• Esther M

Religion vs Vanföreställningar

Vilken skillnad anser ni religiösa att det finns mellan religiös tro, som innefattar mirakel och övernaturliga element, och vanföreställningar, som innehåller kidnappningar med förövare från yttre rymden eller övertygelser om att vara en reinkarnation av Napoleon?

• Svar på tråden Religion vs Vanföreställningar
  • Toboas

Det enda jag kan komma fram till som innebär någon skillnad är antalet anhängare:

1 person som hävdar något sådan är knäpp.

10 personer är knäppa ELLER är med i en sekt.

100 personer har bildat en sekt.

1000 personer är en religion.

10.000 personer börjar göra anspråk på "sanningen" och ifrågasätter allmänt accepterad vetenskap.

• fruis

Det är skillnad på tro och vanföreställningar givetvis. Att vara övertygad om att man är Napoleon anses som en psykisk störning och kan inte klassas på samma sätt som att tro på tefat eller ett under. Det går nämligen att kontrollera ifall personen är Napoleon eller inte (eller tja, inte om man menar ur ett reinkarnationsperspektiv då men jag antar att det inte var så du menade.)

Däremot är det ingen större skillnad mellan att tro på tefat och att tro på någon religion.

• oOHalalOo

Rent generellt skulle jag säga att det beror på uppförande. En person som beter sig som alla andra, oavsett om personen är religiös eller inte, är vad vi kallar för 'normal'.  

En person som lider av vanföreställningar, beter sig inte på ett sätt som vi kallar och uppfattar som 'normalt', utan gör ting som går utanför normaliteten.

• Toboas
    oOHalalOo skrev 2010-10-04 17:11:09 följande:
    Rent generellt skulle jag säga att det beror på uppförande. En person som beter sig som alla andra, oavsett om personen är religiös eller inte, är vad vi kallar för 'normal'.  

En person som lider av vanföreställningar, beter sig inte på ett sätt som vi kallar och uppfattar som 'normalt', utan gör ting som går utanför normaliteten.
    Frågan är var man drar gränsen. Är det normalt att anse att man kommunicerar direkt med en person som man anser dog för 2000 år sedan?
  • Esther M
    Toboas skrev 2010-10-04 17:33:53 följande:
    Frågan är var man drar gränsen. Är det normalt att anse att man kommunicerar direkt med en person som man anser dog för 2000 år sedan?
    Nej, det är inte normalt. Det är inte heller vad jag anser höra till det normala att tro att ett övernaturligt väsen kan läsa tankar, vara allsmäktig men inte kunna förhindra människors agerande.
  • fruis

Lite härlig sovjetretorik på gång här hör jag. De spärrade in en del aktiva kristna på mentalsjukhus för att bli av med dem.

Så länge man klarar sin vardag, klarar att arbeta och mår bra finns egentligen ingen anledning att sjukförklara människor, eller?

• Esther M
    fruis skrev 2010-10-04 19:03:16 följande:

Lite härlig sovjetretorik på gång här hör jag. De spärrade in en del aktiva kristna på mentalsjukhus för att bli av med dem.

Så länge man klarar sin vardag, klarar att arbeta och mår bra finns egentligen ingen anledning att sjukförklara människor, eller?

Så fungerar det ju för alla som lider av sinnesförvirring, tillfällig eller permanent. Vi spärrar inte in någon.
  • fruis

Det är skillnad på människor som tror en viss sak men kan styra sig själva  och har kognitiv förmåga att reflektera över sitt eget beteende och på dem som inte kan styra sin "tro" eller sin vanföreställning. Det ena är sjukligt, det andra är det inte.

Jag känner hundratals kristna varav de allra flesta är fullt psykiskt friska och fullt funktionella människor med vanliga liv. På vilket sätt är man då sinnesförvirrad?

• Esther M
    fruis skrev 2010-10-04 19:12:42 följande:
    Det är skillnad på människor som tror en viss sak men kan styra sig själva  och har kognitiv förmåga att reflektera över sitt eget beteende och på dem som inte kan styra sin "tro" eller sin vanföreställning. Det ena är sjukligt, det andra är det inte.

Jag känner hundratals kristna varav de allra flesta är fullt psykiskt friska och fullt funktionella människor med vanliga liv. På vilket sätt är man då sinnesförvirrad?
    man tror sig kunna kommunicera med övernaturliga fenomen. precis som att tro sig blivit bortförd av utomjordingar. man kan fungera precis som andra människor men tror på saker som inte finns.
  • PortobelloRoad

Religion per definition är en strukturell tanke vilande på sociala grunder som skapar meningsfullhet i en kulturell kontext. Religion presenterar en omvärldsuppfattning som innefattar ontologiska likväl som experimentella dimensioner, varande och mening . Vidare skapar begreppet religion mening på individnivå genom kosmologiska ramar som del av ett större sammanhang.

Vanföreställningar = tankevilla, orimlig föreställning av hur verkligheten är beskaffad. Innebär att kontakten med omvärlden är bruten.

Wha teaches himself has a fool for a master.
Svar på tråden Religion vs Vanföreställningar