• Karisma

Tips önskas ang 2-åring som kastar...

Oliver som är 2år  måste plocka upp saken han kastat och lägga bort den. Om han fortsätter vara herr tvärtemot så får han snäll sätta sig i trappen i 2min. Först en varning att om han inte snällt lägger undan och slutar kasta/ slåss så blir det trappen. och sen ska han be om förlåtelse och lägga undan det han kastat alt torka upp vatten han haft i munnen och sen spottat ut.

Han har inte suttit där så mycket då det verkar ge resultat. Han har blivit mkt lugnare sen vi börja med "time out".

/K

• Karisma
    dorsia skrev 2010-10-05 16:11:46 följande:

Skönt å höra att det finns fler. Idag har det varit en hemsk dag hemma... Han har kastat pussel, bilar, ljuslyktorna som står framme på köksbordet, bestick, träklossar, tv-dosan.. ja listan kan göras lång! Suck!

Karisma: Skönt att ni har hittat ett sätt som passar er, själv tycker jag att han är lite för liten för att jag tror att det ska ha någon effekt på min son.

Det är väl bara att kämpa vidare!

Fast de är ju ung lika gamla, barn förstår mer än man tror. Vi började i juni ung med att sätta honom trappen. Han fyllde 2år nu i aug. Senaste mån har han inte suttit där ngt pga att han kastar ngt utan lyssnar på oss direkt. Däremot börjar han testa runt mattid att det ska klättras ur matstolen och springas runt mellan tuggorna. Sitter han inte stilla blir det trappen i 2min och sen äta igen.

Men om du känner att det inte passar din son så är det nog bara att luta sig ner till hans nivå och med bestämd röst säga nej inte kasta. Är ni konsekvent så blir det inte lika roligt att kasta till slut. Hoppas det löser sig för er.

/K 
  • Karisma
    Flickan och kråkan skrev 2010-10-06 10:51:25 följande:
    www.ur.se/Vuxen/Familj/Foraldraskola/1-6-ar/A.../

Skippa skamvrår och den typen av betraffningar.
    Alla gör vi det som fungerar hemma hos sig. Bara för att man gör den ena saken tex "time out" betyder det inte att man inte gör det som tex stod i länken.

Ts ville ha tips det har hon fått, sen är det upp till henne att betsämma vad som passar dem.

/K
Svar på tråden Tips önskas ang 2-åring som kastar...