Inlägg från: Mysanochmimer |Visa alla inlägg
  • Mysanochmimer
    guppyn skrev 2010-12-13 20:27:56 följande:

Jag tyckte också att det blev för tjocka skal. Man kanske ska låta det rinna ur lite längre? Hur gjorde du innan?

Penslade, men tycker det är lite för tidskrävande.
    Vet inte om man kanske ska vara snabbare att vända på formen?
    Jag väntade nån minut men ska kanske korta tiden?
  • Mysanochmimer
    CoolJen skrev 2010-12-13 22:29:30 följande:
    Vänd på en gång! Har lärt mig att ha så mycket choklad att det är överflöd= inte slösa tid på att pussla ihop choklad till alla formar, då hinner det stelna och sen när man hällt på vända direkt och låta rinna ur
    Ska helt klart köra på det nästa gång!
  • Mysanochmimer
    kola fyllda (2).JPGkola fyllda.JPG
    2 st olika (till utseendet) kola-fyllda praliner
    Fattar inte vad som blir fel dock, tempererar men får ändå flammig choklad, är det för att jag använder Odense? Är det så enkelt?

DSC_0922.JPG
    Och här är mango/mörk choklad-tryfflarna från här om helgen.
    Svägerskan fick dessa och en burk saffransskorpor när hon fyllde år och hon sa att det var en riktigt "fräsch" tryffel
  • Mysanochmimer
    myskatt skrev 2010-12-15 06:34:09 följande:
    Smälter du i vattenbad? Kommer det vatten i chokladen blir den inte fin. Blir den för varm andra uppvärmningen blir den inte heller bra.
    Har gjort varianten vattenbad, garanterat inge vatten i och temperaturerna stämde.
    Gjorde nu sist i micron, temperaturerna stämde fint, men ändå flammigt..
  • Mysanochmimer
    CoolJen skrev 2010-12-15 08:06:36 följande:

Var förresten på IKEA häromdagen, där har de choklad som kostar 5:- /100g. Jag köpte den mörka som ska inehålla minst 61% tror jag det stod, jag hoppas den är bra att göra praliner med för då blir det billigt!

Tack tack

Oj vilket kanon pris!
    Synd att det är 10 mil till IKEA
    Längtar till vintern 2012 när dom ÄNTLIGEN öppnar här!
  • Mysanochmimer
    CoolJen skrev 2010-12-15 11:48:41 följande:
    Räkna på hur mycket choklad du behöver köpa för att det ska löna sig och åk

Ja, det är ju lättare att bo i sthlm och ha nära till flera IKEA...ångrar mig att jag inte köpte fler än 1 kaka...
    Haha ja egentligen.
    Skulle ha passat på och köpt när jag var där för 2 veckor sedan, men såg inge choklad då
  • Mysanochmimer
    Shaun the sheep skrev 2010-12-15 21:33:50 följande:
    Hej allihop!

Imorgon tänkte jag göra lite vanliga tryfflar, då jag har mycket ont om tid. Vad tror ni om att byta ut den vanliga grädden mot smaksatt grädde? Tror ni det blir för mycket? Eller en kul grej? Jag är ju så nyfiken på att testa, men vill samtidigt inte behöva slänga 300 g choklad... Är väldigt nyfiken på att höra vad ni tycker! =)
    Nja jag ställer mig skeptisk, men det är nog för att jag aldrig skulle få för mig att köpa smaksatt grädde själv :-P
    Skulle hellre mixa några frysta tinade jordgubbar om det är den smaken du är ute efter
  • Mysanochmimer
    Shaun the sheep skrev 2010-12-15 22:04:21 följande:
    Jag tänkte på den med chokladsmak :P
    Men jag är så nyfiken på hur det smakar! Ska nog googla och se om någon provat den (till vadsomhelst egentligen) och vad de tyckte!
    Aha ok, men då skulle jag nog bara blandat i lite extra kakao, är nog billigare också

Men om det var nyfikenhet det handlade om så kör vet ja!
    Tror inte du kommer förstöra något iallfall
  • Mysanochmimer
    Queequeg skrev 2010-12-22 00:51:46 följande:
    Själv är jag klar med all choklad och annat godis. Imorgon ska jag ta och paketera allt i fina kartonger och cellofanpåsar efter som det ska ges bort.

Äppel och rosmarin pralin. Hade även i lite calvados (mörkchoklad)

salty caramel pralin (ljuschoklad)

Messmörpralin (ljuschoklad)

Vit hallonpralin. Blev lite misslyckad, då chokladskalet blev lite för tunt så hallontryffeln lyser igenom, använde en siliconfrom tror det beror på det då de inte är lika bra som de i hårdplast:

Praliné (ljuschoklad)

pepparkakstryffel (Mörkchoklad)

Apelsintryffel (mörkchoklad)

Kaffe och kokostryffel (mörkchoklad, doppad i vit choklad)

Sedan har jag även gjordt:

Ingefärs - och kokosfudge

cappuccinofudge

rocky road fudge

Fransk nougat

3 sorters gelé/marmeladgodis

kola, blev fem olika smaker ( choklad, pepparkaka, ingefära, apelsin och en utan tillsatt smak

vit citronkola

Imponerad!

Här hemma har godisverkstan stängt för iår.
    Det blev:

Kolafyllda chokladpraliner
    Rocky Road
    Wienernougat
    Kokosmarshmallows
    Geléhjärtan
    Mandelmassekonfekt
    Chokladdoppad lakritskola
    Saffransskorpor
    5 sorters tryfflar (mango, hallon, kaffe, whiskey, baileys)
    Starka och salta kanderade mandlar
    Skumbanafudge
    Chokladfudge med kaffe
  • Mysanochmimer
    CoolJen skrev 2010-12-22 10:32:04 följande:
    Geléhjärtan låter svårt att få till...berätta
    Fanns nån sån här receptbroschyr från dr.otker och där var det med

Koka 1½ dl socker, 3 msk glykos, 4 dl vatten till 122 gr.
    tillsätt färg, smaksättare och 10 gelantinblad som har varit blötlagda.
    Häll upp i isbitsformar och låt stelna i rums.temp ett par timmar.

Använde mina isbitsformar från IKEA därav hjärtan

tyvärr funkade det inte att vända dom i socker som jag hade velat för sockret bara smälte, men men, man kan inte få allt
  • Mysanochmimer

Här blev det tyst och dött efter jul, men nu försöker vi liva upp lite tycker jag!

Ska göra lite praliner till nästa helg som ska ligga i en korg med godsaker till ett brudpar, nån som har förslag på nån fyllning som inte är en tryffel eller kola och som klarar rumstemp?

Pannacotta och mousse känns sådär, men pannacotta kanske klarar det om man har kokat upp grädden?
    Erfarenhet?

• Mysanochmimer
    CoolJen skrev 2011-02-07 17:54:59 följande:
    Jag vet inte vad som är i praliner från tex pralinhuset men det finns ju en massa olika. Senast provade jag en jordgubb/mascarpone som var god
    Ja det är juh det, massa olika fyllningar.
    Men tänkte mest om det är så att dom använder konserveringsmedel av nått slag?
  • Mysanochmimer
    Queequeg skrev 2011-03-07 21:50:51 följande:

Har du gjutformar så kan du göra skalet i dem och sedan fylla med kolafyllingen. Kanaka ut dem när de är klara och ha på toscatoppingen.

På en gjuten pralin så kulle jag nog bara koka toscan lite längre och lägga på toppen av pralinen, s att den är lite mjuk så den kan fästa på pralinen.

Annars skulle jag nog pensla choklad i knäck eller ischokladformar eller dyl. Låta stelna och ha i kolafyllningen, låta stå kallt en tund och hälla på ett lock med choklad.

Har skulle jag nog troligtvis baka av toscatoppingen så den blir krispig och lägga på när chokladlocket fortfarane inte har stelnat helt så att toppingen fäster.

När du beskriver det sådär så är det nästan så jag måste ta tag i mitt pralinande snart igen!
    Guuuud så gott det lät!
Svar på tråden Pralintillverkning!