Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Står era barn i bostadskö?

Ja vi har ställt dom i skb bostadskö från det att dom var bebisar. Man får betala lite varje år men det är det förhoppningsvis värt. Vi står själva i sthlms bostadskö trots att vi bor i villa. Kan vara bra inför framtiden. Jag hoppas verkligen att dom vill bo kvar i Sthlm när dom blir stora och då underlättar det att dom har en bostad

• Matillin
    TwistedSister skrev 2010-10-05 00:18:02 följande:
    Haha är ni kloka eller? Står i köer och betalar avgifter varje år för att era barn ska slippa köa sen som alla andra. Kanske kan man lägga lite energi på att påverka politiker så att ALLA kan få någonstans att bo i framtiden. Eller? Nä just det huvudsaken att man räddar sig själv sen kan det gott gå åt helvete för alla andra, det drabbar inte mig. 
    Bara att kön råkar bli hundrafemtielva år lång när alla har ställt sina nyfödda bebisar i den! 
    Hm hur tänker du nu?
    Hur skulle kön bli längre om man ställer barnet där när det är 1 år jämfört med när det är 18 år?
    Jag ska ju inte ha någon lägenhet dom första 18 åren i kön så jag tar inte upp någon plats för någon av dom som vill ha lägenhet nu?
    Om alla väntade tills deras barn var 18 år i stället skuille samma mängd tävla om lägenheter i alla fall.
    Skillnaden skulle bli att mina barn måste vänta tills dom är 36 år med att få en lägenhet om jag ställde dom i kön så sent
    Det är smart att ställa sina barn i kö som små redan eftersom det är skitsvårt att få en lägenhet i den här staden.
    Sen om det finns många eller få lägenheter kan jag tyvärr inte göra ett skit åt tyvärr.
    Eller har du några förslag på hur vi kan påverka politikerna, för jag hör jättegärna dina förslag

Det är förresten fritt fram för alla att ställa sig eller sina barn i kö så på vilket sätt skulle det vara orättvist?
    Alla har råd att betala den lilla köavgift det handlar om.
    Puls skrev 2010-10-04 22:25:39 följande:
    Jag trodde också det var åldersgräns på bostadskön.
    Annars hade jag ställt dottern i den för länge sen.
    Nån som vet hur det funkar i Stockholms bostadskö?
    Det är tyvärr 18-års gräns i sthlms stads bostadskö.
    Men man kan ställa dom i privata bolag som skb eller hsb om man vill.
  • Matillin
    Bonanza skrev 2010-10-05 09:18:11 följande:
    Är det konstigt att man vill att ens barn ska göra något av sitt liv och inte bara bo kvar i samma håla de växte upp i? Jag förutsätter att mina barn ska plugga vidare på högskola eller universitet, och jag förutsätter att de har så pass mycket äventyrslusta att de flyttar ifrån den universitetsstad vi bor i.

Det är väl inte märkligt?
    Nej om man bor i en håla så förstår jag absolut att man känner så.
    Själv är jag från en småstad och har bott i göteborg och nu i stockholms län sen 8 år tillbaka, och stormtrivs.
    För mig finns det ingen annan stad i sverige där jag hellre vill bo och jag önskar att mina barn vill bo kvar här sen när dom är stora.
    Här finns alla möjligheter att utvecklas både personligen och i karriären och jag vill gärna inte skiljas från dom sen heller
  • Matillin
    viseversa skrev 2010-10-05 09:26:58 följande:
    Japp dom står i skb båda två. men chansen att dom får lägenhet är minimal då det står alldeles för många i kö med tanke på hur många lägenheter som finns. Jag står också i skb sen jag var en månad gammal och får lägenheter iallafall=)
    Fast efter 20 år i kö borde man ju kunna få en bra lägenhet i närforort strax utanför tullarna i alla fall?
    Eller det kanske man inte kan?
  • Matillin
    Kokomo skrev 2010-10-05 09:32:18 följande:
    Fast utvecklas man inte väldigt som person just av att flytta? Att hamna i ett nytt sammanhang med nya människor där inte allt är som det alltid varit sedan man var liten. Detta alltså oavsett om man flyttar från Orsa eller från Stockholm. Det tycker jag iallafall.
    Jo det tycker jag nog att man gör.
    Utvecklas gör man också av att resa vilket jag hoppas att mina barn kommer få möjlighet till att göra.
    Men det betyder ju inte att man inte kan utvecklas om man bor kvar i samma stad, speciellt inte en så pass stor stad som sthlm.
    Här räcker det med att man flyttar från en tunnelbanestation till en annan för att möta 10000-tals nya människor
    Närå men staden är så stor så det är ju knappast så att man inte möter nya människor under sin livstid eller hamnar i nya situationer via studier, karriärval eller vänkretsar.
  • Matillin
    Bonanza skrev 2010-10-05 09:38:21 följande:
    Matillin skrev 2010-10-05 09:28:59 följande:
    Nej om man bor i en håla så förstår jag absolut att man känner så.
    Själv är jag från en småstad och har bott i göteborg och nu i stockholms län sen 8 år tillbaka, och stormtrivs.
    För mig finns det ingen annan stad i sverige där jag hellre vill bo och jag önskar att mina barn vill bo kvar här sen när dom är stora.
    Här finns alla möjligheter att utvecklas både personligen och i karriären och jag vill gärna inte skiljas från dom sen heller
    Det är bara i hålor det "inte är något problem" att få en bostad. Jag bor inte i en håla, jag bor i en universitetsstad. Men hoppas ändå att barnen flyttar härifrån när de ska studera vidare.
    Varför då?
  • Matillin
    viseversa skrev 2010-10-05 09:34:20 följande:
    Tvivlar på det tyvärr=(. På skb sa dom tom att dom absolut inte kan garantera en bostad ens i förorterna till mina barn.
    Låter ju inte bra, ska nog ta och ringa skb jag med och höra mig för.
  • Matillin
    Kokomo skrev 2010-10-05 09:46:35 följande:
    Jo, jag håller med. Men just den erfarenheten att flytta är ju svår att få på annat sätt. Att flytta till en annan tunnelbanestation är på intet sätt samma sak då man utan problem kan leva samma liv som man gjort förut just pga tunnelbanan...
    Detta är f.ö en diskussion som jag och min sambo har rätt ofta. Han är född och uppvuxen i Sthlm och jag har bott på 9 olika orter i mitt liv. Han ser inte alls nyttan av att flytta on man alltid trivts, men så har han ju också alltid beställt samma pizza i hela sitt liv för "den är ju god". Pfftt, vanemänniskor allktså. Men nu är jag visst lite OT.
    Haha, ja han låter verkligen som en vanemänniska där med pizzan
    Jag ser väl inte heller syftet med att flytta om man trivs.
    Vill man inte flytta så kan man ju lika gärna bo kvar även om det kanske vore nyttigt för vissa att röra på sig och se något annat
  • Matillin

Vittra
    Vad skulle vara märkligt med att folk lyckas få bostad här ändå?
    Jag lyckades också få bostad här, först andrahandsboende och sen en bostadrätt tack vare mina föräldrar.
    Men eftersom jag har bott här i 8 år och nu går i skola med en massa folk i 20 års åldern så kan jag berätta för dig att verkligheten är den att det är SKITsvårt att få ett förstahandskontrakt här för unga, eller en bostad över huvud taget.
    Många av dom i min klass är runt 22-23 år och bor fortfarande hemma och kommer göra några år till.
    Många hyr rum i villor eller lägenheter eller är inneboende hos andra.
    Studentbostäder är även det långa köer till.
    Detta är då också inbodda sthlmare vi talar om inte bara folk som flyttat utifrån hit.
    Hur man kan bo i sthlm och inte sätta sina barn i bostadskö om det nu inte är så att man har en massa pengar är för mig en gåta?

• Matillin
    Bonanza skrev 2010-10-05 10:03:11 följande:
    För att jag tror att det är nyttigt.
    Jo det tror jag med, men jag tror inte att det är en nödvändighet, speciellt inte om man trivs i staden där man bor.
    Risken är ju rätt stor också att barnen inte kommer tillbaka till sin hemstad igen sen när dom väl flyttat.
  • Matillin
    Bonanza skrev 2010-10-05 10:13:39 följande:
    Ser det inte som någon större risk? Eller vad det negativa skulle vara med det, menar jag.
    För mig skulle det kännas jättejobbigt tror jag om mina barn och eventuella barnbarn bodde 50 mil ifrån mig när dom blir vuxna.
    vittra skrev 2010-10-05 10:14:40 följande:
    Nu bor ju inte jag i Sthlm och har aldrig gjort, och hoppas väl iofs att mina barn kommer flytta till trevligare städer än så Men ja det kanske känns viktigare att ställa i kö om man faktiskt bor där själv, men vi som bor i Norrland och trivs i Norrland har ju knappast en tanke att köa för bostad i storstäderna för att någon eventuellt kommer flytta dit någon gång under sitt liv. Det känns liksom aningens långsökt. Här är det Umeå (eller Sundsvall) som gäller om man ska studera. Typ. I princip alla jag känner från min uppväxtort som börjat plugga har hamnat i Umeå. Själv pluggade jag i Linköping. Kanonbra universitetsstad. Och det finns lägenheter Ska man se till bästa universitet så är det väl dock Lund som gäller? Jag vill ju givetvis att mina barn ska läsa på den skola som ger bäst förutsättningar...
    Nej jag tycker absolut inte att man ska behöva ställa sig i alla bostadsköer i landet utifall att.
    Men många som växer upp i sthlm bor kvar här resten av livet så att ställa barnen i en bostadskö med tanke på den gräsliga bostadsbristen känns mer eller mindre som ett måste för oss.
    Jag hoppas att mina barn kommer studera något år efter gymnasiet och har dom ingen bostad då så lär man väl få ha dom boende hemma tills dom fyller 25 år i värsta fall

Vet inte vilken skola som anses "bäst" i sverige men tror att karolinska universitetet i södra sthlm låg högst på listan över universitet i sverige?
    Uppsala universitet, handelhögskolan i sthlm och stockholms universitet är väl också välansedda universitet tror ja?
    Ot men skulle vara intressan att veta hur listan över svenska universitet ser ut?
    Chalmers i gbg lär väl ligga bra till också?
  • Matillin

Vittra

Hittade listan över bästa universitet i världen.
    1:a plats Harvard
    43 - Karolinska institutet
    89 - Lund
    129 - Sthlm universitet
    147- Uppsala universitet
    193 - KTH
    199 - Sveriges lantbruksuniversitet

Så det verkar ändå som att bortsett från Lund så ligger dom 6 bästa svenska universiteten i Sthlm/Uppsala området.
    Lund låg tydligen etta förra året så du hade rätt i att dom var en av dom bästa
    Kan nog känna mig säker på att mina döttrar kommer få den bästa utbildningen om dom bor kvar här i stan

• Matillin
    lightfish skrev 2010-10-05 14:22:49 följande:
    Ang. sidospåret att man köper en BR när man är färdigutbildad... Varför då? Vi bor i en stor hyres 3:a nu, skulle vi köpa en liknande BR skulle vi landa på 4-5 miljoner i inköp vilket troligen ger en månadskostnad på det dubbla mot vad vi har nu. Det är en stor trygghet att ha en hyresrätt i och med att vi inte behöver fundera lika mycket när det gäller ränta osv .
    Det finns för och nackdelar med bostadsrätt och hyresrätt.
    Den stora fördelen med att köpa bostadsrätt är att om du bor på rätt ort, tex sthlms län, så kommer den där bostadrätten eller villan troligtvis generera några miljoner på bankontot den dagen du bestämmer dig för att sälja.
    Risken är rätt liten att du har möjlighet att spara ihop flera miljoner när du bor i hyresrätt.
    Fördelen med hyresrätten är att du vet vilken kostnad du har och att kostnaden för bostaden sällan blir lika hög som när du äger ditt boende.
    Men du gör då heller ingen vinst.

Vi planerar att äga vårat boende tills den dagen vi närmar oss pensionen.
    Vi står båda i bostadsköer så eventuellt kan vi då sälja vårat boende med många miljoner i vinst.
    Antingen då utnyttja våran långa kötid och få en skaplig hyresrätt i innerstan eller köpa oss ett billigare hus utanför stan, kanske i norrtälje tex och ändå ha mycket pengar på banken att resa och leva gott på.
    Pensionen lär ju inte vara speciellt hög för någon av oss så pengar på banken lär behövas om man vill leva gott
Svar på tråden Står era barn i bostadskö?