Inlägg från: Kokomo |Visa alla inlägg
  • Kokomo

Står era barn i bostadskö?

Busbellan skrev 2010-10-04 15:55:30 följande:
    Nej, här står inga barn i bostadskö
    Behövs inte här eftersom det är relativt lätt att få tag på en lägenhet sen när man vill ha en.
    Här kostar det inget att stå i kö heller
    Bra att det är lätt att få tag på lägenhet där ni bor. Dock kan man ju tänka på att det inte är säkert att barnen vill bo kvar på uppväxtorten hela livet. Glad
  • Kokomo
    Dr Mupp skrev 2010-10-04 16:08:31 följande:
    Ska man ställa dem i bostadskö i alla de städer de kan tänkas vilja flytta till?
    Man gör väl som man vill givetvis. Ville bara påpeka att det är ju rätt ofta som barn flyttar från platsen de växt upp på. Jag har kompisar vars föräldrar ställde dem i ett par tre bostadsköer i de städer där det är svårast att få tag på lägenhet. Det visade sig vara väldigt smidigt för dem när det var dags att flytta hemifrån. Själv harvade jag runt i andrahands-karusellen i evigheter efter att jag flyttat hemifrån.
  • Kokomo
    Busbellan skrev 2010-10-04 16:15:32 följande:
    Nej, men man kan ju knappast ställa i bostadskö i alla städer i Sverige (eller kanske världen)
    Nej, det verkar ju lite onödigt minst sagt.
  • Kokomo
    Dr Mupp skrev 2010-10-04 16:25:19 följande:
    Och jag kunde få egen bostad direkt precis som mina syskon. Vi bor i en stad med bra tillgång på små billiga lägenheter. Enda som det är kö på är större lägenheter i bra område. För oss innebar det att vi fick vänta 1,5 år på att få vår radhusfyra i kanonområde. Hade vi velat ha en fyra eller femma i gettot hade vi kunnat flytta in nästa dag.
    Vad bra! Dock är ju tyvärr inte bostadssituationen lika bra i alla städer.
  • Kokomo
    Desiree1988 skrev 2010-10-04 21:56:27 följande:
    Nej verkligen inte! Mina barn ska aldrig behöva flytta till en hyresrätt.

Att bospara för att barnet/barnen ska kunna köpa en bostadsrätt när de flyttar hemifrån är dock ett mycket bra initiativ, det gör vi :)
    Vad menar du med "ska aldrig behöva flytta till en hyresrätt"?
  • Kokomo
    vittra skrev 2010-10-04 22:18:26 följande:
    Jag har bott i 6 olika städer runt om i Sverige sen jag flyttade från min uppväxtort. Har kunnat få lägenhet utan problem, i de städerna behöver man inte köa i 20 år för att få boende...

Och nej, vi har inte ställt några barn i bostadskö, det finns inget sånt här.
    Alright, vad bra! Men jag antar att det inte kommer som en nyhet för dig att det i vissa andra städer är svårt att få tag på boende?
  • Kokomo
    vittra skrev 2010-10-05 08:34:45 följande:
    Och skulle de nu mot förmodan vilja bo i en sådan miljö, så då får de väl gå samma väg som alla andra vanliga dödliga...
    Dvs bo i andra hands-lägeheter i flera år och ha en väldigt osäker bostadssituation? Ja det är väl något alla önskar sina barn.
  • Kokomo
    Matillin skrev 2010-10-05 09:28:59 följande:
    Nej om man bor i en håla så förstår jag absolut att man känner så.
    Själv är jag från en småstad och har bott i göteborg och nu i stockholms län sen 8 år tillbaka, och stormtrivs.
    För mig finns det ingen annan stad i sverige där jag hellre vill bo och jag önskar att mina barn vill bo kvar här sen när dom är stora.
    Här finns alla möjligheter att utvecklas både personligen och i karriären och jag vill gärna inte skiljas från dom sen heller
    Fast utvecklas man inte väldigt som person just av att flytta? Att hamna i ett nytt sammanhang med nya människor där inte allt är som det alltid varit sedan man var liten. Detta alltså oavsett om man flyttar från Orsa eller från Stockholm. Det tycker jag iallafall.
  • Kokomo
    vittra skrev 2010-10-05 09:36:49 följande:
    Du har en mycket negativ syn på normalt boende. Men så är du kanske stockholmare själv också? Känner ingen som stått i kö i sthlm sedan de föddes men de har fått bra boenden där ändå, mycket märkligt...
    Jag är född i en småstad, har flyttat runt mycket i Sverige och bor nu i Stockholm. Jag har inte sagt att man behöver ha stått i kö sedan födseln för att få boende, men att det tar några år att få ett hyreskontrakt i förstahand via Stockholms stads bostadskö kan ingen neka till. Jag har många vänner som flyttar runt runt och sover hos släkt och vänner mellan varven och som säkert hade varit glada om de kunnat slippa det.
  • Kokomo
    Matillin skrev 2010-10-05 09:40:56 följande:
    Jo det tycker jag nog att man gör.
    Utvecklas gör man också av att resa vilket jag hoppas att mina barn kommer få möjlighet till att göra.
    Men det betyder ju inte att man inte kan utvecklas om man bor kvar i samma stad, speciellt inte en så pass stor stad som sthlm.
    Här räcker det med att man flyttar från en tunnelbanestation till en annan för att möta 10000-tals nya människor
    Närå men staden är så stor så det är ju knappast så att man inte möter nya människor under sin livstid eller hamnar i nya situationer via studier, karriärval eller vänkretsar.
    Jo, jag håller med. Men just den erfarenheten att flytta är ju svår att få på annat sätt. Att flytta till en annan tunnelbanestation är på intet sätt samma sak då man utan problem kan leva samma liv som man gjort förut just pga tunnelbanan...
    Detta är f.ö en diskussion som jag och min sambo har rätt ofta. Han är född och uppvuxen i Sthlm och jag har bott på 9 olika orter i mitt liv. Han ser inte alls nyttan av att flytta on man alltid trivts, men så har han ju också alltid beställt samma pizza i hela sitt liv för "den är ju god". Pfftt, vanemänniskor allktså. Men nu är jag visst lite OT.
Svar på tråden Står era barn i bostadskö?