• panilorak

Tips på en bra vällingmugg

Hej,

Sonen är 3 år och dricker välling morgon och kväll. Han dricker fortfarande ur nappflaska eftersom jag inte har hittat någon bra vällingmugg. Finns det någon som har tips på en bra sort? Gärna en som anger måttenheter på sidan och är bra att skaka vällingen i, innan den värms i mikron.

• Svar på tråden Tips på en bra vällingmugg
  • La Lola

Går väl att vispa ihop det i en skål först, värma o sen hälla i vilken mugg som helst?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • TeeTee
    3 år och välling i nappflaska!??!!! Känns nära inpå kränkande för barnet.

Min son är 4 månader och dricker ur vanligt glas. Gissar på att din 3-åring också kan det? Om det är för måttenhetens skull så skaka ihop det i nappflaskan och häll över det i en mugg.

Förlåt om det blev lite "skarpt", men jag blev lite chockad.
    Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
  • PruttPottan
    TeeTee skrev 2010-10-05 11:43:38 följande:

Min son är 4 månader och dricker ur vanligt glas. Gissar på att din 3-åring också kan det? Om det är för måttenhetens skull så skaka ihop det i nappflaskan och häll över det i en mugg.

4 månader och dricker ur glas? Verkar opraktiskkt. Det är ju en liten bebis fortfarande..
  • TeeTee
    RadarQueen skrev 2010-10-05 11:47:19 följande:
    4 månader och dricker ur glas? Verkar opraktiskkt. Det är ju en liten bebis fortfarande..
    Och vem är det som har sagt att en bebis inte kan dricka ur glas?  Han ammas och äter smakportioner. När han skall dricka vatten till smakportionerna dricker han ur vanligt glas. Du undervurderar små barns förmåga. För mig känns det i a f mer vanligt att en bebis dricker ur glas än att en stor 3-åring dricker ur nappflaska.
    Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
  • icelolly

Kränkande, hur?

Min son dricker välling i nappflaska men har alltid druckit alla andra drycker i glas eller mugg. Mat serverar jag ibland på flat tallrik och ibland i djup berode på vilken mat som serveras. Skall jag o maken ta med dryck i bilen tar vi ju inte en vid mugg utan en med lock eller typ en sportflaska. Tror knappast sonen förknippar olika redskap som åldersrelaterade om det är det du menar...

Till TS vill jag bara säga att jag funderar lite som du, har inte hittat någon lämplig mugg som kan ersätta flaskan tyvärr så jag får följa tråden och se om vi kan få några bra förslag
  • La Lola

Kränkande för barnet?
    Om barnet föredrar flaskan då?

Min Alma åt välling ur flaska tills hon var 4.
    När jag tyckte att hon skulle börja dricka ur mugg...ja då slutade hon dricka välligt helt o hållet.
  • La Lola
    RadarQueen skrev 2010-10-05 11:47:19 följande:
    Fast det är skitsmart. Då behöver man aldrig tänka på att släpa med sig nån flaska eller mugg om man ska nånstans.
    Så har vi alltid gjort med Hedda oxå (hon fattade aldrig grejen med att dricka ur en pipmugg tex).
  • PruttPottan
    TeeTee skrev 2010-10-05 11:58:59 följande:
    Och vem är det som har sagt att en bebis inte kan dricka ur glas?  Han ammas och äter smakportioner. När han skall dricka vatten till smakportionerna dricker han ur vanligt glas. Du undervurderar små barns förmåga. För mig känns det i a f mer vanligt att en bebis dricker ur glas än att en stor 3-åring dricker ur nappflaska.
    Om det är kränkande att dricka ur flaska vad är det då inte att dricka ur glas? Eller du ger ditt barn glaset att dricka själv?
    La Lola skrev 2010-10-05 12:49:41 följande:
    Fast det är skitsmart. Då behöver man aldrig tänka på att släpa med sig nån flaska eller mugg om man ska nånstans.
    Så har vi alltid gjort med Hedda oxå (hon fattade aldrig grejen med att dricka ur en pipmugg tex).
    Fast, det tycker inte jag är smart :P Har tetsat och han dränker sig själv. Inget annat än sugrörsmuggen från Bambino funkar här, men då kan han använda den helt själv och jag ser hur stolt han är att han kan. Pipmuggen funkade ett tag men han fick aldrig till det. Dessutom var den alltid för tung att lyfta för honom själv.
    Klart han dricker ur glas om det krisar, men det är inget smart för han antingen slurkar för mycket hur man än gör eller spottar ut det.
  • La Lola
    RadarQueen skrev 2010-10-05 17:18:36 följande:
    La Lola skrev 2010-10-05 12:49:41 följande:
    Fast, det tycker inte jag är smart :P Har tetsat och han dränker sig själv. Inget annat än sugrörsmuggen från Bambino funkar här, men då kan han använda den helt själv och jag ser hur stolt han är att han kan. Pipmuggen funkade ett tag men han fick aldrig till det. Dessutom var den alltid för tung att lyfta för honom själv.
    Klart han dricker ur glas om det krisar, men det är inget smart för han antingen slurkar för mycket hur man än gör eller spottar ut det.
    Alla barn är ju olika.....
  • Lycklig Tvillingmamma

Men snälla nån!!
    Panilorak ställde en fråga för att hon ville ha hjälp! Inte en massa kränkande ord.

Jag använder ett märke som heter Nüby och finns att köpa på ICA MAXI.

Det är en hel serie med olika matningsprodukter för barn.

Muggarna och flaskorna är helt spillfria.

Pipmuggarna är jättebra!

Mina killar får välling i dessa, även annan dryck också.

Ett annat tips är även MAMs nya pipmuggar som finns på apoteket.

Båda ovan angivna är fria från alla giftiga ämnen som finns i plaster.

Lycka till och hoppas jag kunde ge något tips!

• indiemorsan

Ja herregud klart det inte är kränkande för en 3-åring att dricka sin välling ur flaska! Det gör min son med och han är 3. Av samma skäl som angivits tidigare, vi har inte nån lämplig mugg för det. nej, vilken mugg som helst funkar inte. Alla har ju olika kvällsrutiner men min lillkille dricker välling framför bolibompa före läggdax. Det är en helig rutin för honom som vi gärna vill att han ska få behålla. Vi vill dock helst inte att han ska sitta och spilla välling i soffan. Jag skulle gissa att flera andra har samma problem? (om man nu ska kalla det problem i det i-land där vi bor). Jag vill ändå gärna att sonen ska vänjas av med nappflaskan snart, det börjar bli dags att få honom att sluta med napp också och det där hänger ju ihop lite. 

så, hoppas på fler bra tips i tråden och ska kolla upp muggarna Lycklig tvillingmamma tipsade om! 

Svar på tråden Tips på en bra vällingmugg