Inlägg från: Alcaviola |Visa alla inlägg
  • Alcaviola

Står era barn i bostadskö?

Hej. Hur har ni gjort, har ni ställt era barn i bostadsö och i så fall hur har ni gått till väga med det?

• Svar på tråden Står era barn i bostadskö?
  • Alcaviola

Kollade på den där SKB och de förmedlar 900 lägenheter om året, låter inte det lite?

• Alcaviola
    lightfish skrev 2010-10-04 10:58:02 följande:
    Genomsnittet är 900 enligt deras siffror ja. Men sen tillkommer ju gott om internbyten; vi har själva bytt vår 2:a på 58 kvm till en 3:a på 109 kvm i innerstan (i samma port till och med).
    Ok :)

Det verkar som att det för det mesta går till så att man betalar runt 1500 när man går med och en mindre summa
    varje år sen? Det finns inget man an stå i gratis tex? Ursäkta dumheten men jag har aldrig stått i nån själv. Min syrra har stått i nån sån kö som vuxen och fick lägenhet efter några år och jag var helt säker på att det var kostnadsfritt, måste fråga henne.. 
  • Alcaviola

Hmm ja det är väl skillnad på bospara och bara stå i kö..

• Alcaviola
    Alfonsina skrev 2010-10-05 13:09:27 följande:
    Jag tänker som så att pluggar man till ett bra jobb som ger en vettig lön så har man istället råd att köpa sig en BR. Förstår inte alls varför man skulle vilja bo i hyresrätt och bara betala till någon annan?

Alla mina kompisar som flyttat till Sthlm har köpt sig en BR, inte bor i de i andra hand och liknande. Ja, även de som är uppvuxna i Sthlm bor i BR.
    Det vill man ju att barnen ska göra, utbilda sig till ett bra jobb givetvis. Men många kanske vill flytta hemifrån lite tidigare en så och då kan det ju va bra att ha stått i kö för att få bostad snabbare! :)
  • Alcaviola

menar alltså lite tidigare än de har gått färdigt en ev utbildning.

• Alcaviola

Ja jag menade alltså att en del har brottom ut ur boet så fort de kan, typ efter gymnasiet. Själv flyttade jag hemifrån vid 19 så..  Det bästa är väl att bo hemma några år till, slippa ta onödiga lån om man pluggar eller spara lite pengar om man jobbar men så tänker ju inte alla när de är unga :)

• Alcaviola
    Kokomo skrev 2010-10-05 13:49:09 följande:
    Och då köpte du dig direkt en bostadsrätt när du flyttade eller?
    Haha nej det hade jag inte möjlighet till, det blev en hyresetta :) Dock inte via kö utan "kontakter"..
  • Alcaviola
    Alfonsina skrev 2010-10-05 14:12:37 följande:
    Vi kanske ska sluta spamma tråden nu men jag är generellt emot att planera 20 år framåt i tiden oavsett vad det handlar om.
    Så kan jag också tycka litegrann man vet ju inte hur saker blir. Skulle det gå att ställa sig i typ kommunal kö utan kostnad är det ju bara att ställa dem, men då verkar ju 18-årsgräns gälla.
    Morsan sa häromdan att en del ställer sina barn i kö till ålderdomshem redan när de är små, det låter ju hur deprimerande som helst.. :)
Svar på tråden Står era barn i bostadskö?