Inlägg från: Desiree1988 |Visa alla inlägg
  • Desiree1988

Står era barn i bostadskö?

Nej verkligen inte! Mina barn ska aldrig behöva flytta till en hyresrätt.

Att bospara för att barnet/barnen ska kunna köpa en bostadsrätt när de flyttar hemifrån är dock ett mycket bra initiativ, det gör vi :)

• Desiree1988
    Kokomo skrev 2010-10-04 21:58:32 följande:
    Vad menar du med "ska aldrig behöva flytta till en hyresrätt"?
    Jag menar endast att mitt/mina barn kommer att ha de ekonomiska förutsättningarna för att de ska kunna köpa en bostadsrätt, och inte behöva betala en massa hyra och inte kunna göra något med lägenheten eftersom de inte äger den.

Jag själv bodde i hyresrätt när jag var liten, sedan köpte mina föräldrar hus och när jag flyttade hemifrån flyttade jag och min dåvarande kille (nuvarande man) till en nyproducerad bostadsrätt. Sedan dess har vi bara köpt nyproducerade bostadsrätter + ett hus. Och jag skulle du aldrig kunna tänka mig att flytta till en hyresrätt igen.

Det går ju inte att säga så mycket annat än att de som bor i hyresrätter är fattiga. Förstå nu innebörden av fattiga rätt! Jag menar inte fattig som att man inte har några pengar att röra sig med, inte får lön, går på soc osv. För det finns hyresrätter som har en väldigt hög hyra.  Jag menar enbart att man faktiskt inte har något kapital, för om man haft det så skulle man betalat insatsen på en bostadsrätt istället. Och hade man haft väldigt mycket pengar så skulle man cashat en bostadsrätt!
  • Desiree1988
    lightfish skrev 2010-10-05 14:22:49 följande:
    Ang. sidospåret att man köper en BR när man är färdigutbildad... Varför då? Vi bor i en stor hyres 3:a nu, skulle vi köpa en liknande BR skulle vi landa på 4-5 miljoner i inköp vilket troligen ger en månadskostnad på det dubbla mot vad vi har nu. Det är en stor trygghet att ha en hyresrätt i och med att vi inte behöver fundera lika mycket när det gäller ränta osv .
    Definitivt, men bostadsrätten är i det fallet tryggheten. Det är bostadsrätten som banken har som trygghet när du tar lån. Jag själv anser att det är en väldigt stor trygghet, ekonomiskt, att bygga en form av plattform, där jag har mina pengar. Jag har amorteringsfria lån, men det betyder verkligen inte att jag inte betalar av något på dem, vissa månader betalar jag av 10 000 kr och andra 5 000, för att någon månad inte betala något alls. Och det är så underbart att se lånen minska, och veta att jag nu har ännu mer pengar. De är låsta, men det är en trygghet det med, för då spenderas de inte på något onödigt.

När man som familj bor i en hyresrätt och tjänar medelmåttigt, så blir det oftast ett par tusen över varje månad, men det finns inget bolån att betala av på vilket gör att pengarna ofta spenderas på något onödigt. Givetvis kan man månadsspara till semester, till sina barn osv, men att bygga en plattform, en ekomiskt trygghet i att köpa en lägenhet, det är ändå oslagbart.
Svar på tråden Står era barn i bostadskö?