• Anonym (orolig)

    Brännande känsla i händer och lår, vad kan det berot på?

    Under några dagar har jag haft en konstig känsla på mitt högra lår, som om man har spillt något varmt på benet. En varm och brännande känsla. När den först dök upp var jag helt säker på att jag hade spillt kaffe som jag just satt och drack, vilket jag naturligtvis inte hade gjort. Dagarna innan detta började hade jag haft en liknande känsla i handflatorna, brännande/svidande/stickande/varm känsla, men ingenting syndes i händerna och jag hade inte gjort något speciellt. Nu undrar jag självklart varför man får dessa konstiga symtom? Har även haft andra symtom av oförklarlig anledning som jag inte orkar dra upp just nu. Men är det någon som vet vad detta kan bero på eller kan det vara symtom på stress?

  • Svar på tråden Brännande känsla i händer och lår, vad kan det berot på?
  • Anonym (orolig)

    Jag var inne på dom tankarna ett tag men tycker det verkar så långsökt. Visst har jag/ har haft flera symtom som skulle kunna tyda på MS men det är ändå inte det första man vågar eller vill tro. Måste ju finnas andra rimliga förklaringar, men ju längre tiden går blir det allt svårare att hitta en orsak till allt som drabbar en. Den brännande känslan är till exempel en av dom jag inte kan finna en förklaring på och inte heller händerna. Idag är känslan i låret något mildare men istället fått nedsatt känsel i vänster ben från ljumsken ner till knät, en känsla liknande att benet är påväg att somna eller en avdomnad känsla i huden. Det här kan komma och gå som det vill, men det är alltid på samma ställen och vad jag vet har jag inte råkat ut för något som kan förklara det. Dock vad det under debutperioden olidligt med allt som la av i kroppen och nu är jag ändå bra mot vad jag har varit, men kanske är gamla problem som spökar och inte vill ge med sig än. Men vid MS ska väl inte symtom komma och gå från en dag till en annan? Det är det som får mig att tveka i detta läge. Fast när problemen debuterade fanns dom där i veckor/månader innan det sakta men säkert började bli bättre. Tror jag därefter haft två eller kanske tre omgångar med att kroppen skrämt mig rejält, men aldrig så illa som det var första gången.

    Har varit inne på olika förklaringar till symtomen:
    *Nerver i kläm som förklaring till svaghet, stickningar, pirrningar, fumlighet, sovande, brännande, iskall eller brännande känsla, nedsatt känsel eller förlorat känseln nästan helt och smärta.
    *Någon typ av ögonsjukdom som påverkade synen med dimsyn, ljuskänslighet, smärta, svårt att fästa blicken.
    *Migrän som förklaring till en konstig och jobbig huvudvärk som inte gick att bli av med på flera månader. (kanske hade ögonen också ett samband)
    *Balansrubbningar av olika slag, först trodde jag det berodde på migränen som jag trodde att jag hade, när jag sedan blev av med huvudvärken men balansen fortfarande inte var okej kom jag fram till att det måste bero på att jag nyligen varit sjuk eller att jag var stressad eller något med öronen kanske.
    *Svårigheter att läsa, räkna och tala är fortfarande ett mysterium, men förmodligen berodde det på tröttheten jag hade då.

    Ja vad tror ni, finns det något samband eller rör det sig om små enstaka och oberoende tillfällen med symtom, som stress exempelvis?

  • Anonym

    Som du beskrev ovan att besvären kommer och går är precis vad det står i länken om MS, uppsök läkare och testa för MS för att utesluta det. Är ju ingen enkel sjukdom så jag tror det är viktigt att du gör detta fort.
    Det andra du beskriver kan jag tyvärr inte hjälpa dig med då jag inte är läkare, men om du kontaktar sjukvårde så kan de säkerligen hjälpa dig.

  • Anonym (Ssk och b12brist)

    Kolla om du kan ha B12-brist. Många av dina symtom stämmer in på det. Men B12-brist kan också ha diffusa symtom som man egentligen inte märker av.

    Det är dock rätt ovsnl

  • Anonym (Ssk och b12brist)

    Kolla om du kan ha B12-brist. Många av dina symtom stämmer in på det. Men B12-brist kan också ha diffusa symtom som man egentligen inte märker av.

    Det är dock rätt ovanligt så fråga efter det testet! Är du vegeterian är risken dessutom större.

    Att gå runt med B12-brist ät farligt men går att fixa till med tabletter eller injektioner :)

    KOLLA B12!!!!

    Ps: kolla även järn och folsyra då! Och hb!!!

  • Anonym (hallååå)

    Tråden är från 2010, tror TS har fått dignos by now!

  • DenisenK

    Hej!

    Fick du svar till slut!? Har själv en punkt på låret som blir varm för att sedan försvinna. Händer flera ggr om dagen. Vill veta om du fick svar så kasnke jag också får veta :) Känns som om en liten hamster kissar på låret. Har inte ont eller känner av något någon annanstans. Mysko känsla! Läkaren kunde inte lista ut vad det var men ville skicka mig till neorolog om det kvarstår...

  • Panduro
    DenisenK skrev 2017-11-14 15:25:33 följande:

    Hej!

    Fick du svar till slut!? Har själv en punkt på låret som blir varm för att sedan försvinna. Händer flera ggr om dagen. Vill veta om du fick svar så kasnke jag också får veta :) Känns som om en liten hamster kissar på låret. Har inte ont eller känner av något någon annanstans. Mysko känsla! Läkaren kunde inte lista ut vad det var men ville skicka mig till neorolog om det kvarstår...


    Så har jag också! Hur gick det för dig? Eller nån annan?
  • Anonym (Marie)

    Någon som vill uppdatera hur det gick med symptomen ?

Svar på tråden Brännande känsla i händer och lår, vad kan det berot på?