låta bli?
    Brukar få abstinens när jag öppnar skåpet där pralinformen står, haha :)
  • Shaun the sheep

Blä, jag har precis insett att termometern jag köpte från Clas Ohlson inte funkar i micron
    Skit också, jag har aldrig lyckats få till bra smält choklad i vattenbad, det är ju helt värdelöst.

Ja, vad gör man nu? Typiskt alltså! :(

• Shaun the sheep
    vi3 skrev 2010-11-01 17:07:45 följande:
    hej hej. vet inte alls vad som står i tråden orkar inte läsa igenom allt men ville bara ge 2 tips iaf, jag är utbildad konditor och choklad konfektyr, har jobbat med det ett tag och ville dela med mig av vad jag lärt mig.. Kanske ni redan kan men men..

1) glöm inte att först värma formen noga, jag använder en blåslampa och putsa chokladformen noga med fetvadd vilket i sin tur gör pralinerna mycket vackrare och glansigare i färdigt resultat. 

2) Temperera chokladen innan användning av den, 3 ggr och du ska använda en blank stenskiva vilket då gör att chokladen inte blir vit och ränder bildas när chokladen stelnat.. Den förblir brun och glansig och vacker : ) 
    Jag har en liten följdfråga!

Hittade en sida (tror det var Aftonbladet) där det stod att man kunde temperera på två sätt.
    Först så som du säger, eller genom att värma hälften av chokladen, röra i resten tills allt smält,
    och sedan värma igen, typ. Funkar det lika bra?

Smälter du chokladen i vattenbad eller micro?
  • Shaun the sheep
    strojes skrev 2010-11-01 19:38:27 följande:
    När jag gick chokladkursen värmde vi chokladen lite i taget typ 20-30 sek och och rörde lite mellan. När den började bli rinnig så stoppade vi i termometern i bunken utanför micron och hade den då nått rätt temp så ställde vi bunken i en lite större bunke som vi hade kallvatten i och rörde med termometern i och sen in i micron igen för samma prosedur till rätt temp, värma lite i taget och kolla så att inte rätt temp passerades eftersom det är viktigt med graderna. Och så hålla på så tills hela tempereringen är färdig.
    Tack så jättemycket för ditt svar! Nu har du räddat mina framtida praliner!
Svar på tråden Pralintillverkning!