• Hästtjejen78

Alltså, det här med storlekar...

Idag inhandlade jag första bebis kläderna, en body och ett par byxor. Hade mamma med mig som rådde mig om storlekar och hon tyckte absolut jag skulle köpa stl 50 och inte 56. Till och med det blir för stort i början sa hon. Jag blir lite osäker för det ser så otroligt smått ut!!! Till saken hör att vi väntar vårt första barn, sambon och jag, så vi har absolut ingen koll på det här med storlekar på bebisar förutom att de växer så det brakar om det i början.

Vad bör man köpa för storlekar till de allra första månaderna? Jag vet inte om det spelar in att varken sambon eller jag är några "jättar" med mina 1,60 och hans 1,70 över havet. Sannorlikheten för en gigantbebis känns orimligt. Sambons mamma fick dessutom gå på extrakontroller hos barnläkare för att bvc inte tyckte han växte tillräckligt snabbt. Hon kom dock till en mer kompetent barnläkare än bvc-sköterska eftersom han konstaterade snabbt att eftersom sambons föräldrar är korta så bör barnet också vara kort. Aja, nog om det men det jag ville få fram är att vi gissar att vårt barn också kommer att vara något litet till växten. Mina föräldrar är också korta så det finns gott om korta gener i släkten.

För att göra ett långt, svamligt inlägg kort; Vad bör man har för storlekar hemma i början?
    Vi bör ju köpa en overall till bebis med tanke på BF i januari och frågan är om storleken på den 50 el 56... eller bör vi vänta med overall tills bebis kommit kanske?

Många frågor blir det på vägen....

BF 17 januari 2011 (22 jan enl sista mens)
  • Svar på tråden Alltså, det här med storlekar...
  • ÅzaLu

kan vara bra o ha några kläder i stl 50.... man brukar ju göra ett tillväxt ultraljud i vecka 32 då får man reda på ungefärlig födelsevikt på bebisemn.. utgå från de... vår kille var 53 lång o vägde 3600 o han hade 50 första veckan nu har han 56 o han är fyra veckor... det är bättre o köpa mer av 56, visst de kommer vara lite stort i börjhan men dem ligger ju mest stilla o man kan vika upp armarna på bodysarna o benen på byxorna om så är.. vad gäller overall så hade jag köpt 56.

• Silverkatten06

Min son var 51 cm lång och vägde 3,4 kg och hade stl 50 i ungefär en månad innan vi bytte till 56. Stl 56 hade vi också bara i en månad. De växer snabbt i början... 

• Amlin

Det är ju svårt att säga, man vet ju aldrig vad det är för storlek på filuren som tittar ut. Men generellt så kan man ju alltid växa i sånt som är för stort men det som är för litet är ju liksom kört.

Jag hade siktat på något enstaka litet plagg och sen kanske lite mer i någon större storlek. Sen kan man alltid skicka ut pappan eller andra välvilliga släktingar att köpa till lite mer om det visar sig att man absolut måste ha fler plagg i en viss storlek.

Vi köpte inget i 50 till vår första men väl något set i 50/56 och något i 56. Kläderna kändes stora första dagarna men vips hade hon vuxit i allt och vi behövde inte köpa mer. Hon var 51 när hon föddes.

• snappi81

Mina barn har varit 48cm resp 49cm när dom så vi har haft 50 i nån vecka eller 2. Men du behöver inte köpa några mängder. Bäst är som föregående säger att köpa 56 och vika upp armar och ben. Dom växer dom där cm snabbt. Overall hade jag nog tom köpt i 62 om jag varit ni. Får ni en lite större knatte så kommer en 56:a inte räcka speciellt länge. Och köpa flera mini overaller kan ju kvitta.

Linus 070808 Lucas 090707
  • Seem

Jag saknade 50 kläder när vår dotter kom. Det var många som köpte kläder till henne i just 56 och själv köpte jag 56 innan hon kom för 50 ser så otroligt litet ut så allt var för stort.. 50 är oftast för stort de oxå. kör på 50 för du kommer få kläder av folk och dom köper inte i 50.Drömmer

• EnAnka

Det är är så olika. Vår dotter var stor när hon kom och 50 var tajt. 56 hade hon ett tag, men bytte till 62 inom en månad. Tycker inte det gör så mycket om kläderna är lite stora så jag skulle nog bara köpt 56 faktiskt.

• Jempajenny

Jag är allergiskt mot kläder som är för stora, till och börja med.

Min dotter vägde 4 kg när hon föddes (dock var hon bara 50 lång) och jag tycker stl 56 var alldeles för stort till henne de första veckorna.

Till lill*syskonet i magen har jag köpt några bodies och byxor + pyjamas i stl 50 att ha på BB och den allra första tiden. Gällande overall har vi en 56:a från storasyster (dock stooor i stl) så jag fyndade en overall i stl 50 på Tradera för 20:- + frakt. Helt ok, tycker jag.

Men några fler kläder blir inte inhandlade. Vi väntar och ser vem som kommer ut helt enkelt.

Tilläggas kan att många får MASSOR med kläder när bebis väl är ute och då oftast i 56 eller 62.

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • eilien

Jag hade köpt ett par ombyten (så man klarar sig ett par dagar utan att tvätta),  i stl 50 och ett par ombyten i 56. Så kan handla mer sen när bebisen är ute och man vet vad som passar. Roligare att handla mer sen när bebisen är ute =)
    Visst är det så att de växer i kläderna men jag tyckte det va så tråkigt att ha förstora kläder och bebiskläder är inte så dyrt så man kan ha lite av varje storlek.

• Gyllan

Vi köpte mest i 56, hade några enstaka plagg i 50.

Ut kom en ganska liten tös på 3185 gr och 49 cm. Insåg ganska snart när vi skulle hem att de kläder vi packat med i strl 56 höll hon på att drunkna i.
    Löste det dock genom att ringa min mamma som fick svänga förbi centrum och handla lite 50 kläder innan de kom upp och hälsade på dottern. Så det gick ju att ordna ganska smidigt.
    Dottern hade sedan strl 50 i 3 månader, så de kläderna blev väl använda.

Men som sagt, köp i strl 56, vet många som knappt har fått användning för den strl. Det är ju inte så svårt att komplettera och det gör ju inget om kläderna e lite stora de första dagarna.

• Tigrino

Vi hade köpt på oss alldeles för mycket kläder i stl 50! Skulle ha köpt mer i storlek 56 och 62 Alla som grattade oss köpte 50, för de tyckte att det vore kul om han kunde ha dem direkt. Och det kunde han ju, men bara väldigt kort tid. Men vi hade iaf fleeceoverall i 56, och tur var det... den höll iaf tills den riktiga våren inföll  
    Byxor med fötter var helt värdelösa, han visade sig ha fötter stora som pråmar... Solig 

Svar på tråden Alltså, det här med storlekar...