Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

Står era barn i bostadskö?

Kokomo skrev 2010-10-04 16:15:30 följande:
    Man gör väl som man vill givetvis. Ville bara påpeka att det är ju rätt ofta som barn flyttar från platsen de växt upp på. Jag har kompisar vars föräldrar ställde dem i ett par tre bostadsköer i de städer där det är svårast att få tag på lägenhet. Det visade sig vara väldigt smidigt för dem när det var dags att flytta hemifrån. Själv harvade jag runt i andrahands-karusellen i evigheter efter att jag flyttat hemifrån.
    Jag har bott i 6 olika städer runt om i Sverige sen jag flyttade från min uppväxtort. Har kunnat få lägenhet utan problem, i de städerna behöver man inte köa i 20 år för att få boende...

Och nej, vi har inte ställt några barn i bostadskö, det finns inget sånt här.
  • vittra
    Bonanza skrev 2010-10-04 22:02:05 följande:
    Det går väl inte att ställa barn i bostadsköer, man måste väl vara 18 år?

Vi funderar på att ställa oss/barnen i de stora studentstäderna; umeå, stockholm, lund, göteborg etc

Bostadssituationen i staden man bor i är väl irrelevant? Vem vill att ens unge ska bli en looser som bor kvar i samma stad hela livet?
    I umeå behöver man inte köa för att få boende, i princip halva min släkt bor numera där och hade aldrig några problem med boende när de flyttade dit.
  • vittra
    Kokomo skrev 2010-10-04 22:24:10 följande:
    Alright, vad bra! Men jag antar att det inte kommer som en nyhet för dig att det i vissa andra städer är svårt att få tag på boende?
    Nej jag har hört talas om det, personligen börjar jag dock undra om det intre bara handlar om att folk är kräsna? Hur som helst,  jag lär ju knappast förutsätta att mina barn kommer bli 08-or när de blir stora!
    Och skulle de nu mot förmodan vilja bo i en sådan miljö, så då får de väl gå samma väg som alla andra vanliga dödliga...
  • vittra
    Kokomo skrev 2010-10-05 08:53:58 följande:
    Dvs bo i andra hands-lägeheter i flera år och ha en väldigt osäker bostadssituation? Ja det är väl något alla önskar sina barn.
    Du har en mycket negativ syn på normalt boende. Men så är du kanske stockholmare själv också? Känner ingen som stått i kö i sthlm sedan de föddes men de har fått bra boenden där ändå, mycket märkligt...
  • vittra
    La Lola skrev 2010-10-05 09:24:05 följande:
    Om man ser din boendeort som en håla själv....varför bor man då kvar undrar jag?
  • vittra
    Matillin skrev 2010-10-05 09:58:47 följande:
    Vittra
    Vad skulle vara märkligt med att folk lyckas få bostad här ändå?
    Jag lyckades också få bostad här, först andrahandsboende och sen en bostadrätt tack vare mina föräldrar.
    Men eftersom jag har bott här i 8 år och nu går i skola med en massa folk i 20 års åldern så kan jag berätta för dig att verkligheten är den att det är SKITsvårt att få ett förstahandskontrakt här för unga, eller en bostad över huvud taget.
    Många av dom i min klass är runt 22-23 år och bor fortfarande hemma och kommer göra några år till.
    Många hyr rum i villor eller lägenheter eller är inneboende hos andra.
    Studentbostäder är även det långa köer till.
    Detta är då också inbodda sthlmare vi talar om inte bara folk som flyttat utifrån hit.
    Hur man kan bo i sthlm och inte sätta sina barn i bostadskö om det nu inte är så att man har en massa pengar är för mig en gåta?
    Nu bor ju inte jag i Sthlm och har aldrig gjort, och hoppas väl iofs att mina barn kommer flytta till trevligare städer än så Men ja det kanske känns viktigare att ställa i kö om man faktiskt bor där själv, men vi som bor i Norrland och trivs i Norrland har ju knappast en tanke att köa för bostad i storstäderna för att någon eventuellt kommer flytta dit någon gång under sitt liv. Det känns liksom aningens långsökt. Här är det Umeå (eller Sundsvall) som gäller om man ska studera. Typ. I princip alla jag känner från min uppväxtort som börjat plugga har hamnat i Umeå. Själv pluggade jag i Linköping. Kanonbra universitetsstad. Och det finns lägenheter Ska man se till bästa universitet så är det väl dock Lund som gäller? Jag vill ju givetvis att mina barn ska läsa på den skola som ger bäst förutsättningar...
Svar på tråden Står era barn i bostadskö?