lightfish skrev 2010-10-05 14:22:49 följande:
Ang. sidospåret att man köper en BR när man är färdigutbildad... Varför då? Vi bor i en stor hyres 3:a nu, skulle vi köpa en liknande BR skulle vi landa på 4-5 miljoner i inköp vilket troligen ger en månadskostnad på det dubbla mot vad vi har nu. Det är en stor trygghet att ha en hyresrätt i och med att vi inte behöver fundera lika mycket när det gäller ränta osv

.
Definitivt, men bostadsrätten är i det fallet tryggheten. Det är bostadsrätten som banken har som trygghet när du tar lån. Jag själv anser att det är en väldigt stor trygghet, ekonomiskt, att bygga en form av plattform, där jag har mina pengar. Jag har amorteringsfria lån, men det betyder verkligen inte att jag inte betalar av något på dem, vissa månader betalar jag av 10 000 kr och andra 5 000, för att någon månad inte betala något alls. Och det är så underbart att se lånen minska, och veta att jag nu har ännu mer pengar. De är låsta, men det är en trygghet det med, för då spenderas de inte på något onödigt.
När man som familj bor i en hyresrätt och tjänar medelmåttigt, så blir det oftast ett par tusen över varje månad, men det finns inget bolån att betala av på vilket gör att pengarna ofta spenderas på något onödigt. Givetvis kan man månadsspara till semester, till sina barn osv, men att bygga en plattform, en ekomiskt trygghet i att köpa en lägenhet, det är ändå oslagbart.