Inlägg från: Shaun the sheep |Visa alla inlägg
  • Shaun the sheep

Pralintillverkning!

krikkelin skrev 2010-11-05 10:33:21 följande:
    Jag tror inte att det skulle smaka så mycket av bacardi breezern därför skulle jag också hellre använda mangopuré. Själva kolsyran tror jag inte spelar någon roll, men detta är alltså vad jag tror...
    Det kanske är sant. Fast jag har sån lust att prova, bara för att se
    Iofs blir det rätt dyrt att hålla på så, men.. Ja, vi får se =)

Snart blir det dags för pepparkakspralinerna! Ska lägga lillan om ett tag pch sen kör vi igång! =)
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Shaun the sheep

Okej, nu ska jag förklara mer utförligt vad som hände.

Jag smälte chokladen till skalen, tyckte det gick så himla bra men att termometern var seg som sjutton.
    Till slut så hade nästan all  choklad smält, och då började termometern på typ 35 och tickade sakta men säkert upp till 54!!!
    Jag rörde och rörde tills det blev 48, och sen ännu längre tills det blev 28. Då värmde jag lite igen, tills det blev 32 grader och sen hällde jag chokladen i formen.

Vad tror ni, kommer det gå åt skogen? Jag får väl strunta i att ge bort nåt när vi kommer imorgon, men det hade varit så himla kanon... :/

• Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-11-05 22:40:21 följande:
    Jag tror inte att det är någon fara, jag råkar ofta värma chokladen till högre än 50 grader men bara man får ner temperaturen sedan till de rätta graderna så ska det nog gå bra, det har det i alla fall gjort för mig!
    Jag har precis tagit ur dem ur pralinformen. De ser jättefina ut! Iallafall idag
    Jag har bestämt mig för att ge bort dem ändå, och förklara vad som kan hända efter några dagar,
    ifall att tempereringen misslyckats. Men tack så jättemycket för ditt svar, det ger mig hopp!

Tyvärr har jag inte tid att visa hur otroligt fina de blev, men det kanske jag kan göra senare.
    Nu måste jag skynda iväg! Ha en fin dag allihop!
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-11-07 09:41:12 följande:
    Ja du måste lägga upp en bild!
    Och hur blev pepparkakfyllningen?  Lägg gärna upp recept för jag är också sugen på att testa den smaken.
    strojes skrev 2010-11-06 16:31:09 följande:
    Nu är pralinerna färdiga, bara bottnen som ska stelna. Snart dags att få loss de ur formen.... Tempereringen gick bra iaf. Jag körde i vattenbad så jag kunde ha termometern hela tiden och direkt ta bort från värmning/kylning vid rätt temp.
    Vad gjorde du för smak på dina praliner?
    Jag har tagit bild, ska snart lägga upp! Pepparkakasfyllningen blev jättegod! Men, jag skulle rekommendera att göra skalet i samma sorts choklad som fyllningen. Jag gjorde skal av mörk choklad, men fyllningen är mjölkchokladtryffel. Den mörka chokladen tar över lite Jag gjorde enligt det här receptet:
    http://mingodasida.blogspot.com/2009/12/pepparkakstryffel.html
    strojes skrev 2010-11-06 16:31:09 följande:
    Nu är pralinerna färdiga, bara bottnen som ska stelna. Snart dags att få loss de ur formen.... Tempereringen gick bra iaf. Jag körde i vattenbad så jag kunde ha termometern hela tiden och direkt ta bort från värmning/kylning vid rätt temp.
    Härligt! Får vi se bild? =)
    Jag tänker också köra med vattenbad nästa gång. Jag gjorde det med botten av pralinerna, och dom är perfekta, det är tyvärr inte resten av pralinen.. Den blev rätt misslyckad, men god ändå! =)
  • Shaun the sheep
    strojes skrev 2010-11-07 15:56:30 följande:
    Det blev total pannkaka av alltihop när de skulle lossna.... bläääääääääää. Jag fick ur 13 av 21 praliner ur formen med våldsamt bankande och då var endast 2 av de hela. Kardemummatryffel (mjölkchoklad som fylning och mörk choklad som skal. Hade köpt marabous 200g mörk choklad (brukar använda 100 grams kakorna annars) så jag vet inte om det var den eller vad. Formen var helt ny, kanske skulle ha smörjt den eller nått innan användning. Den är köpt på pralinformar.se

Brukar ni temperera chokladen till bottnarna också? Det gjorde inte jag, tänkte att den är ju inte synlig iaf sedan så jag orkade inte hålla på en gång till med det.
    Åh, vad trist! :/
    Jag vet tyvärr inte om man ska smöjra in den innan, är den i silikon borde det ju inte behövas.
    Jag tempererade ju till botten också, men det var för att jag ville testa vattenbad också,
    jag tycker det var mycket lättare än att hålla på med micron faktiskt. Men kardemummatryffel lät HELT otroligt gott! =)
  • Shaun the sheep
    strojes skrev 2010-11-07 16:52:47 följande:
    Nåja, goda blev de iaf. Bra att jag testade med den chokladen nu och inte när jag skulle bjuda på dem.
    Har ett recept på vit chokladtryffel med limesmak. Ska nog testa det nästa gång. Tycker det låter mums.
    Jag vet vad du menar! Smaken påverkas ju (som tur är) inte av utseendet!
    Mina ser för hemska ut, men de smakar gott!
  • Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-11-07 17:25:37 följande:
    Har följt eran tråd lite diskret och kände att jag bara MÅSTE testa praliner själv

Det blev två smaker i samma form
    Fyllda med jordgubbsmousse och fyllda med mörk tryffel smaksatt med Baileys mint

bröllopspraliner.JPG

Använde IKEA's isbitsform (som jag såg att ni diskuterat)
    Var lite meckigt och lärde mig ett och annat, såg till att jag hade fått loss formarna en gång innan jag fyllde dom och det tror jag var rätt för av 36 formar fick jag 20 hela, sen drog jag inte över locket utan fyllde dom 1 och 1.

Men det gav mersmak och nu har jag beställt "riktiga" formar
    Hej och välkommen! Kul att du också blivit inspirerad!
    Aha, det här är nog trevlig info för Snuttjulla, hon ville ju så gärna testa isformarna
    Fast om jag inte missminner mig så har eller ska hon beställa "riktiga" formar.

Jag tycker de såg jättefina ut! Kul med olika färger
  • Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-11-07 19:22:34 följande:
    Ja, har aldrig testat det här med att gjuta praliner, har gjort mycket godis i mina dagar både på jobbet och som julklappar varje jul dom senaste åren (jag och min bästa Evelina har som tradition att ge bort stora välfyllda korgar varje jul ).

Ja det vart snyggt med tvåfärgade tycker jag själv .-)
    Penslade först i vit choklad lite slarvigt och penslade sen med mörk choklad.
    Penslar du också i formarna eller häller man liksom runt den?
    Jag spritsar! Spritsar i formarna med choklad och låter det stå så nån minut. Sen häller jag tillbaka den i skålen och så in i kylen medan jag gör tryffelsmeten
  • Shaun the sheep

Jag har också den från Clas Ohlson!

Jag tycker att den är lite för långsam dock, iallafall om man ska smälta i micron. Men när jag provade över vattenbad så gick det hur bra som helst! Kollade på en video på youtube:
    ">

Tyckte den var riktigt bra! =)

Svar på tråden Pralintillverkning!