• k girl

Varför ser man på sina barn som något som måste bekämpas?

Jag blir helt ärligt talat väldigt förskräckt över den syn på barn, som tyvärr rätt regelbundet poppar upp både här på FL och ute i "verkligheten". Barn är något som ska bekämpas, fostras till underkastelse. Det börjar redan när de är ett par veckor gamla och fortsätter upp i åldrarna:

- Några veckor gammal bebis lämnas att sova ensam i egen säng och tas inte upp från golvet om den gnäller eller börjar gråta. Den ska lära sig att man inte kan bli upplockad så fort man vill.

- Halvårsgammal bebis vill inte ligga på skötbordet. Men det är bara att lära sig att det finns saker man MÅSTE göra! Alltså är det bara att nöta, hålla fast och insistera på att ungen lär sig att ligga stilla på skötbordet!

- Barn ska äta det som serveras, punkt slut. De är ouppfostrade om de inte äter och duger det inte får de gå hungriga.

- Fobiker för att tvätta håret SKA lära sig att detta är något man MÅSTE göra och våldas att duscha en gång i veckan.

- Istället för att göra sitt hem barnvänligt ska barnets naturliga nyfikenhet stävjas och hemmet blir en bostad fylld med "ajabaja" och "nejnej".

Alltså, jag hade hoppats att den här typen av auktoritär uppfostran dog med min morfar (född på 1880-talet). Varför ser man på barn som någonting som ska domineras till underkastelse - för det är ju det ni gör, ni som ska "lära" era barn att man "måste". Varför jobba mot sina barn istället för med dem? Notera att detta inte innebär brist på uppfostran eller att de inte får lära sig betydelsen av ett NEJ, bara ett annat sätt att se på sina barn och att spara det där NEJET tills dess att det verkligen behövs - det är ett nödvändigt ont att borsta tänderna, men man kan försöka göra det till en rolig stund. Det är ett nödvändigt ont att åka bil, men man kan göra pauser för att göra det så trevligt för alla inblandade som möjligt. Man ska inte behöva laga fem olika maträtter, men man kan erbjuda en kvällsmacka så att barnet inte ska behöva lägga sig hungrig, osv.

Så förklara för mig: ni som förespråkar den här typen av auktoritär uppfostran, varför ser ni på era barn som individer som måste underkastas er (med milt våld om nödvändigt), vars protester och ogillande ni ger fullaste fan i, som något som måste bekämpas? Varför göra ens relation till sina barn till en ständig kamp där någon måste vinna och - följdaktigen - någon måste förlora?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 10:45
    Jag ska förtydliga exemplen. Det handlar inte om att vara utan regler utan hur man ser på och bemöter barn!

"Är man tio månader gammal SKA man sitta på pottan och inte använda blöja!". Jag tycker att man gott kan erbjuda pottan som ett alternativ, men är barnet inte redo för pottan så är det inte.

"Ät upp. Gör du inte det får du gå hungrig!" Att svälta sina barn ser jag som en mild form av misshandel. Man behöver inte servera fem rätter för att ens barn inte ska behöva gå hungriga. Man behöver inte ens erbjuda en macka som alternativ till måltiden, men kanske för att stilla hungern innan man går och lägger sig.

"Min son är jättebråkig på skötbordet. Men jag tvingar honom att ligga där för han SKA lära sig att på skötbordet ska man ligga stilla!" Alltså, jag har själv en kille som inte ligger stilla på skötbordet. Skulle jag tvinga ner honom skulle jag a) antagligen göra illa honom, och b) göra våld på honom. Självklart, han måste byta blöja, men jag låter honom vända sig på mage och pilla på något, jag använder byxblöjor för att underlätta etc.

"Barn blir bortskämda om man plockar upp dem vid minsta pip. Det ska lära sig att man inte alltid får som man vill!" (sagt om månadasgammal bebis). Och ja, dit reäknar jag också att låta sitt barn skrika sig till sömns för att det ska lära sig att sova själv.

"Ja, barnet måste ju duscha och lära sig att det inte är farligt, så vi tvångsduschar henne en gång i veckan" (istället för att närma sig duschandet på ett mer psykologiskt sätt, lärande genom lek etc).

• Svar på tråden Varför ser man på sina barn som något som måste bekämpas?
  • Vissla
    - Några veckor gammal bebis lämnas att sova ensam i egen säng och tas inte upp från golvet om den gnäller eller börjar gråta. Den ska lära sig att man inte kan bli upplockad så fort man vill.
    bebis måste lära sig att mamma/pappa alltid finns till hands när man är ledsen

- Halvårsgammal bebis vill inte ligga på skötbordet. Men det är bara att lära sig att det finns saker man MÅSTE göra! Alltså är det bara att nöta, hålla fast och insistera på att ungen lär sig att ligga stilla på skötbordet!
    kan väl byta blöja i soffan?

- Barn ska äta det som serveras, punkt slut. De är ouppfostrade om de inte äter och duger det inte får de gå hungriga.
    ja så funkar det i skola och på dagfis men äts inte lunchen så kan dom få extra god kvällsmat så att dom äter då iaf

- Fobiker för att tvätta håret SKA lära sig att detta är något man MÅSTE göra och våldas att duscha en gång i veckan.
    ja det är lite väl ohygiensikt att aldrig tvätta håret men man kan ju göra det till en kul grej ex: om mamma får tvätta ditt hår får du en guld stjärna på ditt duschpapper o när du fått si o så många stjärnor så kan vi göra de eller de

- Istället för att göra sitt hem barnvänligt ska barnets naturliga nyfikenhet stävjas och hemmet blir en bostad fylld med "ajabaja" och "nejnej".
    ajabaja o nejnej funkar hos farmor men inte hemma då blir man ju gråhårig
  • Melly

TS vad bra du skrev Jag håller sååå mycket med dig. Ofta här på FL så är det som att komma 50  år tillbaks i tiden i synen på barns behov.

Det är som att folk tror att det måste vara en maktkamp mellan barnet och föräldrarna. Som att barnet bara är ute efter att få bestämma och föräldrarna måste ta kommandot ifrån dag 1 och styra barnet stenhårt.

Men att små barn har ju inte ens nån egen vilja. Det är inte att dom inte VILL sova ensamna tex utan det är att dom har BEHOV utav närhet för att bli trygga. Det är inte att dom inte VILL äta upp maten utan det är att dom har BEHOV utav att få mat som dom tycker om i lagom mängd och när dom faktiskt är hungriga och inte för att föräldrarna tycker att det är dags för dom att äta.

Det är inte att dom VILL pilla på alla grejer därhemma utan det är att dom har BEHOV utav att få upptäcka och undersöka sin omgivning. Det är inte att dom VILL bråka utan det är att dom inte har nån impulskontroll och deras hjärnor är inte mogna för att förutse efekterna av det dom gör.

Tyvärr är det för många som inte verkar ha nån aning om barnpsykologi och barns utveckling.

• Blossi

Tummen upp! Bra ts! 

Brist på information skapar spekulation
  • Machapuchare

Får samma känsla som du TS när jag läser vissa inlägg här på FL. Får mkt negativa associationer när folk pratar om "trots", skämspallar, sovmetoder och annat som verkar modernt bland auktoritetstänkande föräldrar.
    Föredrar Juul och Lars H Gustfssons tankesätt.

• Gunnell

Håller också med - så klart!

Det är helt galet hur många föräldrar håller på! Vill dom ens ha barn? Är det inte bättre att de skaffar en robot? Sitter och kvider när min mans brorsdotter på två år sitter gråtandes och ropar efter pappa/mamma instängd i en spjälsäng - och ingen kommer! Hon ska lära sig att somna själv! Till slut ger hon upp och somnar. Tänk så hemskt att inte kunna ta sig någonstans, det är mörkt och du är instängd! Tror folk att barn inte har några känslor? Tänk att somna ledsen och rädd varje natt. Dom tycker att hon är besvärlig som inte vill gå och lägga sig dessutom! Konstigt!?

• CK82

Jag håller med dig...delvis....en del saker tycker jag barn ska lära sig att "så här är det"

tex. att man byter blöja på ett skötbord eller att man inte alltid kan få den maten man älskar men att dte går bra att äta ändå- annars lär de sig tex. aldrig att äta mer än tex 3olika rätter eller så tror de att alla alltid ska gå dem till mötes och så är det ju inte!

• Gunnell
    CK82 skrev 2010-10-04 19:45:11 följande:

Jag håller med dig...delvis....en del saker tycker jag barn ska lära sig att "så här är det"

tex. att man byter blöja på ett skötbord eller att man inte alltid kan få den maten man älskar men att dte går bra att äta ändå- annars lär de sig tex. aldrig att äta mer än tex 3olika rätter eller så tror de att alla alltid ska gå dem till mötes och så är det ju inte!

Nä, det behöver ju inte vara maten man älskar - men att laga mat som barnen verkligen inte tycker om "bara för att dom ska lära sig" är ju bara knäppt :) Man respekterar ju vuxna som inte tycker om viss mat, du skulle ju inte laga något du själv tycker riktigt illa om för att du ska "lära dig" att inte alltid få som du vill :) 
  • Bonanza

Jag håller med. Det är så sorgligt att folk ser på sitt föräldraskap som en never ending maktkamp. Hur kul kan man ha med sina barn om man hela tiden ser dem som ett problem?

• Hervor 1

Håller med och tycker att "boten" är så himla enkel egentligen: Behandla barnen med lika mycket respekt som du behandlar andra vuxna (varför skall det vara så jäkla svårt för en del?!)

• CK82
    Gunnell skrev 2010-10-04 19:49:40 följande:
    Nä, det behöver ju inte vara maten man älskar - men att laga mat som barnen verkligen inte tycker om "bara för att dom ska lära sig" är ju bara knäppt :) Man respekterar ju vuxna som inte tycker om viss mat, du skulle ju inte laga något du själv tycker riktigt illa om för att du ska "lära dig" att inte alltid få som du vill :) 
    Jo men absolut! Man ger dem ju sånt som ändå är mat som man bör tycka om så att säga!
    Och att respektera sina barn så som man respekterar vuxna är väl en bra regel?
    Så som jag vill att barnen ska behandla mig, så behandlar jag dem!
Svar på tråden Varför ser man på sina barn som något som måste bekämpas?