• m1mmsan

Blöder Mycket 6 veckor efter förlossningen :(

Det är sex veckor seden förlossningen och har blödigt och haft  flytningar om vartannat. jag slutade att blöda i ett par dagar men sedan plötsligt så började jag blöda jättemycket och det kom klumpar och så (ursäkta). Vet inte om det har någonting med det att göra men jag har varit väldigt sjuk med feber och förkylning. Någon som vet vad jag bör göra? Är ju inte så förtjust i hela gynekolog grejen. Ska lägga till att allt luktar normalt (ursäkta igen)  

• Svar på tråden Blöder Mycket 6 veckor efter förlossningen :(
  • Philippa

Har du feber och du blöder så mycket med klumpar ska du ringa akutgyn, det kan finnas rester av moderkakan kvar och det ska behandlas omedelbart.

• m1mmsan

ja, men då ska det ju lukta illa. Fast jag har ju feber för att jag är förkyld, jag menade mer typ att blödningen förtatte bor att jag var sjuk lr något :P

• lolca

Du ska ringa och rådfråga. Om det är klumpar och du blöder mycket så ska du kolla det. 

• Maxbox

Ja, ring och fråga. Jag blödde i 17 veckor, och det visade sig att jag fortfarande hade kvar hinnrester. Som tur var så blev det ingen infektion eller liknande. Men man ska kolla upp det...

• Philippa
    m1mmsan skrev 2010-10-03 13:00:52 följande:
    ja, men då ska det ju lukta illa. Fast jag har ju feber för att jag är förkyld, jag menade mer typ att blödningen förtatte bor att jag var sjuk lr något :P
    Nej, det behöver inte lukta illa.......
  • GrönaDruvan

När jag 2 veckor efter förlossningen började störtblöda och sen blöda stora klumpar ytterligare i 2 veckor, så visade det sig att jag hade rester kvar från moderkakan. Luktade inget speciellt.

• m1mmsan

aha okej. :P Men har nu fått förklarat för mej att det antagligen är mensen  som startat eftersom  jag inte ammar. :) något ni kan känna igen?

• mammastitch

Jag fick också sagt til mig att det var mensen som kom. En vecka efter så började jag störtblöda och fick åka in akut. Som tur är bor vi ca 5 minuter från sjukhuset annars är risken stor att jag hade förblödit. På en halvtimme förlorade jag över två liter blod. Läkaren som opererade mig blev väldigt upprörd då hon hörde att de sagt åt mig att det var mensen som kom. Blödningar som kommer så snabbt efter en förlossning skall alltid kollas upp av läkare. Om jag hade åkt in då det börja blöda första gången hade det troligtvis hjälp med tabletter som stöter ut resterna av moderkaka och hinnor.  

• m1mmsan

Oj då! Det lät ju inge bra. Men nu efter tre dagar så har det börjat avta kan det fortfarande vara något fel då lr är chansen störst att mensen har kommit igång?

• mammastitch
    m1mmsan skrev 2010-10-03 17:42:13 följande:
    Oj då! Det lät ju inge bra. Men nu efter tre dagar så har det börjat avta kan det fortfarande vara något fel då lr är chansen störst att mensen har kommit igång?
    För mig var der så här: Hade avslag i några veckor sen försvann det. En dag blödde jag massor och ringde KK, de sa att det var mensen. Efter ett par dagar så var det borta. Efter ytterligare tre dagar fick jag en störtblödning. Det var som om någon öppnade en kran i mig, så det var ingen tvekan att jag skulle in på sjukhus. Det visade sig att det var en yttepytteliten bit av moderkakan som satt mycket dumt till. Det blir ju som ett stort sår i livmodern där moderkakan har suttit men allt eftersom veckorna går så läker detta. Det som hände mig var att modekakasbite satte sig precis över ett större blodkärl i själva sårkanten, vilket  öppnade sig och pumpade ut blod. Troligtvis hade denna lilla bit flyttat runt och öppnat upp lite mindre kärl tildigare och då inte orsakat så stor skada.  Blödningen som kom ett par dagar innan luktade inte illa och var som en mens.
  • tessilus

rör du på dig mycket? man ska ta det lugnt o vila. jag började blöda så fort jag gick för fort, var stressad eller bar tungt.

• Ninnis75

Hej.

Eftersom du skriver här är du orolig.

Ring direkt och fråga om råd.

Såklart inte kul och obehag just gyngrejen efter man fött, men du måste kanske.

Det kan va avslag,men det brukar ju avta. Det kan öka om du e stressad el bär tungt t.ex och ibland kommer mer,ibland mindre. När du får tbx din mens är olika. Feber kan du ju ha,även förkyld,men feber kan ju vara tecken på infektion om ngn moderkakerest är kvar därinne..

säg till hur det går. Hur du mår?!!!!

Kram & grattis till bebisen..:))

• Ninnis75

Då jag hade fött första barnet kom mensen en månad efter avslaget hade slutat.

Andra barnet kom mensen 3 månader efter avslaget slutat.

Jag ammade inte heller någon av barnen.

Det kan va mens men likväl blödning om det inte är som d ska.

Va rädd om dig & lycka till.

• lindan

Jag började blöda igen några veckor efter att jag fött min son. Avslaget hade nästan slutat och sen helt plötsligt var det som att det började om igen. Jag ringde direkt till sjukvårdsupplysningen och mödravården, de sa bara "linda, du fick barn för inte så länge sen" som att det var normalt men sen fick jag jätteont och fick hög feber och åkte till akuten. Då visade det sig att jag hade en inflammation i livmodern plus urinvägsinfektion. Efter några dagar med antibiotika kände jag mig som vanligt igen och jag kunde vara lugn.

Är man orolig eller tycker att det inte känns riktigt som det ska så är det alltid bäst att kolla upp det. Hoppas du slipper blödningarna och att det inte är något allvarligt!

Svar på tråden Blöder Mycket 6 veckor efter förlossningen :(