Inlägg från: Alfonsina |Visa alla inlägg
  • Alfonsina

Står era barn i bostadskö?

Jag tänker som så att pluggar man till ett bra jobb som ger en vettig lön så har man istället råd att köpa sig en BR. Förstår inte alls varför man skulle vilja bo i hyresrätt och bara betala till någon annan?

Alla mina kompisar som flyttat till Sthlm har köpt sig en BR, inte bor i de i andra hand och liknande. Ja, även de som är uppvuxna i Sthlm bor i BR.

• Alfonsina
    Alcaviola skrev 2010-10-05 13:14:07 följande:
    Det vill man ju att barnen ska göra, utbilda sig till ett bra jobb givetvis. Men många kanske vill flytta hemifrån lite tidigare en så och då kan det ju va bra att ha stått i kö för att få bostad snabbare! :)
    Varför skulle de behöva flytta hemifrån innan 19 års ålder? Då är de ju inte ens klara med gymnasiet?
    Kokomo skrev 2010-10-05 13:13:09 följande:
    Ja det vore ju härligt om livet alltid blev som man tänkt sig.

/Pluggat 12 terminer and counting. Underbetalt jobb och ingen egen bostadsrätt i sikte.
    Hmm, kanske skulle ha pluggat till något annat? Hoppas att det löser sig!
  • Alfonsina
    Kokomo skrev 2010-10-05 13:21:26 följande:
    Vadå innan 19 års ålder? Alcaviola menar att de flyttar hemifrån efter studenten, medan de pluggar på universitet. Då har de allra flesta inte råd att bo i bostadsrätt.

Ja, det borde jag kanske. Inte så lätt att veta på förhand dock. Jag trodde en samhällsvetenskaplig utbildning var bred nog för att ge mig jobb. Så kan det gå. Det jag vill säga är att det är väldigt lätt att säga att bara man pluggar så får man pengar nog att köpa sig en bostadrätt efteråt. Så är verkligen inte fallet för alla.
    Nej, jag tolkade hennes inlägg som det stod: "Men många kanske vill flytta hemifrån lite tidigare en så och då kan det ju va bra att ha stått i kö för att få bostad snabbare! :)" Tidigare än så betyder alltså innan studier i mina ögon.

Just studenter brukar landa på fötterna även om de inte har råd att köpa BR, annars får vi kanske hjälpa till med det. Och alla studier leder inte till höga löner, så naiv är jag inte. Men alla har ju ändå ett val inför studierna att välja en utbildning som gör det.
  • Alfonsina
    Kokomo skrev 2010-10-05 13:30:50 följande:
    I inlägg #79 förtydligar hon att hon menar flytta hemifrån innan de avslutat sin utbildning. Alltså, efter gymnasiet, före universitetet. Tycker det är ett rimligt påpekande av henne då det är i den svängen som de allra flesta fluttar hemifrån.
    Ah, sorry läste in det inlägget. Mitt svar blir dock samma som mitt tidigare.
  • Alfonsina
    Kokomo skrev 2010-10-05 13:42:05 följande:
    Hur menar du? Att det inte finns anledning att flytta hemifrån innan studierna är avklarade? Det finns många många som inte bor på en ort där det bedrivs högre studier vet du... Å kommer man direkt från gymnaiset har man knappast råd att köpa sig en bostadsrätt.
    Citerar mig själv:  "Just studenter brukar landa på fötterna även om de inte har råd att köpa BR, annars får vi kanske hjälpa till med det."

Har själv pluggat på annan ort så det skulle jag bara uppmuntra.
  • Alfonsina
    Kokomo skrev 2010-10-05 13:48:33 följande:
    Jo, men var menar du att de ska bo under åren de studerar och fram tills att de får ett jobb som eventuellt leder till att de kan köpa en bostadsrätt. Det var väl det Alcaviola menade. Under de åren så bor väl trots allt de allra föesta i hyresrätt. Även om det innebär att de "bara betalar till någon annan"
    Jag menar att vi som föräldrar då kan hjälpa till att köpa den där BR. Så gjorde mina föräldrar och så har många av mina kompisar också fått hjälp.
  • Alfonsina
    Kokomo skrev 2010-10-05 14:01:41 följande:
    Ja det är ju bra om man kan det. Men att "du inte förstår varför man skulle vilja bo i hyresrätt" är ju ganska larvigt skrivet eftersom alla inte har samma ekonomiska förutsättningar, oavsett om man pluggar akademiskt eller inte.
    Jag har själv bott i hyresrätt, i städer där det inte vara några problem att få en. Det betyder inte att det skulle vara något mål i sig för mig att bo i en. Och kommer inte heller tycka att det är det bästa alternativet till vårt barn, eller för vem som helst. Så då säger det sig självt att jag inte kommer att lägga pengar på ett mål som jag inte önskar nå. Hmm, kanske blev det rörigt nu?
  • Alfonsina
    Kokomo skrev 2010-10-05 14:08:32 följande:
    Även om det inte är ett mål i sig så ändrar det väl inte det faktum att många människor någon gång i livet (kanske främst när man just flyttat hemifrån) har behov av att bo i en HR. Då kan det vara klokt att ha lite ködagar, i mitt tycke. Så.
    Vi kanske ska sluta spamma tråden nu men jag är generellt emot att planera 20 år framåt i tiden oavsett vad det handlar om.
Svar på tråden Står era barn i bostadskö?