• MaiTai

Hur få en snart 3:åring att somna själv i sitt rum?

Min äldsta son som fyller tre i februari vill vi kunna lägga i sin säng så han kan somna själv.. Men hur gör man de egentligen? Försöker vi med de så blir han jätteledsen och bara gråter.. Det krossar ju hjärtat på en, så då ligger man snällt kvar i hans säng tills han somnat..

Hur har ni gjort? Någon med nått bra tips?

• Svar på tråden Hur få en snart 3:åring att somna själv i sitt rum?
  • skoladan

Jag tycker inte att han  ska behöva somna i eget rum i egen säng när han inte ens är 3 år. Min yngsta flicka fick eget rum forst när hon var 6 år.

• Ponja
    skoladan skrev 2010-10-04 09:03:05 följande:
    Jag tycker inte att han  ska behöva somna i eget rum i egen säng när han inte ens är 3 år. Min yngsta flicka fick eget rum forst när hon var 6 år.
    Där håller jag dårakt inte med. Om inte barnet verkligen skulle LIDA av att sova själv.
    Vi har haft ungefär samma problem, då mitt bonusbarn vägrade somna i sin säng om inte någon låg hos henne.
    Allt funkar mycket bättre om barnet är mycket trött, så klart. Jag tycker det funkade jätte bra att läsa för henne. Tills hon blev så trött så hon inte kunde hålla ögonen öppna. Gick vanligtvis rätt fort :)
  • Glada L

Det är en avvänjnigsprocess. Man kan ta det steg för steg. Börja med att prata om det, tex: "Idag ska du får sova själv i din säng. Mamma sitter brevid dig till du har somnat." Då kommer det inte som en överraskning för barnet. Läs godnatt saga och sitt sedan brevid i sängen så länge det behövs tills barnet har somnat..
    Kryp inte ner då till barnet när den gråter, för då ger ni dubbla signaler om vad som verkligen gäller och det blir svårare för barnet att veta och då blir det ännu mer gråt senare..
    När det funkar med att sitta brevid då flyttar man sig längre bort från sängen, tex sitta utanför dörren. Det är en process som kan ta lång tid jag vet, men i slutändan så funkar det.

Min äldsta tjej fick eget rum när hon var dryga året gammal. Min andra dotter fick flyttas in där med sin säng när hon var 9 månader. Planerar att göra det igen med tredje dottern när hon bli 9 månader.

Det är en process lära sig att somna själv och svårt för dem. Min äldsta tjej var drygt 2½ när hon fick en stor säng och det tog ca 1-2 månader att lära henne att somna själv. Jobbigast var ju att hon skulle springa upp från sängen. Så man fick sitta på en stol utanför dörren i ca 2 timmar om kvällen innan hon hade somnat. Men till slut så vande hon sig och det gick bra.

Lycka till! Det gäller bara att inte ge upp.

• dea

Jag tycker att en 3-åring kan ha en egen säng/rum. När min dotter var 3 så fick hon sin första egna säng(förutom spjälsängen då ) i eget rum. Först ville hon inte alls stanna kvar där men så provade vi en metoden som är så här,funkade jätte braGlad.
    Vi gjorde som så när vi la henne i sängen så läste lr sjöng vi en sång för henne först  och sen sa god natt sen satte jag mig på golvet bredvid säng kanten med ryggen emot henne och när hon gick ner från sängen(att hon var på golvet)så la jag henne tillbaka i sängen och bäddade om henne igen(utan att prata med henne).
    Satte mig på samma ställe likadant som innan med ryggen emot henne utan att ha någon verbal kontakt med henne. Så höll vi på ca 4-5 dagar sen förstod hon att hon skulle ligga kvar i sängen.
    Därefter (när hon förstod att det var där hon skulle sova )så för varje kväll så satte vi oss en liten bit längre från sängen och närmare dörren så till slut var man utanför dörrenGlad efter 2-2,5 vecka så kunde vi lägga henne i hennes säng läsa lr sjunga för henne och sen säga godnatt och gå ut ur rummet och hon sommnade jätte gottGlad

Visst var det många krokodil tårar som kom under processens gång men det är bara att bita ihop. Metoden funkar jätte bra. Vår dotter har sedan dess sovit i egen säng förutom när hon är sjuk lr har drömt en mardrömm men vi jobbar på att hon ska somna om i hennes säng efter drömmen (hon är 7 år nu)
    Och hon har inga problem med att sova borta själv. Däremot hennes kusin som är 10 år sover inte i egen säng, kan inte sova bortaRynkar på näsan och det tror jag beror på att han alltid har sovit i föräldrarnas sängRynkar på näsan så man kan ju fråga sig själv : vem gör man en björn tjänst egentligen ??

prova du med denna metoden så ska du se att han snart sover i egen säng lika gott själv som hos eller med er bredvidFlört

Lycka till{#emotions_dlg.flower}

• MaiTai

tack för bra tips =) vi ska åka på en kortresa i veckan så får ta tag i det nör vi kommer hem.. =) ska bli intressant.. tror säkert de funkar, får bara inte ge sig =) tack igen!

• nelli08

Jag började vänja min dotter vid att sova i eget rum när hon var 2 månader gammal.
    De första nätterna sov jag hos henne för att hon skulle bli trygg i själva rummet.
    Gjorde detta tidigt för att slippa just det du säger.. börjar vänja vid något annat som de varit vana vid i 3 år.
    Flickan e 2 år nu & sover fortfarande lika bra i sitt rum, sover hela nätterna sen hon var 3 månader gammal. Lägger sig 19-19:30 om kvällarna & vaknade mellan 7-10 dagen efter..beroende på om hon ska till dagis eller ej.
    Detta tipset är för sent att ge dig, men kanske för andra.

• N1an

Sätt in en stol i rummet. Sitt där ett par dagar.  Flytta sedan stolen några cm varje dag. Till slut sitter du utanför dörren några dagar. Fungderade för oss. Men vi lätt det ta tid. Det tog nog närmre en månad. Kanske hade fungerat snabbare. Men vi ville inte chansa.

Svar på tråden Hur få en snart 3:åring att somna själv i sitt rum?