• Längtandsfull

Kök med alla möjliga tillbehör är det en leksak för flicka eller pojke? Vad tycker du?

Ja vad tycker ni?
    Är ett stort leksakskök med massor av tillbehör som micro, kaffekokare, alla möjliga slevar,kastruller, tallrikar,muggar,bestik osv. Är det en könsbestämd leksak??

Dockor är ju  mer för tjejer och bilar mer för killar.

Vill verkligen inte att det skall bli missförstånd och sura miner så jag skriver tydligt att
    SJÄLVKLART KAN FLICKOR LEKA MED BILAR OCH TVÄRTOM...

Hoppas ni förstår vad jag menar..

• Svar på tråden Kök med alla möjliga tillbehör är det en leksak för flicka eller pojke? Vad tycker du?
  • jeeri74

Håller med Lalalong, det är leksak för barn :)

Vår dotter fick ett kök med tillbehör när hon var två, som hon älskade. Sonen fick överta det nu, när han också är två, och han älskar det också. Det är klart det mest lekta med hemma någonsin.

• mia maria

Har bara läst TS.

Båda mina pojkar (6 resp. 1 år) älskar/älskade att leka med deras leksaksspis o alla kastrullerna!
    Kastruller o spisen (även min spis.. ) är det roligaste som min 1-åring vet - o han vill gärna att man lyfter upp honom så att han får titta vad som finns i kastrullerna på spisen när jag lagar mat.
    Han står även gärna med på en stol o "hjälper" mig att diska - det är favoriten just nu!

Så självklart kan även små killar ha en leksaksspis o kastruller o allt som hör till!

Även pojkar ska väl en gång flytta hemifrån o kunna laga sin egen mat - eller???

• Faile

Mina två pojkar älskar att leka med sitt kök och servera oss "mat" osv.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • stormfågel
    Lady Dahmer skrev 2010-10-04 08:02:43 följande:
    Kök är ju traditionellt en "tjejgrej" även om fler pojkföräldrar köper kök än dockor till sina pojkar.

leksaker är inte bara tidsfördriv. Lek är allvar. Leksaker stimulerar lärandet. En spis kan inte stimulera barnet på samma sätt som en docka eller en bil. Därför är det viktigt med variation.
    Kanske inte stimulera precis samma saker som en docka men självklart stimulerar ett kök lärande också!

Min lilla kille på 3 år älskar sitt låtsaskök där han låtsasbakar, häller i mjöl osv i en skål (kanske legobitar är mjölet) låter degen jäsa och sen bakar ut och låter hela familjen smaka. Han diskar och fixar allt möjligt där.

Dockor gillar han också (särskilt dockskåpet), lego, bilar och figurer av olika slag.
  • ModestyB

Jag skulle inte köpa ett sådant kök till min dotter, men absolut om jag får en son.

• CloudBerry 1

Det är en leksak för barn.

• ModestyB
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-04 10:39:41 följande:
    Det är en leksak för barn.
    Man vill ju gärna se det så, men i verkligheten så tycker jag att det är könsstereotypt och bara färgerna på dessa kök anger ju vilket kön som är tänkt att leka med det, hela utformningen är "flickig" och jag tycker inte att jag som förälder ytterligare måste bidra till den normen.
  • StoraD

hej! jag hade inte alls tänkt på det förrän min knatte nu fyllde 1 år och jag önskade "mig" en spis till honom. Då möts jag av kommentaren (från en äldre man i släkten) att "men det är ju en tjej-leksak!"  

Jag hade faktiskt inte tänkt på det alls... Hur som helst så älskar han spisen. 

• Jigge

Spisen har enligt mig inget kön. Min son har en i sitt rum och dottern har en i sitt.

• Längtandsfull

Kul att iallafall vissa förstod mig fråga.. Tack för alla svar..

Självklart vet jag att leksakskök är en leksak Ganska logiskt och det var inte det jag frågade om.

Frågan var vad den "oskrivna regeln" säger..
    Jag är lite osäker på det just när det handlar om kök.
    Som någon skrev ovan så är färgerna på ett kök välldigt flickiga om amn skall se det så.
    ofta är det också kombinerat kök med skötbord. Osv.
    Hade varit kul att se ett kök i blått, Grönt eller nått i den pojkaktiga stilen.
    Inte bara rosa med blommor

Svar på tråden Kök med alla möjliga tillbehör är det en leksak för flicka eller pojke? Vad tycker du?